Még soha nem voltak ennyire pesszimisták a kiskereskedők

Portfolio2009. március 11. 16:15

Soha nem látott pesszimizmus érzékelhető a fogyasztói termékeket előállító vállalatok és a kiskereskedelmi cégek elsőszámú vezetői körében - mutat rá a PricewaterhouseCoopers Globális Vezérigazgatói Felmérése.

A válság hatására a fogyasztók tovább húzzák majd a nadrágszíjat és tovább csökkennek a nagy tételekre, mint például ingatlanokra, gépkocsikra, háztartási gépekre, lakásfelújításokra és luxuscikkekre fordított kiadások - derül ki a PwC felméréséből.

"A jelenlegi gazdasági megtorpanás az egész világon megrázza az embereket. A fogyasztói vásárlási szokások ebből következő változása azonnali, drámai hatást gyakorol a kiskereskedelmi ágazatra. A kiskereskedők rövidtávon egészen biztosan kemény idők elé néznek, pláne azok, akik a válság által leginkább érintett fogyasztókat szolgálják ki. Nagyon sok kiskereskedelmi vállalat felsővezetőjének kemény döntéseket kell majd hoznia cége rövidtávú túlélése érdekében" - mondta Biczó Péter, a PricewaterhouseCoopers igazgatója, a Kereskedelmi és Fogyasztási Cikkek csoport vezetője.

Az FMCG cégek felsővezetőinek mindössze 27%-a bízik nagyon a bevételek növekedésében a következő év folyamán. Hogy érzékelni lehessen az elbizonytalanodást: ez az arány egy éve még 50% volt. A felmérésben részt vevő kiskereskedelemben tevékenykedő felsővezetők között ez az arány mindössze 14% volt (a tavalyi adat 44%).

A kiskereskedelmi vállalatok vezetői arra számítanak, hogy a növekedés - ha egyáltalán lesz - nem új, hanem meglévő piacokról származhat, ennek megfelelően a felsővezetők több, mint 60%-a inkább ezekre összpontosít és mindössze 17%-uk tervez új piacokra lépni. Kína és India továbbra is vonzó lehet, de növekedési szintjük alacsonyabb lesz, mint az elmúlt években.

"A jövőben elengedhetetlen lesz a még fokozottabb összpontosítás a költséghatékony működésre , a működőtőkére és az ellátási lánccal kapcsolatos kockázatokra" - hangsúlyozta Biczó Péter.

A vállalatvezetőknek mindezen túl hirtelen változásokra is fel kell készülniük (például beszállítóik csődje), ráadásul úgy kell tudni csökkenteni méretüket, hogy az majd a válságot követő felfutás során ne akadályozza termelésüket.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A PwC felmérése rámutatott, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó cégek további költségcsökkentésen fognak átesni, miközben a cégvezetők a csőd elkerüléséért küzdenek. A válaszadók több mint 30%-a számít létszámleépítésre. Meglepő ugyanakkor, hogy 34%-uk új dolgozók felvételét tervezi, ennek oka minden bizonnyal a nélkülözhetetlen szakemberbázis fenntartása. Hosszú távú megfontolásokból szinte valamennyi válaszadó fontosnak tartja a kulcsfontosságú dolgozók megtartását. A felmérésben szereplők 62%-a állítja, hogy problémát jelent számukra a toborzás, az új munkavállalók beillesztése.

A költségcsökkentés további aspektusa a vállalatvezetők elmozdulása a termékfejlesztés visszafogása irányába. A fogyasztói javakat termelő cégek vezetőinek kevesebb, mint 20%-a kíván termékfejlesztéssel foglalkozni 2009-ben. Ehelyett a válaszadók 40%-a a meglévő piacokon történő hatékonyabb fellépést tervezi, mert a jelen gazdasági légkörben ezt tartják a legjobb növekedési lehetőségnek.

A nehézségek ellenére a cégvezetők továbbra is aggódnak a környezetvédelmi kérdések miatt. A fogyasztói javakat gyártó cégek vezetőinek több mint fele úgy véli, hogy a világ szénalapú energiafüggősége negatív hatást gyakorol vállalatára és ennek eredményeképpen közel 90%-uk energiaköltségeit különböző fejlesztésekkel igyekszik csökkenteni (a kiskereskedelmi cégeknél ez az arány 68%). Aggasztónak találják továbbá a természeti erőforrásokhoz - különösen az édesvízhez - való hozzáférést. Háromnegyedük gondolja, hogy a jövőben elmélyülnek a természeti erőforrásokkal kapcsolatos feszültségek. Egyes vállalkozások már most nyersanyaghiányt tapasztalnak, a PwC szakértői pedig hosszabb távon a trend fokozódására számítanak.

A megkérdezett kiskereskedők 68%-a üzemviteli fejlesztésekre koncentrál, 50%-uk alternatív energiaforrások felé fordul és 45%-uk új technológiákba kezd beruházni, ezáltal csökkentve a felhasznált energia mennyiségét. Igen tevékeny ezen a téren például a Wal-Mart, a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata.

Címkék:
alternatív energiaforrások, működőtőke,