20 °C Budapest
Working at home generation young laptop news shocked lunch health

Korszakváltás előtt állnak a cégek: hamarosan ez a korosztály lesz a hódító a munkaerőpiacon

2024. október 22. 19:28

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még mindig a legnagyobb tulajdonosi réteg, de arányuk 2023-ban 50 % alá csökkent. Ezzel szemben az Y és Z generációk egyre nagyobb szerepet vállalnak, különösen az új vállalkozások alapításában, ahol a generációváltás már az ő javukra dőlt el.

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben különösen időszerű téma, mivel sok tulajdonos a rendszerváltás után alapította vállalkozását, és mostanra közelíti vagy elérte a nyugdíjkorhatárt. Ezzel együtt a generációváltás kérdése már nem csupán a cégeket érinti, hanem az egész magyar gazdaságra is hatással van. A veterán generáció számára már elengedhetetlen a generációváltás meglépése, de a baby boom generáció tagjainak is napirenden kell, hogy legyen a kérdés. Jelenleg a társas vállalkozások legnagyobb tulajdonosi körét az X generáció adja, arányuk közelíti az 50 %-ot a teljes tulajdonosi körnek.

Az X generáció már korán megszerezte a vezető szerepet a hazai vállalkozások tulajdonosi körében. Az OPTEN adatai szerint 2001-re abszolút többséghez jutottak, és egy évvel később már a cégjegyzésre jogosultak között is domináltak. 22 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez a hegemónia megtörjön, 2023-ban az X generáció tulajdonosi aránya 50 % alá csökkent. Bár valóban fordulóponthoz értünk – több mint 13 ezerrel kevesebben vannak a tulajdonosi körben –, még mindig a legnagyobb arányban képviseltetik magukat, és csak 49 %-ra esett vissza a részesedésük. Míg a tulajdonosi arányuk csökkent, a cégjegyzésre jogosultak között továbbra is megtartják az abszolút többséget.

Úgy vélem, hogy a magyarországi generációs tulajdonosi szerkezet jövője kapcsán van ok optimizmusra. Az X generáció számára, amely még mindig a legnagyobb részesedéssel bír, rendelkezésre áll az idő a szükséges váltásra. Ha eddig nem léptek, most itt az alkalom, hogy belekezdjenek, így nagy eséllyel elkerülhetik, hogy kifussanak az időből

– mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője. A generációkutatók 6 különböző generációra osztják a jelenleg élő magánszemélyeket születési idejük alapján. A különböző generációk jelentősen eltérő gazdasági és szociális körülmények között nőttek fel, és eltérő tapasztalatokat szereztek felnőtt korukban is. Generáció Veterán generáció Baby Boom generáció X generáció Y generáció Z generáció Alfa generáció Születés éve 1940 előtt 1940-1959 1960-1979 1980-1995 1996-2007 2008 után.

Az adatok szerint a fiatalabb generációk először a tulajdonosi körben jelennek meg nagyobb számban, majd fokozatosan lépnek be a vállalati szféra menedzsmentjébe és a cégjegyzési jogokkal rendelkezők közé. Ez a folyamat különösen erősen megfigyelhető az Y generációnál és az utánuk következő generációknál, akik már beleszülettek a vállalkozások világába. A digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja, hogy ezek a generációk egyre nagyobb szerepet kapjanak, hiszen számukra a digitalizáció szinte természetes közeg.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az adatok szerint ezek a fiatalabb generációk már a 20-as éveik közepétől egyre hangsúlyosabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. Érdekes módon, a milliárdos árbevételű cégeknél például háromszor annyian vannak a menedzsmentben, mint a tulajdonosi körben. Az új vállalkozások alapítása terén a generációváltás már egyértelműen bekövetkezett, különösen a 2020-as járvány idején, és ez a folyamat azóta is folytatódik. Az Y generáció ma már több mint 40 %-ban képviselteti magát az új cégek alapításában, míg az X generáció aránya 37,5 %-ra esett vissza.

A 2021-es alapítási „hullám” után a vállalkozói kedv jelentősen csökkent, nemcsak 2022-ben, hanem tavaly is, amikor az új tulajdonosok száma nem érte el a 30 ezret, szemben a 2021-es több mint 40 ezerrel. Ezért különösen figyelemre méltó az Y generáció aktivitása és vállalkozói szelleme, hiszen míg szinte minden más generációnál csökkent a tulajdonosi szám 2022-höz képest, addig náluk növekedett, elérve 2023-ra a közel 14 %-os részarányt.

Az új alapítású cégeknél már egyértelműen az Y és Z generáció dominál, és várhatóan a jövőben is ők fogják uralni ezt a teret. A vállalkozói „evolúció” természetes folyamataként a mérleg egyértelműen a fiatalabb vállalkozók javára billent. Ebben az esetben már nem igazán beszélhetünk klasszikus generációváltásról, hiszen a váltás gyakorlatilag lezajlott. A „meccs” a járvány idején dőlt el, és mára hivatalosan is véget ért” – mondta Alföldi Csaba, céginformációs szakértő.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 23. hétfő
Zoltán
26. hét
EZT OLVASTAD MÁR?