Eladó a Káptalantóti piac azon területe, amelyen az egyetlen állandó vendéglátóhely is működik, a telken 30 árusnak állandó bérleti szerződése van.
Az MKB idén meghirdette az első hazai fintech versenyt, melynek egyik győztese a Tőkeportál nevű startup. A csapat célja, hogy közösségi finanszírozással juthassanak tőkéhez a hazai kezdő vállalkozások egy e célra létrehozott internetes portálon. A regisztráló támogatók, akik inkább befektetők a befektetésért cserébe tulajdonrészt kapnak, vagyis egy részvénycélú közösségi finanszírozási portál elindításáról van szó. Rovnyai Jánossal, a projekt alapítójával beszélgettünk arról, hogy működik majd ez az oldal.
Mi a Tőkeportál? Összefoglalná a projekt lényegét néhány mondatban?
Valószínűleg sok magyar ember gyűjtött már pénzt különféle célokra, például jótékonykodásra, vagy egy ötlet megvalósítására. Egy vállalkozás beindításához és működtetéséhez azonban nagyon nehéz ilyen módszerekkel elegendő tőkéhez jutni. Általában az jelent problémát, hogy a kezdeti összekalapolt vagy kölcsönkért tőke elfogy, nincs lehetőség újabb befektetésre, bankhitelről pedig a kezdeti fázisban szó sem lehet.
A Tőkeportál szeretne itthon is egy jól működő közösségi tőkebevonást elősegítő portált létrehozni, a fejlett tőkepiacokon egyre jobban elterjedő, részvénycélú közösségi finanszírozási modell (equity crowdfunding) alapján.
A pénzintézetek a hagyományosnak tekinthető szolgáltatási módszerekkel egyre nehezebben érik el az ügyfeleket. Az MKB Bank ezért úgy döntött, hogy a tettek mezejére lép: FinTech Akadémiát szervez, FinTech versenyt hirdet, valamint FinTech Inkubátor Programot indít. A FinTech versenyen pénzügyi technológiai innovációkat díjaztak, a győztesek részt vehetnek a program jövő márciusban induló inkubációs szakaszában, amely során a kiválasztott megoldásokat 18 héten keresztül fejlesztik tovább a bank finanszírozása mellett.
Néhány amerikai közösségi pénzgyűjtőoldal (Kickstarter, Indiegogo) a magyar vállalkozók körében is ismert, többen próbáltak már ezeken a felületeken pénzt gyűjteni az ötletükre. A Tőkeportál miben nyújt mást vagy újat ezekhez képest?
Bár kis ország vagyunk, rengeteg a jó ötlet, és az amerikai oldalakon általában nem lehet külföldi alapítású cégeket regisztrálni. A hazai cégek, akik fent vannak valamelyik amerikai kalapozós oldalon, kénytelenek voltak létrehozni egy amerikai céget vagy ott élő ismerősük vállalkozásával regisztrálni. Azonban erre sem mindenkinek van lehetősége, ezért sok ötlet elesik attól, hogy ilyen típusú támogatáshoz jusson.
A mi termékünk MKB Tőkeportál néven kerülne piacra, ami biztosíthatja a szükséges bizalmi tőkét. Szintén fontos különbség, hogy a hagyományos közösségi finanszírozási oldalakon támogatók vannak, itt pedig befektetők, akik nem egy egyszeri projektbe, termékbe fektetnek, hanem egy folyamatosan működő vállalkozásba, amiben részvényessé válnak, tehát a vállalkozó nem áruval viszonozza a befektetést, hanem tulajdonrésszel.
A tervek szerint hogy működik majd pontosan az oldal, és kik vehetik igénybe?
A portál célközönsége a vállalkozások tulajdonosai, vagyis a kampánygazdák és a befektetőjelöltek (előbbi mint kínálat, utóbbi mint kereslet jelenik meg), akik a jóváhagyott regisztráció után férhetnek hozzá a funkciókhoz. A portálon regisztrált vállalkozások a világon ismert közösségi finanszírozási portálokon látható módon, videoüzenetekkel és rövid dokumentumokkal támogatott kampányokat indítanak, amik néhány hónapon keresztül tartanak. Ezalatt kell a közösségi médiában és egyéb online, offline eseményeken annyi befektetőt toborozniuk, hogy elérhessék a kampánycélt. Ezután alakulhat meg, vagy emelhet tőkét a zártkörű részvénytársaság. Célunk az is, hogy a folyamat jogi alapja a portál fejlesztési időszakában megszilárduljon.
Úgy tudom, hogy az portál alapverziója már készen is van, ahol a kampánygazdák megmutathatják a projektjeiket. Várhatóan mikortól lehet használni a Tőkeportált?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Informatikai szemmel rövidtávon is megvalósítható a projekt, azonban nagyon erős marketingtevékenységet kell felépíteni és fenntartani. Szükség van tehát infrastruktúrára, tőkére és emberi erőforrásra is ahhoz, hogy valóban új piacot nyissunk meg és futassunk fel - a világ fejlettebb felén tapasztaltaknak megfelelően. A jogszabályi környezet adaptálása, alkalmazása is időigényes lesz. A stratégiai célok meghatározását és a megvalósítható tervek elkészülését az inkubáció alatt fogjuk tudni pontosítani.
A bankok hogy viszonyulnak ezekhez a megoldásokhoz? Tudnak ebből hasznot szerezni?
Ez azért jó lehetőség a bankoknak, mert a legtehetségesebb vállalkozásokat vonhatják be az ökoszisztémájukba, ez lehet a kulcs ahhoz, hogy a pénzintézet az ország egyik legsikeresebb bankjává váljon.
A magyar induló vállalkozásoknak még mindig nehéz befektetői tőkéhez jutni. Hogyan segítheti egy startup boldogulását egy olyan típusú program, mint az MKB Fintech Akadémia?
Az inkubációs programok célja, hogy az ötletekből életképes, akár további tőke bevonására is alkalmas vállalkozások legyenek. Egy ilyen projekt a Tőkeportál is, amelynek megerősödéséhez, sikeres piacra viteléhez éppen egy meghatározó pénzügyi intézmény szükséges, ahol nemcsak a szakmai és anyagi erőforrások állnak rendelkezésre, hanem olyan ökoszisztéma is épülhet, amely a Tőkeportálra behozható projektek kínálatát is növeli, és ahol azok a banki befektetési validáción is keresztül jutva, a banktól független befektetők figyelmét is felkelthetik. Célunk, hogy az inkubációs program végére, vagyis a 18. hét végén kulcsrakész termékünk legyen.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.