Nő a kávé ára, tovább esik a kávézók forgalma

2009. május 20. 13:32

Magyarországon legfeljebb a forint árfolyamváltozásainak hatására drágul a fekete, a kávé világpiaci árnövekedése nem gyűrűzik be hozzánk. A hazai piacon ugyanis marginális szerepet tölt be az évtizedes rekordárfolyamot átlépő kolumbiai kávé.

Itthon nagyobb problémát okoz viszont, hogy a válság kezdete óta a kávéházak forgalma 15 százalékkal esett. A kávé fellegvárának számító Olaszországban is hasonló tendenciák mutatkoznak.

A kolumbiai kávé márciustól kezdődött jelentős drágulása nem emeli hazánkban a fekete nedű árát. A kávétőzsdén ugyan valamelyest növekedtek az árak, de a világ legnagyobb exportőre, Brazília kávéjának árfolyama nem változott érdemben. Áremelkedést a forint gyengülése okozott, főként azoknál az importőröknél, amelyek nem nyers, hanem már pörkölt formában hozzák be a kávébabot - nyilatkozta a hazánkban saját pörkölő üzemet fenntartó és a kávéházak egyik legnagyobb beszállítójának számító Caffé Perté kereskedelmi igazgatója.

Boda Andrea hozzátette, a cég fél évre előre berendeli a feldolgozandó nyerskávé mennyiséget, ennek köszönhetően kisebb az árkockázat, így idén további drágulás legfeljebb az áfa emelése miatt várható.
Ugyanakkor a válság hatására megváltozott fogyasztói szokások következtében a kávéházak forgalma 15 százalékkal csökkent. Az emberek nem isznak kevesebb kávét, inkább annak minőségét adják alább, otthon vagy a munkahelyen fogyasztják el korábbi kávéházi adagjukat - mondta el a szakember.

A kávéházak forgalma az eszpresszó hazájának számító Olaszországban is jelentősen csökkent, de a válság mellett ebben az új kávéfőzési technológiák elterjedése is szerepet játszik. A kapszulás és párnás kávéból gyorsan lehet nagyon jó minőségű feketét készíteni, így például - hoz példát Boda Andrea - fodrászszalonok, irodák a kávéházi rendelés helyett már saját géppel főzött presszóval kínálják a vendégeiket. Mindez a válsággal együtt jelentős visszaesést, mintegy 30 százalékos forgalomcsökkenést jelent az itáliai kávéházaknak. Az új technológia hazánkban egyelőre kevésbé elterjedt, használatuk főleg irodákban jellemző.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 8. 19:33