Orosz Márton • 2009. augusztus 27. 06:20
Új weblapot indít az Auchan a legnagyobb hipermarketek élelmiszerárainak összehasonlítása érdekében. Az oldalon 4 áruházlánc árait lehet egymáshoz mérni, és az üzletlánc szándékai szerint teljesen objektív rendszer jön majd létre.
Szeptember elsejétől új honlapot indít az Auchan Magyarország, a legnagyobb hipermarketek árainak összehasonlítása érdekében. A francia tulajdonú áruházlánc tervei szerint az (egyelőre még nem elérhető) www.hiperarak.hu oldalon a vásárlóknak lehetősége nyílik arra, hogy havonta 600 élelmiszer árait mérjék össze. A francia tulajdonú üzletlánc éves szinten több tízmillió forintot fordít a rendszerre.
Felmérik az árakat
A havi rendszerességű felmérést az Auchantól teljes mértékben független HMSM Consulting társaság végzi alkalmanként más-más budapesti vagy Budapest környéki Tesco, Cora, Interspar és természetesen Auchan áruházakban.
A vizsgálatba a magyarországi hipermarket piacon legnagyobb eladást jelentő 3 ezer márkatermékből minden alkalommal a felmérést végző cég választja ki a vizsgálandó 600 (80%-ban tömegfogyasztási, 20%-ban pedig friss élelmiszer) terméket. A termékek teljes tökéletes összehasonlíthatóságát az teszi lehetővé, hogy a vonalkódok azonosak minden egyes termék esetében, bárhol is történik az értékesítés. A felmérés feltétele az is, hogy az egymással összevehető méretű áruházak nagyjából azonos körzetben legyenek.
Amennyiben az árakat rögzítő munkatárs nem találja meg az osztályon a terméket, semmilyen árinformációt nem ad róla. Ezek után a listák informatikai úton feldolgozásra kerülnek az ügynökség központjában, felkerülnek a honlapra és automatikusan elkészülnek a statisztikai számítások is. Tájékoztatásul a honlapon minden esetben feltüntetésre kerül a felmérés pontos dátuma a termék mellett.
Jean-Paul Filiat, az Auchan Magyarország vezérigazgatója elmondta: azért épp most indítják el az oldalt, mert a gazdasági válság nem csak a vállalatokat, hanem a fogyasztókat is egyaránt nehéz helyzetbe hozta. Úgy látja, olyankor kell egy ilyen kezdeményezést elindítani, amikor a fogyasztók kevesebbet, másként vásárolnak. Az pedig a vezérigazgató szerint is jól látszik, hogy most kevesebb a vásárlásra fordított pénz, mint egy évvel ezelőtt.
Hol a hiba?
Az Auchan rendszere első látásra igazán hasznosnak tűnik, ugyanakkor látható, hogy több sebből is vérzik. Azt megalkotói is elismerik, hogy a felmérés egyik legnagyobb gyengesége, hogy csak az adott helyen és időpontban talált árakat rögzíti.
Ráadásul nem veszi -és gyakorlatilag nem is veheti- figyelembe azt, hogy a saját márkás termékek igencsak fontos szereplői a piacnak. A Nielsen piackutató vállalat legfrissebb felméréséből ugyanis az derül ki, hogy élelmiszer vásárlásánál minden ötödik forintot saját márkás termékre fordítjuk.
Hatalmas növekedés: dübörgnek a saját márkák
Amint azt Jean-Paul Filiat vezérigazgató a Pénzcentrum kérdésére elmondta: nem lát lehetőséget a saját márkás termékek összehasonlítására. Ha lenne olyan saját márkás termék, ami több helyen is jelen van és teljesen azonos alapanyagokból, azonos módon készül, akkor adott lenne a mérés lehetősége is.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Árverseny?
Az Auchan vezetői elmondták: a felmérésben szereplő konkurens áruházakat nem vonták be a projektbe. Ugyanakkor azt elismerték, hogy az első, még nem teljes felmerés az Auchan árelőnyét mutatja, így kicsi a valószínűsége annak, hogy a konkurensek elfogadnák a honlap objektivitását.
Emlékezetes, a legutóbbi, nagy port kavart esetben a Tesco és az Interspar hasonlította össze árait. Az áruházak méréseiből érdekes módon mindig az került ki győztesként, amelyik üzletlánc készítette azt.
Spar és Tesco: folytatódik a szánalmas háború
A felek a kölcsönös sárdobálás mellett az Országos Kereskedelmi Szövetséghez fordultak, melynek Etikai Bizottsága május 11-i ülésén hozott határozatában megállapította, hogy a Tesco ár-összehasonlítást tartalmazó reklámjai etikátlanok. Az Auchan -talán épp ennek elkerülése érdekében- hangsúlyozza, hogy a hiperarak.hu weboldalt az Önszabályozó Reklám Testület korábbi ajánlásával összhangban hozta létre.
A Pénzcentrum természetesen már jövő héten teszteli az új honlapot, és a lehető leghamarabb beszámolunk olvasóinknak tapasztalatainkról.