Világgazdaság • 2009. november 11. 08:47
Noha az idén a hazai kereskedelem bevételeinek még alig egy százaléka származik világhálós vásárlásokból, ez az összeg mégis közelít a százmilliárd forinthoz.
A magyarországi internetezők negyede számít online vásárlónak, ez pedig a lakosság kevesebb mint 10 százalékát reprezentálja. Évről évre bővül a webboltokban árusított termékek és szolgáltatások köre. A még a válság idején is növekedést felmutató korszerű kereskedelmi forma azonban a fizetés módját tekintve jelentős lemaradásban van a nemzetközi trendekhez képest. Az elektronikus fizetést a neten vásárlók legfeljebb 4 százaléka használja. Ez nemcsak a bizalmatlansággal magyarázható, hanem a bankok túl bonyolult online fizetési rendszereivel is - írta a Világgazdaság. Az idő is pénz, ennek köszönhetően a személyes átvétel részesedése a 2006-os 38 százalékról 2008-ra 50 százalék fölé nőtt a GKIeNet felmérése szerint.
Így nem véletlen, hogy a hazai e-kereskedők sorra nyitják az "offline" boltokat is. Ezek révén a netes kereskedők a szállítási költségekben érhetnek el számottevő megtakarítást - mondja Starcz Ákos, az idei év internetes kereskedőjének megválasztott Bookline.hu vezérigazgatója. A termékkörben az idén is a könyv, a ruházat, a számítástechnikai eszközök, az irodaszerek, a taneszközök és az élelmiszer-ipari cikkek vezetnek. Egyre népszerűbb bizonyos szolgáltatások - biztosítás, utazás - internetes vásárlása is. - Van válság az interneten is, csak nem olyan mértékű, mint a hagyományos kereskedelemben. Átalakultak a vásárlási szokások, még a szokásosnál is árérzékenyebbek a vevők. A webboltokban továbbra is sok az érdeklődő, de kevesebben vásárolnak, mint korábban - mondta el Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője.