Ha te is fogyasztod, vásárlod ezeket a világszerte ismert termékeket, töltsd ki a Pénzcentrum gazdasági kvízét és teszteld, mit tudsz a világ legsikeresebb multinacionális vállalatairól!
Az Európai Bizottság az unió fúziós rendelete alapján november 9-én hagyta jóvá, hogy az amerikai Kraft megvásárolhassa a francia Danone cég Danone Biscuits elnevezésű keksz, snack és gabonapehely üzletágát. Az Európai Bizottság spanyol kekszmárkák és egy spanyol gyár eladásán felül a Balaton márkanév eladását szabta az engedélyezés feltételéül. A kötelezettség-vállalások lehetővé teszik, hogy a verseny az összefonódást követően is fennmaradjon a keksz, snack és gabonapelyhek piacán.
Az amerikai Kraft Foods Global világszerte gyárt és értékesít csomagolt élelmiszereket és italokat, különösen snack, sajt és különféle tejtermékeket, továbbá kávét, csokoládét, édességárut és kekszet. A Danone Biscuits a francia Danone cég globális keksz, snack és gabonapehely gyártója és forgalmazója.
Az eredeti összefonódási kérelem olyan földrajzi piacokat érintett, ahol mindkét társaság jelen van keksz és csokoládé termékeivel. A Bizottság a vizsgálatában azt állapította meg, hogy ha az összefonódás az eredeti kérelem szerint megy végbe, akkor az édes kekszek piacán Spanyolországban, a csokoládé darabáruk piacán pedig Magyarországon, a fúzió révén létrejövő társaság a legkedveltebb márkák tekintetében piacvezető szerephez jut és a kereskedők legnagyobb beszállítója lesz.
A csokoládé édességáru tekintetében a Danone Biscuits csak nemzeti márkanevek alatt értékesíti termékeit, ilyen például Magyarországon a Balaton, Belgiumban a Cha-cha, Csehországban és Szlovákiában a Tatranky, Horalky és a Fidorka. E mellett a Kraft az unió teljes területén, így Magyarországon is értékesíti a Milka, Cőte d'Or, Toblerone és Suchard márkákat. Az összefonódási kérelem eredeti változata szerint a két társaság erős márkáinak egy kézbe kerülésével az új cég piacvezetővé vált volna, amely Magyarországon a csokoládé darabáruk piacán a versenyt erősen korlátozta volna.
A Bizottság hangot adott azon aggályának, mely szerint a Kraft és a Danone Biscuits összefonódása veszélyezteti az egységes európai piacon meglévő hatékony versenyt, ezért a Kraft a spanyol piacra vonatkozó vállalásai mellett kötelezettséget vállalt arra, hogy a magyar csokoládé darabáruk gyártásához kapcsolódó Balaton márkanevet, az ehhez kapcsolódó know-how-t és a gyártóeszközöket a magyar csokoládé darabáru piacon folyó verseny fennmaradása érdekében értékesíti.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Balaton eladása azért bír jelentőséggel, mert jelenleg Magyarországon a Kraft forgalmaz - a nemzetközi márkák mellett - olyan kedvelt magyar csokoládé márkákat, mint például a Sport, a Kapucíner, a Szamba, az Autós szelet, a Lottó, a Bohóc és a Piros Mogyorós, míg a Danone Biscuits a népszerűségben és árban is hasonló Balatont gyártja. Ha a vállalkozások összefonódása következtében a Balaton a többi márkával azonos érdekeltségbe kerülne, a népszerű csokoládé szeletek között megszűnne a verseny, amely a fogyasztók számára hátrányos következményekkel, áremelkedéssel, esetleg a termékek minőségének romlásával járhat. Abban az esetben azonban, ha e csokoládé szeletek piacának szerkezete változatlan marad, vagyis a Kraft a Balatont egy tőle független versenytársnak értékesíti, fennmaradhat a verseny, és a hagyományos magyar Balaton a fogyasztók számára még sokáig versenyképes termék maradhat.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


