Az idei év ötödik hónapjában váratlanul meglendült az árak emelkedésének üteme, így az éves inflációs ráta májusban 7 százalékot tett ki. Az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 1,1 százalékos volt, szemben az áprilisi 0,3 százalékos adattal - derül ki a KSH legfrissebb adataiból.
Mi történt 1 hónap alatt?
2008 áprilisához képest emelkedett a kávé (3,1%), a baromfihús (2,8%), valamint a csokoládé és kakaó (2,3%) ára. Az élelmiszerek árának emelkedési üteme 1,9 százalékot tett ki, amely átlagot meghaladó növekedés, s az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 11,4 százalékos áremelkedésére vezethető vissza.
Felüdülést jelenthet, hogy átlag alatt drágult a ruházkodási cikkek és szolgáltatások (0,6-0,6%), valamint a szeszes italok és dohányáruk árai (0,3%). A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. Az idényáras élelmiszerek nélkül számított élelmiszerár-emelkedés 0,7 százalékos volt májusban.
Májusban a legnagyobb mértékben a háztartási energia ára emelkedett, 2,2 százalékkal. A kategórián belül a vezetékes gázért átlagosan 7 százalékkal kellett többet fizetni.
Mi történt 1 év alatt?
Újfent az átlagosnál magasabb mértékben emelkedtek az előző év azonos időszakához képest az élelmiszerek árai, 13,1 százalékkal (az előző hónapi ütemnél nagyobb mértékben). Ezen belül is sokkal többet kell fizetnünk az étolajért (69,2%), a lisztért (45,8 %), a száraztésztáért (23,9%), a tejért (22,8%), a kenyérért (18,8%), a sajtért (22,1%), a tojásért (19,8%) és a baromfihúsért (18,6%).
Az energia ára átlagot meghaladó mértékben, 11,3 százalékkal növekedett, ezen belül a vezetékes gázért 17,5 százalékkal kellett többet fizetni májusban. Átlag alatt drágultak az egyéb cikkek (6,4%), ezen belül a járműüzemanyagok árai (16,1%). Szintén átlagon aluli volt az árnövekedés a szeszes italok, dohányáruk (5,4%) és a szolgáltatások (5,0%) esetében, utóbbin belül a szemétszállítás díja 11,6, a csatornadíj 10,8, a vízdíj 10,2, a távközlés pedig 0,5 százalékkal drágult. A ruházkodási cikkek esetében kis mértékű áremelkedés volt megfigyelhető (0,7 százalék). A tartós fogyasztási cikkekért pedig átlagosan 0,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint egy évvel korábban.
Mi van a kosarunkban és Európában?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nyugdíjas infláció
A KSH által publikált nyugdíjas árindex értéke is emelkedett áprilishoz képest. Az előző év azonos időszakához képest 2008 májusában 7,7 százalékkal növekedett a nyugdíjas fogyasztói kosárban megtalálható termékek ára.
Mi várható?
A Portfolio.hu által készített elemzői felmérés alapján májusra 6,6 - 6,8 százalékos inflációt vártak, év végére pedig 4,1 - 6,2 százalékos inflációra számítanak.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.