Ha szívesen koccintasz a magyarok egyik kedvenc italával, az Unicummal, a Pénzcentrum legújabb kvízét Neked találták ki: mit tudsz az Unicumról? Válaszold meg kérdéseinket!
A hungarikum szó hallatán elsősorban mindenkinek a hasa jut eszébe, vagyis néhány olyan speciálisan hazánkra jellemző élelmiszeripari termék, - például a kalocsai paprika, a makói vöröshagyma, a szegedi téliszalámi de sokaknak talán már a túró rudi is ebbe a körbe tartozik - melyeknek hagyománya van, és magas minőséget is képviselnek. De mitől lesz valamiből hungarikum, és miért jó ez egyáltalán?
Mi is az a hungarikum?
Évekig nem létezett rá hivatalos leírás, de lehet, hogy ez megváltozik. A magyar jogszabályok korábban ugyanis nem határozták meg a hungarikum fogalmát, 2008 júniusában azonban az országgyűlés elfogadott egy határozatot a hungarikumok védelméről, amiben egy definíciót is alkalmaznak, miszerint ezek "olyan sajátos magyar termékek, melyeknek tulajdonságai között lényeges és kiemelkedő a
magyar nemzeti jelleg, és amelyek természeti adottságainkkal, őshonos fajtáinkkal, termelési-tenyésztési hagyományainkkal összefüggésben sajátosan magyar ismérvekkel rendelkeznek".
Ez a meghatározás szintén elsősorban élelmiszereket sorol a hungarikumok körébe, azonban azok rendszerezéséről, valamint megőrzésének és hasznosításának lehetőségeiről nem szól a fáma. Az elfogadott határozat alapján ez a feladat a kormányra, szaktárcákra és civil szervezetekre vár majd.
Természetesen a kezdeményezés nem egészen új, hiszen 10 éve működik már a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Hagyományok - Ízek - Régiók (HÍR) programja, amely a Nyugat-Európában - francia kezdeményezésre - már több éve futó Euroterroirs (Európa Vidékei) program hazai adaptációja. Ennek keretében az Agrármarketing Centrum (AMC) összegyűjtötte a jellegzetesen magyar, illetve speciális regionális élelmiszeripari termékeket, növény- és állatfajtákat (összesen mintegy 300 bejegyzett termék, borokon és ételrecepteken kívül), majd CD, valamint könyv formában elkészítette a termékek gyűjteményét. Ma a HÍR program célja a gyűjteményben szereplő termékek és termények, valamint az ezeket készítő gazdák piacra jutásának segítése.
A gyűjteménybe kerülésnek természetesen megvan a maga kritériumrendszere, hiszen legalább 50 éves dokumentálható történelmi múlttal kell rendelkeznie, hagyományos módon kell előállítani, adott tájegységhez kell kötődnie, és ott széles körben ismertnek kell lennie, stb.
A Magyar Élelmiszerkönyvben felsorolt termékek szintén egyfajta hungarikumnak, "kiváló minőségű és a hagyományos különleges tulajdonsággal rendelkező" élelmiszereknek számítanak. Ebbe a lajstromba tartozik a kalocsai fűszerpaprika, a szatmári és békési szilvapálinka, szabolcsi almapálinka, kecskeméti barackpálinka, szegedi fűszerpaprika, makói vöröshagyma, szegedi és budapesti téliszalámi, csabai és gyulai kolbász, a tokaji aszú és a szikvíz is. Ezek a termékek közösségi oltalmat is élveznek, vagyis az EU valamennyi tagországában védettek a termékhamisítástól.
Mi az a Hungaricum Club?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Hungaricum Clubot Herendi Porcelánmanufaktúra Rt., a Pick Szeged Rt., a Tokaji Kereskedőház Rt. és a Zwack Unicum Rt. alapította 1999-ben. Ez a non-profit módon működő szervezet azzal a céllal jött létre, hogy a magyar termékek nemzetközi ismertségét elősegítsék, valamint hogy hazánkról pozitív képet alakítsanak ki a termékeken keresztül külföldön. Véleményük szerint ugyanis nem attól lesz eladható egy termék külföldön, hogy hungarikumnak számít, hanem épp fordítva.
Felfogásuk szerint hungarikumnak az a termék tekinthető, amely nagy hagyományokkal bír, kiemelkedő minőségű, nemzetközileg ismert és elismert, valamint alkalmas arra, hogy arról egy külföldi Magyarországot azonosítsa.
Így kerülhetett a társaság tagjai közé a Halasi Csipke Alapítvány, 2006-ban pedig a Pető-módszer is, így a konkrét termékeken kívül már egy szellemi termék is a hungarikumok körébe tartozik.
Évek óta hangoztatják a szakemberek, és a magyar termékek gyártói, hogy szükség lenne egy kritériumrendszer, valamint szakértői csoport felállítására is, amely eldönti, hogy valamely termék, intézet, szellemi munka (mert hogy nem csak élelmiszerek tartozhatnak a hungarikumok körébe) megfelel-e a követelményeknek, hiszen e nélkül nem garantálható, hogy a címet elnyert termékek valóban minőségiek is, ami erősen ronthatja az intézmény renoméját, és így tulajdonképpen az értelmét is. Ha beteljesíti a hozzá fűzött reményeket, akkor ennek a követelménynek is eleget tehet a júniusi határozat, ami előírta, hogy a kormány 2009. december 31-ig tájékoztassa az országgyűlést a hungarikumok fenntarthatóságáról és hasznosíthatóságáról.
A nemzeti tudatunk erősítésén túl a hungarikumok kijelölésének és védelmének komoly gazdasági jelentősége is van, hiszen az EU piacait jellemző termékdömpingből való kitűnésnek az egyik módja az, ha a minőséget valamilyen tanúsítvány is igazolja.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


