Mit gondolnak a Magyarországon praktizáló orvosok a Mesterséges Intelligencia jelenéről, jövőjéről az orvoslás területén?
A digitalizáció tekintetében Magyarország a sereghajtó államok között van, holott ez jelentheti a kulcsot a Nyugathoz való felzárkózásban. A technológiai fejlődés fontosságával mindenki tisztában van, az azonban nem ismert, hogy a digitalizació milyen kézzelfogható eredményeket lenne képes felmutatni nemzetgazdasági szinten. Erre kereste a választ a McKinsey kutatása, amelyet egy tegnapi sajtótájékoztatón ismertettek.
- Ha érdekel az digitalizáció, az internet és a kkv-k világa, vagy
- te is vállalkozó vagy, és kéne egy-két ötlet, hogy miképpen növelhetnéd bevételeidet az export piacokon, esetleg
- szeretnél új, inspiráló, hozzád hasonló emberekkel megismerkedni,
Magyarország digitalizációs szintje elmarad a Nyugat-európai szinvonaltól, holott a terület fejlesztése a felzárkózásunk kulcsa lehet - derül ki a McKinsey kutatásából. A vizsgálat egész Európára kiterjedt, azon belül is kiemelt szerepet kapott Kelet-Közép-Európa. A digitalizáció tekintetében a vizsgált országokat három csoportra osztották: az első az Európai Unió 5 nagy tagállamát foglalta magában, a második csoportot a digitalizáció területén élen járó tagállamok alkották. Magyarország a harmadik, "digitális kihívóknak" nevezett csoportba tartozik, azaz a digitalizáció terén fejletlennek tekinthető európai államok csoportját bővíti. Az átfogó vizsgálat eredményeit Jánoskuti Levente, a McKinsey irodavezető partnere ismertette.
Nem tekinthető meglepőnek az eredmény, hogy Magyarország messze van a digitalizáció tekintetében élenjáró országokhoz képest. A legfejlettebb országok az északi és a Benelux államok, azokon belül is a digitalizáció tekintetében toronymagasan Svédország az első. A Kelet-közép európai országok Észtország kivételével a digitális kihívók közé tartoznak, a balti állam ugyanis a legfejlettebbek között van a vizsgált tekintetben.
A kutatás során három vizsgált adat a következő volt: a digitális gazdaság mérete, a digitális gazdaság növekedése, és a tradicionális gazdasági növekedés. Ahogy az látható volt, a digitális gazdasági növekedés mindig megelőzi a tradicionális gazdasági növekedést, sőt, Magyarország digitális gazdasági növekedése már lehagyta az 5 nagy EU-s tagállam digitális növekedési rátáját, és a digitális éllovasokét egyaránt. A digitális gazdaságunk mérete ugyanakkor még mindig elenyésző hozzájuk képest. A kis- és közepes vállalkozások a fejlődésben kiemelt szerepet játszhatnak, esetükben ugyanis sokkal nagyobb a lemaradás - mondta el később Artur Waliszewski, a Google regionális üzleti koordinátora.
Régóta kérdés, miképp tudunk felzárkózni a nyugati tagállamokhoz. Jánoskuti szerint erre a digitalizáció elterjedése az egyetlen válasz. Magyarország egy főre jutó GDP-je sokkal kisebb, mint a gazdasági éllovas országoké, ami azonban nem magyarázható a magasabb foglalkoztatottsági rátával, sem a ledolgozott munkaórákkal - előbbiben ugyan 2 százalékkal az EU-s átlag alatt vagyunk, utóbbiban azonban 13 százalékkal fölötte.
Szektorálisan szétbontva elmondható, hogy Magyarországon belül minden ágazat rosszul teljesít a digitalizációt illetően, de különösen igaz ez a kis- és közepes vállalatokra. A nagyvállalatok sem büszkélkedhetnek ugyanakkor, az éllovas országok kisvállalatainak megfelelő digitalizációs szinten állnak ugyanis. Jánoskuti szerint fontos, hogy az elmozdulásért az államnak és a vállalatoknak egyaránt tenniük kell. A Google képviselője is megerősítette, hogy a fejlődéshez az állam és a vállalatok közös elköteleződésére van szükség.
A digitális készségek terén egyik korosztályban sem állunk jól. Bár ezzel kapcsolatban reménykeltő az előadó szerint, hogy míg az éllovas és a magyar idős korosztály digitális készségei között 76 százalékos eltérést tapasztalt a felmérés, a fiataloknál ez a szakadék már csak 36 százalék. Mindez azt jelenti, hogy a magyar fiatalok digitalizációs készségei már sokkal kisebb mértékben vannak lemaradva az éllovasoktól.
Az előadásból továbbá megtudhattuk, hogy bár a digitális infrastruktúra tekintetében jól állunk, az edukációra több energiát kell fordítanunk, a magyarok digitális fogékonysága ugyanis nem a legjobb. A jövőbeli versenyképességünk miatt nagyon fontos, hogy kiépüljön egy megfelelő digitális munkaerő. Példaként Jánoskuti Észtországot hozta - ott az emberek 98 százaléka rendelkezik digitális személyazonossággal, 67 százalékuk pedig napi szinten használja a digitális szolgáltatásokat. Ennek köszönhetően évente a kevesebb mint kétmilliós országban 50 millió digitális aláírás születik. Számításaik szerint a digitalizáció az észteknek 2 százalékos GPD arányos megtakarítást jelent évente.
A kiadvány kitér arra is, hogy mit kéne tennie Magyarországnak a digitalizáció növelése érdekében. Ehhez természetesen elengedhetetlen a megfelelő oktatás mellett a vállalatok és a kormányzat elköteleződése, az egyik jelentős eszköz pedig a vállalatok digitális csatornáinak összehangolása lehet. Ha mindezt sikerül véghezvinni, az éves szinten 17 milliárdos GDP többletet jelenthetne.
A vállalatoké, vagy az államé a felelősség?
A kerekasztal-beszélgetés során Havas András, a McKinsey partnere elmondta, hogy a digitalizació terén nem egységes a magyar gazdaság - vannak iparágak, amelyek előrébb tartanak. Az infokommukiációs szektor áll a legfejlettebb szinten, minden egyéb szektor fejlettségét ehhez mérik. A szolgáltatások is jól állnak, az építőipart, valamint a magyar GDP negyedét adó feldolgozóipar egyelőre azonban lemaradásban van. Havas is megerősítette, hogy a KKV-k nagy hátrányban vannak a nagyvállalatokhoz képest.
Az ügyféligények változására hívta fel a figyelmet Hiezl Gábor, a Nemzeti Közművek vezérigazgatója is. A vállalat szemléletváltását tükrözi, hogy míg korábban fogyasztókról, ma már ügyfelekről beszélnek a közműszolgáltatónál. A különbség a kettő között az, hogy a fogyasztó elfogadja a szolgáltatás, míg az ügyfélnek folyamatosan változó igényei vannak. Minderre reflektálniuk kell a vállalatoknak, saját példájukon például a felhasználó központú online ügyfélszolgálatot emelte ki Hiezl.
- mondta.
A pénzügyi szektor kész a digitalizációra, azonban erre jelenleg nincs igény a felhasználók részéről - jegyezte meg Csányi Péter, az OTP Digitális értékesítési és fejlesztési ügyvezető igazgatója.
A bank saját maga részéről erős marketingtevékenységgel próbálja ösztönözni a digitális nyitottságot, de az igazgató szerint az államnak is jelentős edukációs tevékenységet kéne folytatnia, hogy a lakosság fogékonyabb legyen a digitális fejlődésre
- mondta Csányi.
Az ügyfelek nyitottabbak lennének, ha az online felületek is áttekinthetőbbek, kezelhetőbbek lennének - mondta Ratatics Péter, a MOL Operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója. Szerinte azok az újítások az áttörőek, amelyek használata egyszerű. A fő szempontnak nem a költségeknek kell lenniük, hanem annak, hogy az ügyfél számára időt spóroljunk. Ratatics hozzátette, hogy a digitalizáció azokban a szektorokban mutatott fel nagyobb fejlődést, ahol erősebb a verseny, ott ugyanis egy-egy szolgáltatás meglétének hiánya esetén az ügyfelek könnyen tudnak váltani a versenytársak között.
A térségbeli lemaradásunk Dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár is elismerte, ő azonban elsősorban a vállalatokat tette felelőssé ebben. Szerinte az állam minden megtesz a digitalizáció elterjesztéséért, bár még mindig van fejlődési potenciál. A döntéshozók cselekvési lehetőségét öt területre osztotta:
- digitalis infrakstruktura
- szabályozas
- példamutatás
- képzés
- szemléletformálás
A digitális infrastruktúra tekintetében szerinte Magyarország az európai legjobb hatban van. Erre példaként a szélessávú internet-lefedettséget és a 4G lefedettséget hozta az államtitkár. A szabályozási területen megemlítette az elektronikus szja-bevallást, valamint azt, hogy a cégeknek ügyfélkapun keresztül kell bevallaniuk az adót. Az e-számlázás bevezetése is hatalmas előrelépés lenne, de az államtitkár szerint erre jelenleg nincs lehetőség.
A példamutatást egyéb ösztönzőkkel kívánja elősegíteni a minisztérium - így például egyes támogatások elnyerése digitalizációhoz kötött. Az államtitkár itt tért ki a vállalatok szerepére - meglátása szerint a 90-es években kezdődő munkaerő-túlkínálat miatt a vállalatok elkényelmesedtek, emiatt nem fordítottak elég erőforrást a digitalizációra és egyéb innovációra, s csupán a mai munkaerőpiaci környezetben ébredtek rá, hogy a versenyképességük nem feltétlenül a legjobb. Az államtitkár állítása szerint a digitalizációs lemaradásunk ennek a sajátos piaci helyzetnek köszönhető.
Nem osztotta György László véleményét Artur Waliszewski, a Google régionális üzleti koordinátora, aki szerint bár a piacgazdaságot valóban a vállalatok építik fel, a társadalom digitalizációra való nevelése elsősorban az állam feladata - ebben a tekintetben pedig van hova fejlődnünk. Waliszewski szerint ráadásul nekünk nem elég a fejlettebb államok szemléletét elsajátítanunk, de náluk sokkal több erőforrást kell fektetnünk a digitalzációba, amennyiben be akarjuk érni őket.
Arra az adatra reagálva, amely szerint a magyar KKV-k nem érdekeltek a digitalizációban, hiszen 50 százalékuknak még honlapja sincs, Waliszewski azt mondta, hogy a vállalatok érdekeltek, de egyszerűen nincs elég erőforrásuk véghezvinni ezt a lépést. Ezen a téren is alapvető szemléletformálásra van szükség, hiszen a digitalizációval a vállalatok nyithatnak az exportpiac felé is, amely egyrészt sokkal versenyképesebbé tenné őket, másrészt jelentősen nagyobb piacon tudnának értékesíteni.
A vállalatok sok esetben azért nem ruháznak be digitalizációba, mert az egyszerűen nem térül meg számukra - mondta Csányi Péter. Ő is az állam szerepét emelte ki, jelentős költségcsökkentést jelentene ugyanis bizonyos alapszolgáltatások számára központi infrastruktúra kifejlesztése. A költségcsökkentés fontosságával egyetértett Hiezl is. Noha a szabályozás rendkívül fontos, bizonyos szabályozási szabadság elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy a vállalatok számára ne legyen költséges az elektronikus szolgáltatásokra való átállás - példaként a feleslegesen sok írásbeli szerződést emelte ki a közműszolgáltatói szektorban. A sokszor visszatérő edukáció fontosságát ő maga is megerősítette: szerinte a diákokat arra kell megtanítani, hogyan kell ügyeket intézni.
Zárszóul Ratatics Péter a digitális lemaradás előnyeit emelte ki. Nem feltétlenül baj ugyanis, ha le vagyunk maradva, hiszen a felzárkózás során mi már kihagyhatjuk azokat a lépéseket, amelyek technológiailag elavultak. Nem biztos, hogy érdemes egy új módszert bevezetni most, ha két év múlva olcsóbban elérhető lesz annak a hatékonyabb változata.
- zárta a beszélgetést Ratatics.
- Ha érdekel az digitalizáció, az internet és a kkv-k világa, vagy
- te is vállalkozó vagy, és kéne egy-két ötlet, hogy miképpen növelhetnéd bevételeidet az export piacokon, esetleg
- szeretnél új, inspiráló, hozzád hasonló emberekkel megismerkedni,
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.