Befejeződtek az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának idei évre tervezett jelentősebb munkálatai. A társaság a beruházások kivitelezésére költségvetésének közel egyharmadát fordította, azaz nyolcmilliárd forintot.
Befejeződtek az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának idei évre tervezett jelentősebb munkálatai. A társaság a beruházások kivitelezésére költségvetésének közel egyharmadát fordította, azaz nyolcmilliárd forintot.
A fenntartási munkálatoknak köszönhetően a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot illetően 2% alá csökkent a tízévesnél idősebb burkolatú szakaszok aránya. Az elmúlt öt év alatt a burkolat átlagéletkora 10 évről 4 évre csökkent.
Idén több félpályás forgalomeltereléssel, illetve sávlezárással járó burkolat-felújítási munkára adott megbízást az Állami Autópálya Kezelő zrt. A beruházásoknak köszönhetően a nyár folyamán újult meg az M1 autópálya 12–16. km közé eső része, valamint a Tatabánya-Óvárost és -Újvárost összekötő 54–60. km közötti, 6 km hosszú díjmentes szakasz. Ugyancsak új burkolatot kapott a haladó és előző sáv a Győr-elkerülőtől Lébényig tartó 129–145. km-szelvények közötti szakasz mindkét oldalán, miközben a hidak régi pillérvédő szegélyeinek korszerűsítése is megtörtént. Az M1-es autópályán összesen 42 kilométernyi szakaszon került sor a kopó- és kötőréteg cseréjére, melynek költsége meghaladta a 2 milliárd forintot.
Ezentúl gyorsabb lesz a forgalom az M5-ös autópálya kifelé vezető szakaszán. Szeged irányában a 14–16. km-szelvények közti útszakasz kettőről háromsávosra bővült. Az átalakítási munkálatokat a kivitelező Hódút Kft. két hónap alatt végezte el. Az ÁAK zrt. kérésének megfelelően a cég alkalmazottai 24 órás munkarendben dolgoztak annak érdekében, hogy a sávbővítési munkálatok minél rövidebb ideig akadályozzák a forgalmat. Bár a csapadékos időjárás jelentősen hátráltatta a 97 millió forintos program befejezését, az utazóközönség már augusztus 2-án birtokba vehette a megújult pályaszakaszt.
Az idei évre előírt burkolat-felújítási program utolsó állomásaként szeptember 8. és október 22. között szintén aszfaltcserére került sor az M3-as autópálya Miskolc felé vezető oldalának Hatvan és Gyöngyös, valamint a 22. és 24. km-szelvény közé eső részén.
A több mint 600 millió forintos beruházás részéként egy hidat és 4 ütemben mintegy 150 000 m2 útfelületet újított fel a munkálatok elvégzésével megbízott Betonút Rt.
Az ÁAK zrt. – a korábbi terveknek megfelelően – az egyes pályaszakaszok felújítása mellett az M1-es és M3-as autópályák meghatározott csomópontjainak átfogó rekonstrukciós munkálatait is elvégezte. A nagyszabású beruházás során 11 fel- és lehajtóág felújítására, valamint 9 helyszínen 2-2 új ellenőrzési pont kialakítására került sor. Az Egri Útépítő Rt. olyan leállóöblöket alakított ki, ahol a mobil matricaellenőrző csoportok biztonságosan végezhetik tevékenységüket. A burkolatcserével járó munkálatok első állomásaként a Mogyoródi, utolsó megállójaként pedig a Bicskei csomópont újult meg teljesen, mely november 20-án kerül átadásra.
Az ÁAK zrt. kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózaton összesen mintegy 31 kilométer hosszúságú hídfelület található, ami az országos közúti hídállomány 30%-át teszi ki. Ezek állagmegóvása éppúgy a fenntartás része, mint az útburkolat javítása és cseréje. Ezért az egyes pályaszakaszok felújításakor a hidak karbantartására is sor került. Az M0 autóúton és az M3-as autópályán összesen 7db műtárgyon végeztek nagyobb beavatkozásokat. Idetartozott a hidak szigetelésének cseréje, valamint szerkezetük megerősítése. A munkálatokat szakszerűen csak az útburkolat leszedése után lehet elvégezni, ami indokolja e felújítási feladat 557 millió
forintos összköltségét. Ezenfelül további 26 hídon végeztek kisebb karbantarási és fenntartási munkálatokat a szakemberek. Ezek közé tartozik a szegélyjavítás és a korrozióvédelem – ez utóbbi során speciális bevonatokkal akadályozzák meg a hidak szerkezetének rozsdásodását.
A jelentősebb beruházások mellett számtalan egyéb feladat szerepelt az ÁAK zrt. idei évre előírt fenntartási programjában. Befejeződött többek között a korábban használt zöld útirányjelző táblák cseréje az M3-as autópálya káli szakaszán. Ezentúl az Európai Unióban használatos kék színű táblákkal találkozhatnak az autósok az utak mentén. Több mint 500 helyszínen történt meg a vízelvezető rendszerek, az úgynevezett surranók kiépítése és rekonstrukciója. Ezenfelül nagy gondot fordítottak az utak kopórétegén keletkező hézagok megszüntetésére is.
Az Állami Autópálya Kezelő zrt. nyolcéves felújítási programjának eredményeként ma a magyarországi autópályák burkolatfelületének több mint 73%-a 5 évesnél fiatalabb. A társaság második éve nem részesül állami támogatásban, így a díjas és a díjmentes szakaszokra (a teljes hálózat több mint 30%-a) vonatkozóan is kizárólag a matricabevételekből finanszírozza európai színvonalú üzemeltetési, fenntartási és időszakos felújítási tevékenységét.