Debrecen, Szeged, Miskolc: nem jön a villamos?

Pénzcentrum2009. április 28. 09:17

A gyenge forint három nagyváros közlekedési beruházásait is meghiúsíthatja. Debrecen, Szeged és Miskolc új villamosainak beszerzését meghiúsíthatja, hogy tendereiken a pályázók az árfolyamkockázatra hivatkozva drágán szállítanának. A hiány több milliárd forint lehet.

Mindhárom megyeszékhely az Európai Unió támogatásával fejlesztené városi tömegközlekedési hálózatát. A megálmodott villamosok, trolibuszok és a hozzájuk tartozó infrastruktúra azonban többe kerül az előre kalkuláltnál. Ez azzal járhat, hogy a Közlekedési Operatív Programban elnyert támogatások kiegészítésére egyiküknek sem lesz elég pénze.

Debrecenben eredetileg úgy számoltak, hogy az összesen 17,6 milliárd forintos hálózatfejlesztési beruházáson belül a 18 új villamos vásárlására legfeljebb mintegy kilencmilliárd forintot költenek. Elvben már a múlt héten eredményt kellett volna hirdetni a járműtenderen, ehelyett azonban a pályázókat hiánypótlásra szólították fel. Az eredményhirdetés új időpontja május eleje. A két hét haladék azonban nem könnyíti meg a döntéshozók dolgát: a villamosok továbbra is anynyira drágák, hogy ha bármelyik szállító ajánlatát elfogadják, a KözOp keretéből elnyert 15,7 milliárd forint a járművekre sem lenne elég: megvásárlásuk az infrastruktúra-építésre szánt 8,6 milliárd forintot is felemésztené.

Szeged polgármesterének április 30-án kellene kihirdetnie az elektromos tömegközlekedés fejlesztésére kiírt közbeszerzési eljárás eredményét. A városvezetés felkészült azonban, hogy ehelyett egy gyorsított második körre kéri majd fel négy pályázóját.

A lépést az indokolja, hogy a forint árfolyama, és a járművek leszállításáig hátralévő két-három év kockázatai miatt Debrecenhez hasonlóan Szegeden is magas árajánlatok születtek. Arról, hogy menynyire, a polgármester lapunknak nem beszélt. A polgármester azonban lehetségesnek tartja, hogy tenderük összköltsége végül belefér majd a jóváhagyott 29,2 milliárd forintos keretbe. Ha ez sikerülne, a városnak csupán négymilliárd forint önrészt kellene a 25,2 milliárd forintos brüsszeli támogatás mellé tennie.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A legkevésbé a miskolciaknak fáj a fejük a villamos-beszerzések miatt. A város március közepén írta ki a helyi villamosvasút fejlesztésének közbeszerzési eljárását, az ajánlatok május 19-i beadásakor dől majd el, hogy közülük hányan szállnak versenybe az összesen 37,7 milliárd forintos megrendelésért.

Már Miskolcon is felkészültek rá, hogy a pályázók a tervezettnél többet kérnek majd, ami azzal járhat, hogy a 33,7 milliárd forintos közösségi támogatást kiegészítő négymilliárd forint saját erő nem lesz elegendő. Ennek ellenére remélik, hogy a gazdasági helyzet stabilizálódásáról szóló hírek hatására a járműgyártók is kevesebb kockázatot áraznak majd ajánlataikba.

Címkék: