A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. december 11-én hozott határozatában megállapította, hogy a Bio Time Kft., valamint a Norbi.hu Kft. 2005-ben a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék reklámozásakor megtéveszették a fogyasztókat. Emiatt a Bio Time Kft. 14 millió, a Norbi.hu Kft. pedig 3 millió forint bírság megfizetésére köteles.
Az Avalon Team Kft. és a Schobert Norbert szakmai tudásának, társadalmi reputációjának hasznosítására létrejött Norbi.hu Kft. még 2005 szeptemberében állapodott meg arról, hogy közösen forgalmazzák a Norbifit névre keresztelt étrendkiegészítő készítményt. A termékhez kapcsolódó reklámtevékenységet a szerződés értelmében a Norbi.hu Kft. képviselője ellenőrizhette. Egy hónap múlva a szerződést felbontották, az Avalon-Team Kft. helyét a vele egy tulajdonosi körhöz tartozó Bio Time Kft. vette át.
2005. utolsó negyedévében intenzív reklámkampány indult a NorbiFit népszerűsítésére. A termék hirdetései többször egymás után nagy példányszámú napi és hetilapokban jelentek meg. A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, amely szedésével csökken a testsúly. Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő "Lefogyasztom az országot!", "Megtaláltam a fogyás titkát!" vagy a "Most tényleg lefogyhatsz!" szlogenek is. Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy "a Norbifit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában." A reklámok azt is hangsúlyozták, hogy a NorbiFit egyik fő alkotórésze a brazil korall, amelynek hatására nem lépnek fel különböző hiánytünetek és a sav-bázis egyensúly is fenntartható.
A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne. A reklámok viszont túlzó módon a fogyásra, a túlsúlyból eredő problémák megoldására helyzeték a hangsúlyt, mintegy azt sugallták, hogy a NorbiFit tulajdonképpen fogyasztószer. A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrendkiegészítőkben is megtalálhatók.
A versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, azaz az áru árát, lényeges tulajdonságát (összetétel, használat, egészségre gyakorolt hatás) illetően tilos valótlanságot, vagy valós tényt megtévesztő módon állítani, az áru lényeges tulajdonságairól megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adni. A GVH gyakorlata szerint a lényeges tulajdonságokról szóló állításokat a piacon az adott termékkel megjelenő vállalkozásnak kell hitelt érdemlően bizonyítania. A termék hatásának dokumentálásához kiemelt közérdek fűződik, amelynek különös jelentősége van akkor, ha a reklámozott áru az ígért hatást az emberi szervezetre vagy azzal kapcsolatban fejti ki.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mivel a reklámokban megfogalmazott állításokat hitelt érdemlően alátámasztó bizonyítékokkal a Bio Time Kft. és a Norbi.hu Kft. sem rendelkezett, így megtévesztette a fogyasztókat. Az, hogy a két vállalkozás szerződése értelmében az előírások betartásáért az Avalon Team Kft., majd a Bio Time Kft. felel, a Norbi.hu Kft.-t sem mentesíti a versenyjogi felelősség alól. A NorbiFittel kapcsolatos reklámtevékenység ugyanis utóbbi vállalkozás tudtával folyt, ráadásul Schobert Norbert reklámriportokban maga is tett fogyasztókat megtévesztő kijelentéseket. Például: az ajánlott terméken kívül nincs "normális ajánlat" a piacon, így a termék kifejlesztésében az a cél motiválta, hogy egy tartalmában új, forradalmian más terméket fejlesszen ki. A fentiek miatt a Bio Time Kft.-nek 14 millió, a Norbi.hu Kft.-nek pedig 3 millió forint bírságot kell fizetnie.
A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el. Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető más vállalkozásokat hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság. A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel, ráadásul esetében nem volt szó a fogyasztók ismétlődő megtévesztéséről sem.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.