A McDonald's újabb kihívással szembesül: ezúttal a McCafé eszpresszógépek okoznak problémát az amerikai éttermekben.
A Fény utcai piac oldalában található Bányai By Beans kávézóba egyenesen Costa Ricából érkezik az alapanyag. A manapság divatos speciality kávékultúra bemutatása mellett a kávézás új trendjeibe is beavat minket Halász Ferenc az apró kávézó üzletvezetője. Interjú.
Pénzcentrum: Miért éppen Costa Rica?
Halász Ferenc: Kevesen tudják, de a világ egyik legismertebb kávétermelő országáról beszélünk, amely komoly hagyományokkal rendelkezik e téren: az első kávészem 1791-ben érkezett az országba, és 1841-ben már Európába is szállították a „fekete levest”. A kávétermesztés hatalmas lökést adott az országnak, komoly infrastrukturális beruházások indultak, még a San José-i Nemzeti Színházat is ebből építették fel. Manapság pedig a különleges, kísérleti kávéfajtákkal foglalkoznak, ennek köszönhetően főleg a speciality kávézók felé nyitnak.
Kit tisztelhetünk Bányai úrban?
Ő egy – akkoriban még úgy mondták – magyar disszidens, aki a rendszerváltás előtt emigrált, először az USA-ba, majd áttelepült Costa Ricába, ahol beleszeretett a kávétermesztésbe. Nálunk a kínálat nagy részét az Ő saját farmján termesztett kávé adja. Így egy „magyar termelésű” kávénk van, ahol a feldolgozás, szüretelés és a pörkölés is hazai kézben van – Közép-Amerikában.
Milyen irányok vannak a kávé világában?
A kávékultúrában az utóbbi évtizedekben 3 hullámról beszélhetünk. Az első, a közismert klasszikus olasz, „gőzmozdony-szerű” kávégépes, sötét pörkölésű kávék világa, amelyben nem volt fontos szempont, hogy ki és hol termeli. A 20. század végén robbant be a Starbucks jelenség, amely az USA-ból indulva, hatalmas marketinggel megtámogatva hozta be a különböző ízesített italokat. Ilyen itthon a Frei, vagy a Costa, akik nagyon sokat tettek a kávékultúránk emelésében.
Ez már egy új hullámos kávézás, amikor a kávénak önmagában is van íze és kész termékként egy kreatív ital lesz belőle. Erre az irányra elsősorban a fiatalok csatlakoztak rá, ők jönnek lázba, ha „premier előtt” hozzájutnak egy pumpkin lattéhoz. A 2010-es évek elején indult be az alternatív kávékultúra, a Skandináv országokból, ahol ez a hygge része. (Ez a Dániából indult életérzés az az állapot, amikor kényelmesen bekuckózva, az otthon melegében boldogok vagyunk, gyertyafény, pokrócok, sütemények és forró italok – például egy jó kávé - teszik kellemessé az együttlétet). A legújabb irány a full szofisztikált, speciality kávézók világa, ahol – nálunk is van ilyen - egy top termék (például egy csomag Geisha, etióp kávé) akár 30 00 forintba is belekerül. Komoly világversenyek vannak, a legrangosabb a Specialty Coffee Association szervezésében zajló „Word of coffee”, ahol mindenki bemutatkozik, aki számít. Ezt egyébként 2017-ben Budapesten rendezték, hatalmas lökést adva a magyar kávéfogyasztási kultúrának.
A kézműves kávázás világában ismerjük a konkrét termőterületet, a teljes kávéutat a termesztéstől a pörkölésig és a csészébe kerülésig. Arca, storyja van a terméknek. Természetesen ez az árakban is megjelenik, csakúgy, mint a borok esetében. Kis szériás kávékról beszélünk, ahol a „felvevőpiac” is csupán a fogyasztók 5-10%-a. Örömteli jelenség, hogy nálunk is kialakult ez a réteg, amibe diákok, és sok középosztálybeli is tartozik. Számukra ez a megfizethető luxus kategória. Folyamatosan nő az igényesség, ma már a főváros mellett a vidéki nagyvárosokban is egyre több speciality kávézó nyílik. Ők igazodnak a menő trendekhez is: biotejeket használnak, vagy vegán irányba menve növényi italokat ajánlanak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Sokan tartanak az áremelkedéstől.
Ez azon ritka termékek egyike, ahol nem feltétlenül bűnös a Covid. Annál inkább a globális felemelegedés, amelynek hatására a termőterületek egyre magasabbra - és ezáltal kisebb területre – összpontosulnak. Ez hatványozottan igaz olyan nagyüzemi területekre – mint például Brazília – ahol jellemzően síkvidéki termesztés folyik.
Mi a véleménye a világhódító kapszulás kávékról?
Mára egyértelműen ez legújabb trend. 5 éve egy speciality kávézós a kapszulára azt mondta, hogy „távozz tőlem sátán”. Ma már nem ez a helyzet. Az angol Colonna Coffee volt az első fecske, aki felvette a kapszula vonalat a kézműves világba. Őket követve a kis pörkölők is rájöttek, hogy egyszerűen nem lehet kimaradni ebből az irdatlan nagy piacból, ami ráadásul folyamatosan nő.
Az emberek szeretik az egyszerűségét, a gyorsaságát, a „csak egy gombot kell megnyomni” szabadságát. A nespresso, és a nespresso kompatibilis kapszulák mellet megjelentek a sokféle ízesített, limited edition variációk, és a kézműves termelők, forgalmazók egyedi, kis szériás termékei. Vagyis ma a fő aktualitás, hogy csípi fel és integrálja magába a speciality világ a kapszulákat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.