A McDonald's újabb kihívással szembesül: ezúttal a McCafé eszpresszógépek okoznak problémát az amerikai éttermekben.
Folytatódik a burgerháború a Meki és a Burger King között: a magyarok keményen letették a voksukat
Mind a két nagy magyarországi hamburgerező gyorsétteremlánc, a McDonald's és a Burger King is sikeres üzleti évet zártak 2023-ban. Az éttermeket üzemeltető cégek friss bevallásaiból kiderül, hogy mindkét láncnak jelentős mértékben emelkedett az árbevétele és az adózott eredménye is. A nagyobb, mintegy 6,2 milliárd forintos adózott eredménnyel a McDonald's büszkélkedhetett, de a versenytárs közel 4,6 milliárd forintos eredménye is szép teljesítménynek számít, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a Burger King eredménye 2022-ben még csak 2,9 milliárd forint volt.
A McDonald’s és a Burger King is sikeres üzleti évet zártak 2023-ban – mindkét gyorsétteremlánc esetében jelentős mértékben nőtt a nettó árbevétel és az adózott eredmény is. A McDonald’s árbevétele 2022-ben még csak 73,6 milliárd forint volt, szemben a 2023-ban elért 91 milliárd forinttal, ami 23,7 százalékos emelkedést jelent egy év leforgása alatt. A Burger King arányaiban még ennél is sikeresebb volt – az étteremlánc 2022-es 40,4 milliárd forintos nettó árbevétele tavaly 56,2 milliárd forintra hízott, ami 39 százalékos emelkedést jelent.
Az adózott eredmények is szépen alakultak mindkét lánc esetében. A McDonald’s büszkélkedhetett a nagyobb eredménnyel – a 2022-es 5,6 milliárd forint után 2023-ban 6,2 milliárd forint volt az étteremlánc adózott eredménye, ami 10,8 százalékos emelkedést jelent. A Burger Kingnél még nagyobbat emelkedett az eredmény – az 2022-ben elért 2,9 milliárd forintról közel 4,6 milliárd forintra, ami 57,4 százalékos emelkedést jelent.
A munkavállalók létszáma is emelkedett
A bevallásokból az is kiderül, hogy a McDonald’s alkalmazottainak átlagos létszáma a 2022-es 2 671-ről 2 927-re emelkedett, ami 9,6 százalékos bővülést jelent egyetlen év alatt. A Burger Kingnél még nagyobb mértékben nőtt a munkavállalók létszáma – a láncnál 2022-en még csak 1 371 volt az átlagos létszám, szemben a 2023-as 1 539-cel (+12,3%).
A bővülő létszámmal együtt nőttek a bérköltségek is. A McDonald’s 2022-ben 13,2 milliárd forintot fordított a bérek kifizetésére, míg 2023-ban már 15,7 milliárd forintot (+19,1%). A Burger Kingnél ugyanezen időszak alatt 6,7 milliárd forintról 8,8 milliárd forintra nőttek a bérköltségek (+30%).
A fentiek alapján azt mondhatjuk, hogy a két gyorsétteremláncnál átlagosan az alábbi havi fizetéseket vihették haza az alkalmazottak:
- a McDonald’s esetében bruttó 448 075 forintot, ami 8,7 százalékos emelkedést jelent a 2022-es 412 402 forinthoz képest,
- a Burger King esetében bruttó 474 854 forintot, ami 15,8 százalékos emelkedést jelent a 2022-es 409 928 forinthoz viszonyítva.
A bérköltségek fizikai és szellemi alkalmazottak közötti eloszlásának arányára vonatkozó adatot találtunk a Burger King bevallásában. Eszerint az étteremláncnál 2023-ban 1 190 volt a fizikai és 349 a szellemi alkalmazottak létszáma (arányuk 77,3% - 22,7%). A bérköltségek közül 5,5 milliárd forint került kifizetésre az előbbiek és 3,2 milliárd forint az utóbbiak számára (arányuk 63% - 37%). Ezek alapján azt mondhatjuk, hogy 2023-ban a Burger Kingnél
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- a fizikai alkalmazottak bruttó 387 124 forintot,
- míg a szellemi alkalmazottak bruttó 773 848 forintot vihettek haza havonta.
A McDonald’s bevallásából annyi derült ki, hogy 2023-ban átlagosan 2 384 volt a fizikai és 543 a szellemi alkalmazottak létszáma (81,4% - 18,6%).
Így változtak az árak az elmúlt években
A növekvő bevételeket természetesen az elmúlt években tapasztalható drasztikus áremelkedések is segítették, hiszen ezek az étteremláncokat is elérték. A Pénzcentrum korábban részletesen is megvizsgálta, hogyan alakultak az olyan népszerű termékek árai a legnagyobb hazai gyorsétteremhálózat kínálatában, mint a sajtburger, a hamburger, a Big Mac vagy nagy burgonya.
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.