Pénzcentrum • 2009. május 21. 11:39
A 4-es metró Duna alatti és pesti oldali alagútszakaszainak építéséhez a pajzskiszolgáló berendezés fokozatosan áttelepül majd az Etele térről a Szent Gellért térre, ahol az állomás és a mozgólépcső lejtakna építése is folytatódni fog, sőt a kijárat építése is megkezdődik. A munkálatok a Műegyetem rakpart lezárását igénylik majd 2009. május 25-től várhatóan 2010. szeptemberéig. Az alsó rakpart azonban a lezárás idején végig használható lesz.
A Szent Gellért téri állomás munkálatai és a közműkiváltások a Műegyetem rakpart lezárásával készültek. A legfelső födém elkészülte után 2007-ben a felső rakparton 2x1 sávon megindulhatott a közúti forgalom, de 2008. nyarán, az akkori nyolchetes lezárás alatt a mozgólépcső lejtakna építése is sokat haladt előre. A felszínről egy széles lépcső vezet majd az aluljáró bejárati csarnokába, ahonnan mozgólépcsőn lesz elérhető az állomás. A felszíni gyalogos terület díszburkolatot kap. A mozgáskorlátozottak akadálymentes közlekedését a Műegyetem kerítése mellé tervezett liftek szolgálják majd. Innen egy melléklépcsőn is elérhető lesz az állomás galériaszintje, ahonnan egy gyalogos átjárón lesz megközelíthető a Műegyetem rakpart alá tervezett mélygarázs.
Az alagútépítési munkák a budai oldalon befejeződtek, a pesti oldali alagútépítéshez - az eredeti terveknek megfelelően - az Etele téri kiszolgáló rendszert fokozatosan áttelepíti a Bamco-konzorcium a Szent Gellért térre. A déli pajzs május 18-án indult el a Duna alá. A folyó alatti alagutak egy részének kiszolgálását még az Etele térről kell majd a konzorciumnak megoldania, de az átállás folyamatos lesz. Néhány hét múlva már innen történik majd a kifejtett föld elszállítása, illetve az alagútfalazati elemek beszállítása egészen addig, amíg a pajzsok el nem érik a Baross téri állomáson kialakítandó pajzskiszerelő kamrát. A pajzsok maximális előrehaladása esetén a kitermelt föld mennyisége mintegy 1200 m3 lesz naponta, amelynek elszállításához, illetve a tübbingek beszállításhoz - hasonlóan az Etele térhez - napi mintegy 120 tehergépkocsi szükséges. A pajzsok esetében jellemzően folyamatos, 24 órás munkavégzés során óránként átlagosan 5 teherautó fog közlekedni a Műegyetem rakparton a Lágymányosi híd felé, majd a hivatalos lerakóhelyek irányába, ami valószínűleg nem lesz jelentős hatással a kerület életére. A lezárással az állomás lejtaknája és kijárata a pajzsok kiszolgálásával egyidejűleg, párhuzamosan épül majd meg.
Kerülőútvonalként a tavaly nyári lezáráshoz hasonlóan elsősorban a Budafoki út és Bartók Béla út javasolt, a Budafoki út Szent Gellért téren lezárt rövid szakaszát is újra használhatják majd az autósok. A két rakpart idén együttesen nem lesz lezárva. A budai alsó rakpart dél felől június közepéig a Margit hídig, június közepétől csak a Lánchídig használható, de a Lánchídtól a felső rakparton ekkortól is tovább tud majd haladni észak felé az autósforgalom. A Műegyetem rakparton a 2009. májusától 2010. szeptemberéig történő lezárás után a metróépítési munkák miatt további lezárásra várhatóan nem lesz már szükség.