Dr. Gyenesei István turizmusért is felelős önkormányzati miniszter 2008. 10. 06-án, sajtótájékoztató keretében értékelte a turisztikai ágazat 2008. év első nyolc hónapját a Központi Statisztikai Hivatal közzétett jelentése alapján. Az adatok azt mutatják, hogy sikerül tartani a tavalyi, a rendszerváltás óta eltelt időszak rekordévének számító év vendégforgalmi szintjét. A turisztikai ágazat eddig idén is jól teljesít.
2008 első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken 5,3 millió vendég 14,4 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 2,6%-kal nőtt, a vendégéjszakák száma viszont kis mértékben csökkent. Ez utóbbi többek közt azzal a nemzetközi trenddel magyarázható, miszerint a turisták az éves egy hosszabb szabadság helyett több, rövidebb utazást tesznek.
Ezt igazolja, hogy miközben augusztusig a külföldi vendégek száma 3,6%-kal nőtt, a külföldi vendégéjszakák száma 0,6%-kal csökkent. A beutazó turizmusban, idén az olyan nagy "keresletelvonó" események sem okoztak visszaesést, mint a futball Európa Bajnokság vagy az olimpia. Az egy évvel ezelőtt indult pozitív folyamatokat a világgazdaság bizonytalan helyzete és az erős forint lassította.
A három legnagyobb küldőpiac (1. Németország, 2. Ausztria, 3. Nagy-Britannia) továbbra is őrzi vezető szerepét. A rangsor többi részében változások történtek: Érzékelhető a lengyel, szlovák, cseh, valamint román vendégek számának növekedése. Magyarország presztízsét jelzi, hogy három fontos küldő ország - Németország, Szlovákia, és a flamand - utazási irodák kongresszusának ad otthont hazánk ez év őszén.
A Magyar Nemzeti Bank napokban közzétett devizaforgalmi adatai szerint 2008 első félévében a Magyarországra látogató külföldiek 1,7 milliárd eurót költöttek turisztikai szolgáltatásokra, amely 11,9%-kal több, mint a 2007. év azonos időszakában.
2008. január-augusztusban a belföldi vendégek száma 1,8%-kal nőtt, miközben a belföldi vendégéjszakák száma 1,2%-kal csökkent. A belföldi turizmus utóbbi években tapasztalt fellendülésében nagy szerepet játszik az üdülési csekk egyre növekvő népszerűsége. Az év első nyolc hónapjában több mint egymillióan használtak fel üdülési csekket, ami több mint 300 ezerrel több, mint tavaly. Az utalvánnyal igénybe vett szolgáltatások értéke 6 milliárd forintos emelkedéssel 25 milliárd forintra növekedett ugyanebben az időszakban.
A balatoni turizmusban a tavalyi rendkívül jó évet idén sikerült kis mértékben felülmúlni. Ehhez a turisztikai szolgáltatások körének jelentős bővülése, a Balaton jó vízminősége, valamint a Magyar Turizmus Zrt. "Vizek Éve" kampánya egyaránt hozzájárult. A Balaton turisztikai régióban összességében 1,2%-kal bővült a vendégek száma, ami a belföldi vendégszám 3,4%-os növekedésének köszönhető. Ugyanakkor gyakorlatilag stagnált (-0,8%) a vendégéjszakák száma.
Budapest kereskedelmi szálláshelyein mind a belföldi, mind pedig a külföldi vendégek száma (összességében 3,7%-al), de a vendégéjszakák száma is növekedett. A küldőpiacok tekintetében érdekes fejlemény, hogy Nagy-Britannia maga mögé utasította Németországot. A tavalyi azonos időszakhoz képest 22,7%-kal több brit vendég érkezett eddig Budapestre. Egy augusztusban indított brit szavazáson Budapestet a világ 10 legnépszerűbb városa között jelölik.
A turisztikai régiók közül a Tisza-tó és a Nyugat-Dunántúl emelkedik ki. Mindkét régióban jelentős, 10%-ot meghaladó, vagy akörüli mértékben nőtt a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma. Észak-Magyarországon és a Dél-Dunántúlon azonban a külföldi vendégforgalom növekedése nem tudta ellensúlyozni a belföldi vendégforgalom csökkenését.
Tovább folytatódik az a sokéves tendencia, hogy a kereslet a magasabb minőségű szolgáltatások irányába tolódik el: ma már a külföldiek minden 100-ból 76 éjszakát, honfitársaink 100-ból 59 éjszakát szállodában töltenek. Az utóbbi öt évben kis híján megduplázódott a négy- és ötcsillagos szállodák száma. Míg 5 évvel ezelőtt 103 db négy- és ötcsillagos szálloda volt az országban, mára ez 191-re növekedett.
A miniszter a jövőre nézve kiemelte: Mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalomban további növekedésre számítanak a szakértők. 2008-ban, a Vizek Évében különösen nagy figyelmet szentel az MT Zrt. az egészségturisztikai szolgáltatások népszerűsítésére. Az utószezonban a gyógy- és termálfürdők, valamint a wellness-szolgáltatások kerülnek a belföldi kommunikáció központjába. Szeptemberben az Észak-magyarországi régió, most, októberben a Dél-Dunántúli régió gyógyvizes lehetőségeit reklámozza kiemelten a Társaság, illetve kínálnak akciókat az oda látogatók számára.
Gyenesei István elmondta: Az Önkormányzati Minisztérium a Magyar Turizmus Zrt. számára 500 millió Ft többletforrást biztosított a 2008. évi utószezon és a 2009. évi előszezon vendégforgalmának élénkítésére. Ha ebben az időszakban legalább 200 ezer - kereskedelmi szálláshelyen regisztrált - többlet vendégéjszakát ér el, a Zrt. jövőre is számíthat hasonló mértékű többlet marketingforrásra.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az MT Zrt. ebből négy kampányt indít a 2008. október és 2009. március közötti utó- és előszezon forgalmának serkentésére. Intenzív kampány külföldön (130 millió Ft) a Magyarországgal szomszédos, illetve közeli küldőországokban. Főként a vidéki desztinációkat reklámozza a Társaság. Légi Marketing Alap (120 millió Ft) célja: járatindítások a jelentős küldőpiacokon A téli budapesti városlátogatás ösztönzése (100 millió Ft). Belföldi kampány (150 millió Ft). Célja: a vendégéjszakák számának növelése, a lakosságnál lévő még be nem váltott üdülési csekkek felhasználása.
Az önkormányzati tárca vezetője az aktuális feladatokról szólva kiemelte: A turizmus a magyar gazdaság egyik sikerágazata, a GDP mintegy 8,5%-át adja, és mintegy 400 ezer embert foglalkoztat. Hosszú ideje igényli a szakma, hogy ez a kiemelkedő szerep a jogalkotás szintjén is megjelenjen.
A Kormány április 25-i ülésén fogadta el a turizmusról szóló törvényjavaslatot, és döntött a javaslat Országgyűlés elé történő beterjesztéséről. A törvény többek között meghatározná a turizmussal összefüggő állami és önkormányzati feladatokat, a turizmus irányításának szervezetrendszerét, a turisztikai tevékenység gyakorlásának feltételeit, erősítené az ágazatban a regionalitást. A szakmai szervezetek a javaslatot támogatásukról biztosították.
Ahhoz, hogy jövőre még az ideinél is jobbak legyenek az adatok, elengedhetetlen a hatékony - külföldi és hazai - marketing tevékenység. Ezért a tárca kiemelt feladatának tekintette és tekinti a költségvetési tárgyalások során, hogy a turisztikai marketingre fordítható összeg legalább az idei szinten maradjon (5 Mrd Ft + 500 millió extra keret). Jövőre az MT Zrt. - az idei Vizek Éve után - a kulturális turizmus tematika köré építi fel a hazai kampányt: 2009 a Kulturális Turizmus Éve lesz. A napokban járt le a Nemzeti Kulturális Alap és az Önkormányzati Minisztérium közös nagyrendezvény pályázatának beadási határideje. Ennek keretében a 2009-es, turisztikai jelentőséggel bíró nagyrendezvények támogatására lehetett pályázni, 700 millió forintos keretösszegre. A kiírásra tavaly 60, idén pedig 102 pályázat érkezett be, döntés decemberre várható.
Jövőre az eddigi - komoly turisztikai vonzerővel bíró - nagyszabású sportesemények sora is bővül: A Forma 1 szerződés meghosszabbítása mellett eldőlt, hogy jövőre is megrendezik a Közép-Európa Rallyt, illetve, jövő év szeptemberében Magyarországra érkezik a világ második legnézettebb sporteseménye, a MotoGP. Az új pálya alapkövének letételére várhatóan november 6-án kerül sor.
Az európai uniós forrásokban rejlő lehetőségekről Gyenesei István a következőket mondta: 2007-2013 között mintegy 300 milliárd forintot fordíthatunk a hazai turisztikai kínálat megújítására, bővítésére. A hét régióban 83 milliárd Ft-ra lehetett beadni attrakciófejlesztésre (56,5 Mrd Ft), illetve szálláshelyfejlesztésre (26,5 Mrd Ft) pályázatot. A Kormány eddig 26 kiemelt turisztikai projekt akciótervi nevesítéséről döntött, 57 milliárd Ft támogatási összeggel.
Néhány kiragadott példa: Gyógyfürdők fejlesztése, pl. Hajdúszoboszlón (2,25 Mrd Ft), Szegeden (3,6 Mrd Ft). Kastélyok fejlesztése: fertődi Esterházy-kastély (3,36 Mrd), a Gödöllői Királyi Kastély (1,8 Mrd Ft). Történelmi városközpontok, városrészek fejlesztése: Balatonfüred (1,25 Mrd Ft), Székesfehérvár (2 Mrd Ft). Egyházi épületek, emlékek fejlesztése: Pannonhalmi apátság (1,27 Mrd Ft), Máriapócsi és nyírbátori zarándokhely (2,4 Mrd). Budapesti fejlesztések: Szépművészeti Múzeum (3,5 Mrd Ft), Városligeti műjégpálya és környéke (3,8 Mrd Ft)
Forrás: Önkormányzati Minisztérium
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.