2 °C Budapest

Világméretű Tesco-invázió - Beletörhet a bicska!

Pénzcentrum
2006. február 13. 05:55

Kétségtelenül nagy fába vágta fejszéjét a Tesco a napokban bejelentett amerikai terjeszkedéssel, mely még a multicég életében is vízválasztó eseménynek számít. Az alábbiakban a Financial Times összeállítása alapján áttekintjük, miként is indult be a Tesco-henger és mint látni fogjuk, alkalmanként azért meglehetősen nehéz helyzetbe hozta magát az óriás...

A brit hipermarketkirály először 1993-ban lépett ki a szigetországból, mivel a hazai piac egyre telítettebbé vált, így máshol keresett növekedési lehetőségeket. Konkrétan Franciaországban, ahol azonban az alkalmazott üzleti gyakorlata olyannyira nem jött be, hogy a Carrefour és a Casino kiszorították a piacról. (Négy év alatt 300 millió fontot öltek bele a francia misszióba, a forgalom azonban stagnált, az eredmény pedig csökkent, így a vezetés a kilépés mellett döntött.)

A sikertelen kezdésből tanult a Tesco, az 1990-es években esztendőnként átlagosan egy új országba lépett be a vállalat. A siker receptje az volt, hogy a hazai márkák ösztönzésére nagyobb hangsúlyt fektettek és helyi vezetőket állítottak a leányok élére, emellett azonban megtartották az otthon sikeresnek bizonyuló stratégia-elemeket, így például a sajátmárkás termékek bevezetését.

Az óriásvállalat elsősorban azokra az országokra fókuszált, melyekben gyors növekedésre számíthatott és rövid időn belül domináns pozícióra törhetett. 1994 és 1996 között Közép-Európa került célkeresztbe, hiszen a szétaprózott piacokon a hipermarket koncepció akkor még nem volt elterjedt, így nagy tér nyílt az organikus növekedés előtt.

Az 1990-es évek vége felé Dél-Kelet-Ázsia is fókuszba került, ahol a multicég a gazdasági válság utáni állapotot tudta kihasználni az olcsó vásárlásokra. A tajvani üzletág végül sikertelennek bizonyult, így a Tesco a Carrefour-ral üzleteket cserélt és bukott divíziója helyett megerősíthette szlovákiai jelenlétét.

Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy pénzügyi szempontból korántsem volt sikertörténet a terjeszkedés, mivel a nemzetközi megtérülés jóval alacsonyabb, mint az Nagy-Britanniában volt. A befektetők most a nagyszabású amerikai tervek miatt kezdhetnek aggódni, ahol nem éppen egy gyors növekedést kínáló, versenytárs nélküli piacról van szó...

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?