2 °C Budapest

Méregdrágán vonatozunk - Megdöbbentő adatok

Pénzcentrum
2008. július 7. 12:16

2000 óta különféle jogcímeken összesen 1111 milliárd forintot kapott a költségvetésből a MÁV személyszállítási részlege, miközben a 24 Volán-társaságnak juttatott összeg csupán 44 milliárd forintot tett ki - derül ki egy a Miniszterelnöki Hivatalnak (MeH) készített tanulmányból. A Népszabadság szombati számának cikke méregdrágának minősíti a magyarországi vonatozást, ha a jegyár helyett a költségvetési támogatásokat, azaz az adófizetők pénzének felhasználását vesszük figyelembe.

A megállapítás annak tükrében nem meglepő, hogy a hatékonyság egyik fontos mutatója alapján (egy utas egy kilométerre való eljuttatása a nyújtott támogatás figyelembe vételével) a vasúti személyszállításra az állam hússzor többet (14 forint) fizetett az elmúlt 8 évben, mint a buszos közlekedésre. Eközben a vasút a helyközi tömegközlekedés utasszámai alapján csak 22%-os részarányt képviselt 2006-ban, szemben a buszok 77%-os részarányával.

A tanulmány készítői szerint a vonat- és a buszjáratokat a kormány a költségek számbavétele nélkül, "bürokratikus szokások alapján rendeli meg", ráadásul az EU direktíváit megsértve nem vizsgálják, hogy a szolgáltatók közül melyik az olcsóbb.

A lap megemlíti, hogy az 1111 milliárd forintos MÁV-támogatásban (de a 44 milliárdos Volán-támogatásban sem) nincs benne a kedvezményes jeggyel utazók után a költségvetés által fizetett fogyasztói ártámogatás (az utasok négyötöde vesz igénybe valamilyen kedvezményt), noha az további jelentős tétel lenne. Más kérdés, hogy a nevében teljes árú jegyet váltók is jelentős, mintegy 35-40%-os tényleges kedvezménnyel veszik igénybe a vasutat. Mindez oda vezet, hogy a MÁV-Start jegyértékesítésből származó bevétele a vonatok közlekedtetésének összes költségéből átlagosan csak 24-26 százalékot tesz ki.

Idén a MÁV személyszállítási üzletága az 1111 milliárdos összeget követően 161 milliárdos költségvetési apanázsra számíthat a 22 milliárdos fogyasztói árkiegészítést és a (dízel-mozdonyok által elhasznált üzemanyag jövedéki adója után járó) 28 milliárdos áfa-visszatérítést nem is számolva.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A MeH-tanulmány szerint a teljesítményarányos költségek beállításához az államnak egységes közlekedésfejlesztési és finanszírozási koncepciót kellene kialakítania. E nélkül a Volánok napi 5300 helyközi autóbusza és a vasút 3300 vonata összehangolatlanul, drágán, külön társasági érdekek alapján közlekedik.

A Népszabadság külön cikkében többek között azt jegyzi meg, hogy mintegy 1000 vonaton naponta 40-nél is kevesebb személy utazik, amely utasforgalmat nyugodtan átterelhetné autóbuszokra a MÁV-Start. A vasút szerepét az elővárosi közlekedésben a párhuzamos buszjáratok megszüntetésével és az ütemes vasúti menetrend országos kiterjesztésével erősíthetnék. Az is ezt a célt szolgálná, ha a helyi vasútállomáson lenne biztonságos parkoló az autóknak, vagy a pályaudvart könnyebb lenne megközelíteni, mint a buszmegállót.

Szakértői véleményre hivatkozva a lap azt írja, hogy ha a kormány rendbe akarná tenni a vasúti személyszállítás finanszírozását, akkor a tényleges teljesítményekre adna pénzt, és nem a MÁV költségeire. Ha pedig legalább az alig 18-20 százaléknyi teljes árú jegyet váltó utassal meg akarnák fizettetni utazásuk tényleges költségét, a jegyárakat negyven százalékkal meg kellene emelni. Erre azonban már csak azért sincs esély, mivel az várhatóan tovább csökkentené a naponta vasúttal utazók 410 ezer fős táborát.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?