Tarolnak a Lidl és az Aldi milliárdosai: így lettek szupergazdagok

2012. október 15. 05:23

A jelek szerint nem igazán érinti az évek óta tartó recesszió Európa szupergazdagjait, inkább fordítva: épp a fogyasztói árak emelkedése miatt nő a vagyonuk. Németországban ugyanis épp az alacsony árakat kínáló diszkontláncok tulajdonosai állnak a leggazdagabbak listájának élén, mesés vagyonnal.

Egy friss kimutatás szerint idén is az Aldi diszkontlánc alapítója, Karl Albrecht áll a német szupergazdagok listájának élén. A Manager Magazine októberben kiadott listáját ismét a 92 éves üzletember vezeti, 17,2 milliárd eurós (4700 milliárd forintos) vagyonával (a Forbes magazin listája szerint Albrecht a világ 10. leggazdagabb embere).

Persze ha az agg milliárdos megszorulna, nem kellene sokat gondolkoznia azon, kitől is kérjen kölcsön: a lista második helyén ugyanis unokaöccsei, Bertold és ifjabb Theo Albrecht szerepelnek, 16 milliárd eurós vagyonukkal. A vállalatot alapító testvérpár másik tagja, Theo Albrecht két éve, a világ egyik leggazdagabb embereként tért örök nyugalomra; a 88 éves milliárdost a németországi Essen városában érte a halál. Életére jellemző, hogy halálhírét csak a temetés után hozták nyilvánosságra.


Karl Albrecht egyik utolsó ismert fotója


Az Aldi gyökerei 1913-ig nyúlnak vissza, mikor Theo és Karl Albrecht édesanyja egy kis boltot nyitott Schönenbeck-ben, a Németország nyugati részén fekvő Essen egyik külvárosában. Karl Albrecht 1920-ban, öccse Theo 1922-ben született. Édesapjuk munkás volt: bányászként, majd péksegédként dolgozott.

Theo kamaszévei alatt saját boltjukban tanonckodott, míg Karl egy fűszerüzletben szerzett gyakorlatot. Karl a második világháború alatt a német hadseregben szolgált. A háború befejezése után, 1946-ban a fivérek átvették anyjuk üzletének irányítását, és hamarosan újabb üzletet nyitottak a környéken. 1950-re - azaz négy évvel később- az Albrecht-fivéreknek a Ruhr-vidéken már 13 üzletük volt.

A testvérek üzletpolitikája radikális újdonságnak számított a korabeli piacon: a megengedett maximális árból 3 százalékot engedtek, gyakorlatilag minden terméknél. Arra is mindig nagy figyelmet fordítottak, hogy nehogy olyan áru legyen a polcaikon, ami nem fogy el. Annyi nyereséget értek el, amennyit csak lehetett: nem reklámoztak, nem árultak friss árut, és kis alapterületűnek hagyták meg boltjaikat. Amikor igazán beindult az üzlet, a két testvér összekülönbözött: a pletykák szerint azon vesztek össze, hogy az üzleteikben áruljanak-e dohányterméket.

Így 1962-ben bevezették az Aldi (az Albrecht DIscount rövidítése) márkanevet, és 1966-ban kettéváltak: Theo kapta Németország északi, Karl pedig a déli piacait. A két csoport mind pénzügyileg, mind jogilag önálló. Néhány esetben - ha az üzleti érdek úgy kívánja- például sajátmárkás termékek elkészítésénél és a beszállítókkal folytatott tárgyalásokon egy cégnek mutatkoznak.

Szlovákiából előzték be a magyar Tescót - KATTINTS!

A testvérek ugyanakkor meglehetősen visszahúzódva éltek, kimondottan kerülték a médiában való megjelenést. Háttérbe húzódásuknak egyik magyarázata lehet az is, hogy 1971-ben Theo emberrablók fogságába került, és csak 3 millió dolláros váltságdíj fejében engedték szabadon. A hetvenes évek óta nem találni róluk készült hiteles fényképet. 1993-ban az Albrecht-fivérek lemondtak igazgatói posztjukról.

Sosem találnád ki, ki a harmadik...

Talán nem meglepő, hogy a leggazdagabb németek listájának harmadik helyét is egy diszkontmilliárdos foglalja el: Dieter Schwarz-nak, a Lidl tulajdonosának becsült vagyona "mindössze" 12 milliárd euró.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az 1930-as évek elején Németországban Josef Schwartz élelmiszerkereskedő céget alapított, Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgrosshandlung néven. Néhány év múlva csatlakozott hozzá egy nyugdíjas tanár, Ludwig Lidl, közösen pedig létrehozták a Lidl&Schwarz Élelmiszer Nagykereskedést.A tomboló gazdasági világválság idején az alapítók üzleti stratégiája az volt, hogy ellátják az elszegényedett, a rohamtempójú infláció miatt szenvedő családokat olcsó, mégis a körülményekhez képest jó minőségű élelmiszerrel.

Így vásárolunk a jövőben: integetünk a tévének, hozzák az ebédet - KATTINTS!

Később a vállalat tevékenysége több területre vált szét: a diszkont-élelmiszerüzlethálózat a Lidl cégnév alatt, illetve a hipermarketek és önkiszolgáló áruházak a Kaufland és Handelshof néven váltak ismertté. 1977-ben Josef Scwarz fia, Dieter Schwarz megalapította azt az áruházláncot, amit ma is ismerünk. Az első Lidl diszkontáruház 1973-ban nyílt meg Ludwigshafenben, a nagy konkurens, az Aldi mintájára. Schwarz ekkor megvette a Lidl nevet apja társától.


Dieter Schwarz

A 80-as évek végéig tartó erőteljes németországi és a 90-es évek elejétől fokozódó nemzetközi expanziónak köszönhetően mára Európa szinte összes országában - és világszerte egyre több helyen- találkozhatunk Lidl- áruházakkal.

A diszkontok megállathatatlanok

A fenti adatok azért is érdekesek, mert Németországban komoly veszteségek érték a kiskereskedelmi szektort - például a Schlecker drogériahálózat összeomlása-, igaz, a diszkontok továbbra is tarolnak, piaci helyzetük egyre erősebbnek mondható.

Nincs ez másként Magyarországon sem: tavaly nálunk lelassult a boltláncok terjeszkedése 2010-hez képest a múlt év során legnagyobb ütemben a Lidl és az Aldi növelte bolthálózatát.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?