Lassabb szalagokat, nyolcórás munkaidőt, szabad szombatot, legalább tíz nap egyben kivehető szabadságot és szakszervezetet akarnak a Magyar Suzuki Rt. fizikai dolgozói. Állításuk szerint az üzemekben olyan kevés vécé van, hogy azokat az ötperces szünetben nem lehet elérni, ezért a dolgozók kénytelenek üvegbe végezni a dolgukat. - írja mai számában a Magyar Nemzet
Lassabb szalagokat, nyolcórás munkaidőt, szabad szombatot, legalább tíz nap egyben kivehető szabadságot és szakszervezetet akarnak a Magyar Suzuki Rt. fizikai dolgozói. Állításuk szerint az üzemekben olyan kevés vécé van, hogy azokat az ötperces szünetben nem lehet elérni, ezért a dolgozók kénytelenek üvegbe végezni a dolgukat. – írja mai számában a Magyar Nemzet
A naponta hatszázötven autót gyártó vállalat ugyan elismeri, hogy a termelés nagy összehangoltságot, folyamatosságot és speciális munkabeosztást igényel, ugyanakkor hangsúlyozzák: minden tekintetben betartják a törvényességet. Mivel a cégnél nem működik szakszervezet, a rendezett, átlátható munkaügyi kapcsolatokat garantáló kollektív szerződés sincs.
A munkások panaszai
A munkások tarthatatlan körülményikre panaszkodnak és segítséget kértek, mert elmondásuk szerint „bármilyen szerv ellenőriz a gyárban, kifizetik a bírságot, és megy minden tovább a régi rendben”. Hiányolják például a szabad szombatot. Legtöbbször ugyanis két műszakban folyik a munka, a délelőttös műszak 6 órától 14.50-ig tart, ebből 50 perc a pihenőidő ledolgozása – a munkások mindig dolgoznak szombaton. A délutános műszak 14.50-től 01.20-ig tart, de valójában 11.40-től 01.20-ig folyik a munka, mivel a szombatot így dolgozzák le. A gyárban történő ”leállásokat” később dolgoztatják le, ám a dolgozók azt szeretnék, hogy ha ezt a szabadságukból vonnák le. Főként azért mert a szabadságaikat amúgy sem tudják kivenni: arra, hogy valaki két hétre elmenjen nyaralni nem volt példa. A megmaradt szabadságokat az év végén fizetik ki, az év végi jutalommal együtt, amiről nem tudható, hogy ebből mennyi a szabadságpénz és mennyi a jutalom.
A munkásoknak gondjuk van a vezető emberekkel, csoportvezetőkkel, művezetőkkel is, mert bár a dolgozók közül kerülnek ki, sokuknak fejébe száll a hatalom, és káromkodva, sértőn beszélnek velük.
A dolgozók a lassabb szalagokon, a nyolc órás munkaidőn, a szabad szombaton és a legalább tíz nap egyben kivehető szabadságon túl a dolgozók szakszervezetet szeretnének, amely védi az érdekeiket.
Mit mond a gyár ?
A cég nem elmondása szerint náluk a törvény által engedélyezett 8 hetes munkaidőkeretet alkalmaznak. Ez azt jelenti, hogy a napi 8 órás munkaidőnek és pihenőidőnek, valamint a szabad szombatoknak 8 hét átlagában kell meglenniük. A vállalat számára ez azért fontos, mert egy leállás akár két-három hétig is eltarthat. Ezt a pihenőidőt valóban ledolgoztatják a munkásokkal, de erről egy munkaidőnaptárban előre tájékoztatják őket.
A szabadságokkal kapcsolatban a cég úgy fogalmaz, hogy az minden munkavállalónak jár, és ki kell adni, ugyanakkor a gazdasági érdekek megkívánják a szabadságok átütemezését. A vállalat elismeri, hogy a náluk folyó munka valóban komoly koncentrációt igényel, de az itthoni termelés semmiben nem különbözik a világ más autógyáraiban szokásostól.
A vécékkel és mosdókkal kapcsolatos helyzetről pár hónapja valóban érkezett jelzés, a kérésnek és az ÁNTSZ előírásoknak megfelelően mobil vécéket hoztak a gyárba. A problémát egyébként azzal indokolták, hogy jelenleg sok építkezés folyik a vállalatnál, és egyes szociális blokkok még nem készültek el. A cég állítja, hogy a karácsonyi jutalommal együtt szabadságot sohasem fizetnek ki, a ki nem vett szabadságokat az ütemterv szerint mindenképpen kiadják a dolgozóknak.
A vállalatnál nincs kollektív szerződés, mivel azt csak a szakszervezet köthetne. A cég állítása szerint még a kezdeti időszakban volt kezdeményezés érdekképviselet létrehozására, de az később megszüntette önmagát, azóta pedig nem érkezett jelzés, hogy a dolgozók újat szeretnének.