Kétségtelenül nagy fába vágta fejszéjét a Tesco a napokban bejelentett amerikai terjeszkedéssel, mely még a multicég életében is vízválasztó eseménynek számít. Az alábbiakban a Financial Times összeállítása alapján áttekintjük, miként is indult be a Tesco-henger és mint látni fogjuk, alkalmanként azért meglehetősen nehéz helyzetbe hozta magát az óriás...
A brit hipermarketkirály először 1993-ban lépett ki a szigetországból, mivel a hazai piac egyre telítettebbé vált, így máshol keresett növekedési lehetőségeket. Konkrétan Franciaországban, ahol azonban az alkalmazott üzleti gyakorlata olyannyira nem jött be, hogy a Carrefour és a Casino kiszorították a piacról. (Négy év alatt 300 millió fontot öltek bele a francia misszióba, a forgalom azonban stagnált, az eredmény pedig csökkent, így a vezetés a kilépés mellett döntött.)
A sikertelen kezdésből tanult a Tesco, az 1990-es években esztendőnként átlagosan egy új országba lépett be a vállalat. A siker receptje az volt, hogy a hazai márkák ösztönzésére nagyobb hangsúlyt fektettek és helyi vezetőket állítottak a leányok élére, emellett azonban megtartották az otthon sikeresnek bizonyuló stratégia-elemeket, így például a sajátmárkás termékek bevezetését.
Az óriásvállalat elsősorban azokra az országokra fókuszált, melyekben gyors növekedésre számíthatott és rövid időn belül domináns pozícióra törhetett. 1994 és 1996 között Közép-Európa került célkeresztbe, hiszen a szétaprózott piacokon a hipermarket koncepció akkor még nem volt elterjedt, így nagy tér nyílt az organikus növekedés előtt.
Az 1990-es évek vége felé Dél-Kelet-Ázsia is fókuszba került, ahol a multicég a gazdasági válság utáni állapotot tudta kihasználni az olcsó vásárlásokra. A tajvani üzletág végül sikertelennek bizonyult, így a Tesco a Carrefour-ral üzleteket cserélt és bukott divíziója helyett megerősíthette szlovákiai jelenlétét.
Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy pénzügyi szempontból korántsem volt sikertörténet a terjeszkedés, mivel a nemzetközi megtérülés jóval alacsonyabb, mint az Nagy-Britanniában volt. A befektetők most a nagyszabású amerikai tervek miatt kezdhetnek aggódni, ahol nem éppen egy gyors növekedést kínáló, versenytárs nélküli piacról van szó...
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.