Az idén már látványos szakaszához érkezik a 4-es metró építése; az alagútfúrás és a majdani állomások szerkezetének kialakítása miatt a város több pontján is forgalmi változásokra, lezárásokra kell számítani. - írja a Népszabadság
Az idén már látványos szakaszához érkezik a 4-es metró építése; az alagútfúrás és a majdani állomások szerkezetének kialakítása miatt a város több pontján is forgalmi változásokra, lezárásokra kell számítani. – írja a Népszabadság
Pontos menetrend ma még nem tudható, a metróval kapcsolatos tenderek eredményei ellen ugyanis jogorvoslati panaszok érkeztek. A konkrét ütemterv csak akkor dolgozható ki, ha aláírták a felek az alagútépítésre, valamint három budai állomás - a Tétényi út, a Bocskai út és a Móricz Zsigmond körtér - szerkezetépítésére vonatkozó szerződéseket.
Jelenleg annyi tudható bizonyosan, hogy a két fúrópajzs - néhány hetes eltéréssel - a Kelenföldi pályaudvarnál, a Volánbusz-pályaudvar melletti parkoló területén indul el Pest felé. Az állomások szerkezetei nyugatról keletre haladva egymás után készülnek el akkorra, amikor a helyszínre érnek az alagútfúrók.
Első lépésként - várhatóan tavaszszal-nyáron - a Bocskai úti és a körtéri állomások építése indul, ezeken a területeken kell először komolyabb forgalmi terelésekre számítani a metróépítés miatt. Ugyanekkor megindulnak a közműkiváltási munkálatok a Kelenföldi pályaudvarnál, ahol jelzőlámpás csomópontokat is ki-, illetve átépítenek. Ezen időszakra esik a Szent Gellért téri állomáshoz kapcsolódva a Műegyetem rakpart félpályás lezárása is.
Az ezt követő ütemben a Tétényi úti metróállomás építése indul, és megkezdődik a közműkiváltás a Bocskai útnál is, ahol - egyebek között - új végállomást építenek a 6-os villamosnak. Ekkorra teljesen lezárják a Műegyetem rakpartot is.
A harmadik szakaszban a Fehérvári utat zárják le, ahol a villamosok sem közlekedhetnek majd. A körtéren zajló építkezés miatt ugyanis a járművek ideiglenesen a 41-es villamos mai végállomását használhatják. Ugyanekkor kezdődnek a közmű-munkálatok a Fővám és a Kálvin téren. Utóbbihoz kapcsolódva a 49-es villamos is átmeneti végállomást kap.
Várhatóan az év végéig megtörténik a Szabadság híd lezárása, az átkelő rekonstrukcióját a Fővám téri metróállomás építésével hangolják össze. Ezen időszak alatt a 2-es villamosok sem közlekednek az érintett szakaszon. Mivel az állomás szerkezete érinti a felső és az alsó rakpartot is, ezért azokat felváltva zárják majd le. A pesti szakaszon is jelentősebb forgalomkorlátozásra kell számítani, egy időre a Vámház körutat is teljesen lezárják. Gulyás László nyomatékosította: amint elkészülnek az állomások födémszintjei, igyekeznek rögtön visszaadni a forgalomnak a területet.
Az idén a metró első - Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti - szakaszának tíz állomása közül hétnek a szerkezetépítése indul el, 2007-ben pedig az összes majdani megálló építése javában tart majd.
Az alagútépítéssel kitermelt földet mindaddig az Etele téren hozzák a felszínre és szállítják el, amíg a pajzsok el nem érik a Duna vonalát. Ezután a Műegyetem rakparti helyszínt használják majd a föld kitermelésére, s azt hajóval úsztatják le a folyón. A föld alatt a következő lépés a pályabeton, vagyis a vágányok megépítése, ezután pedig az áramellátási rendszert építik ki az alagútban. Ezt követi az állomások belső beépítése, a födémek, a szerkezeti elemek, a burkolat és a mozgólépcsők kialakítása.