Kevesebb bor az idén, növekvő marketing jövőre

Pénzcentrum
2005. november 14. 12:21

Az idei szőlőtermés 25-30 százalékkal lett kevesebb az előre jelzettnél - mondta Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkár-helyettese Budapesten, az idei évjáratot értékelő szakmai konferencián az MTI-nek.

 
A főtitkár-helyettes elmondta: az idén megközelítőleg 3 millió hektoliter bor kerül a pincékbe. A szüret országszerte már befejeződött, kivéve Tokaj-Hegyalját. A bor minősége változó: a korai érésű fajtáknál kedvezőtlenebb, míg a közép- és késői értésűeknél az elmúlt hetek napos időjárása miatt már jobbak a minőségi mutatók.
A borágazat első uniós évét tanulóévnek minősítette Horváth Csaba. Kiemelte: megszületett az unió és az USA közötti bormegállapodás, amelyet nem minden esetben tartott kedvezőnek az EU számára, mivel szerinte a brüsszeli bizottság sok tekintetben engedékeny volt az USA-val szemben.
A magyar helyzetet értékelve a főtitkár-helyettes szerint a szakemberek számára a védett eredetű borok körül kialakult viták, továbbá a melléktermékek feldolgozása, vagyis a kötelező lepárlás és a származási bizonyítványok, valamint a működési engedélyek megszerzése jelentette az új bortörvény által okozott legnagyobb gondokat.
Horváth Csaba kitért arra, hogy a borhamisítás ellen nem minden esetben sikerült eredményesen fellépni, továbbá a finanszírozási gondok akadályozták az ágazatban tevékenykedők munkáját.
Jelezte: a 2004-2005-ös borévben a magyar borágazatnak az uniótól mintegy 3,5 milliárd forint támogatást sikerült megszerezni, amelyből 2,5 milliárd forint volt a szerkezetváltáshoz kapcsolódó támogatás.
A főtitkár-helyettes megjegyezte: a pénzösszegek még nem érkeztek meg a magyar borászokhoz és szőlőtermelőkhöz.
Kedvezőnek ítélte, hogy a Magyar Bormarketing Kht. tevékenységét várhatóan a jövő év elején ténylegesen megkezdheti, ugyanis a közhasznú társaságot már a cégbíróság bejegyezte. Horváth Csaba közölte, hogy a közhasznú társaság működését biztosító anyagi források is várhatóan rendelkezésre állnak majd, mivel a parlamenti képviselők elfogadták, hogy megszűnjön a bor jövedéki adója, ám a jövedéki adót felváltó járulékot a bormarketing, illetve a minőségi bor előállítását segítő tevékenységre fordíthatja az ágazat.
A HNT vezető tisztségviselője szükségesnek tartotta, hogy a Nemzeti Borstratégia továbbfejlesztését, amely három éve készült el.
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 17. kedd
Laura, Alida
25. hét
EZT OLVASTAD MÁR?