A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint egy háztartás egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan 1799 forintot hagyott a kasszánál az idei január-júniusi időszakban. A pénteki és a szombati vásárlások nagyobb értékűek, és az autóval történő bevásárlások leginkább a hipermarket és cash&carry csatornákra jellemzőek. Jelentősen megnőtt a kártyás fizetések növekedésének üteme az előző évekhez képest.
Az elmúlt években a modern kereskedelmi csatornák erősödésével egyre általánosabb lett az a tendencia, miszerint a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező üzletek léptek elő a nagyobb, felhalmozó jellegű bevásárlások helyszínévé, míg a gyalogosan is könnyen megközelíthető kisboltokban a fogyasztók jellemzően a napi bevásárlásokat végzik.
A magyar háztartások 2008 első félévében is a kisboltokat keresték fel leggyakrabban (átlagosan heti rendszerességgel), legritkábban pedig a C&C üzleteket látogatták (évente 6 alkalommal).
Egy vásárló háztartás vásárlásonként átlagosan 1799 forintot költött, ami 4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A gyakoribb, kisebb értékű bevásárlások eredményeképpen az átlagos tranzakcióméret a független kisboltok és a kisbolt-láncok esetén a legkisebb (1022, valamint 1380 forintra tehető) és a cash&carry-kben a legnagyobb (7153 forint).
A hétvégi vásárlások súlyának növekedése töretlen az elmúlt néhány évben. A hét utolsó három napján - főként pénteken és szombaton - zajlik a bevásárlások közel fele (46 százalék).
Számottevő vasárnapi vásárlás a hipermarketek és a cash&carry-k mellett a diszkontokban figyelhető meg.

A vásárlások 67 százaléka gyalogosan történik, de ezek a vásárlások az értékbeli forgalomnak csak kevesebb, mint felét, 47 százalékát adják.

A kártyás fizetések hányada még viszonylag alacsonynak mondható, viszont jelentős a fejlődés üteme az előző évekkel összehasonlítva. Bankkártyával 2008 első félévében a vásárlásaik 7 százalékának ellenértékét egyenlítették ki a háztartások. Mivel bankkártyával jellemzően nagyobb értékű vásárlásokért fizetünk, ezért nem meglepő, hogy értékben kétszer akkora arányt képvisel ez a készpénzkímélő fizetési mód. A kereskedelmi csatornák közül a hipermarketekben és a cash&carry-kben fizetünk legnagyobb arányban kártyával, mindkét csatorna esetében a forgalom egyötöde bonyolódik kártyás fizetéssel. Bár egyre több kisbolt-lánc estében válik lehetővé a kártyás fizetés, mégis elenyésző a plasztikkártyás beszerzések aránya, mi több, a független kisboltok esetében szinte nem is létezik.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


