Pénzcentrum • 2012. augusztus 2. 13:02
A magyar vállalkozások túlnyomó része rendelkezik honlappal, sokan közülük webshoppal is. Mi lehet az oka annak, ha mindezek ellenére sincs érzékelhető bővülés a cég bevételében, forgalmában?
Sok honlapot vagy webboltot üzemeltető magyar kisvállalkozás szembesül azzal, hogy a látogatók csak néhány másodpercet töltenek el a weboldalán, és csak nagyon nehezen és alacsony arányban válnak látogatóból vásárlóvá, ügyféllé. Többségük tanácstalan abban a kérdésben, mit lehet tenni, hogy a látogatók hosszabb ideig maradjanak az oldalon, azaz csökkenjen a visszapattanási arány, és vásárlóvá, ügyféllé váljanak, vagyis nőjön a konverziós ráta. A megoldás azonban sokszor nem abban rejlik, hogy a webmester mit tegyen, sokkal inkább abban, mit ne tegyen - hívja fel a figyelmet a Babel Communications. A kommunikációs ügynökség összegyűjtött 13 tipikus hibát, amelyekkel a legelszántabb látogatók is elűzhetőek egy honlapról.
Felugró ablakok (pop-up)
Sok weboldal-üzemeltető nagyon előremutatónak és korszerűnek hiheti az azonnal a látogatók elé ugró ablakokat, kérdőíveket, azonban a potenciális vevőket legalább kétféleképpen zavarják ezek az alkalmazások: vagy kitakarják az őket ténylegesen érdeklő tartalmakat, vagy megakasztják a pop-upokat nem engedélyező böngészőprogramokat.
Elterelő nyitó animációk (intro)
Ugyanez igaz a bevezető oldalak nyitó animációira is. Ezek lehetnek nagyon szépek és érdekesek, de elveszítjük azokat a lehetséges vevőket, akik konkrét problémájukra keresnek nálunk választ. A bűvös három másodperc után ugyanis az átlagos látogató nem a "tovább a honlapra" linkre, hanem a "vissza" gombra kattint, vagy bezárja az ablakot, és olyan helyen keres tovább, ahol azonnal világos képet kap a számára fontos tényezőkről.
A kapcsolat űrlap az egyetlen kérdezési lehetőség (contact us)
Azzal, hogy a honlapunkon megtalálható az úgynevezett kapcsolat-felvételi űrlap, önmagában semmi gond nincs. Ám azzal már van, ha ez az egyetlen módja a weboldal üzemeltetőjével vagy tulajdonosával való kapcsolat-felvételnek. A látogatók számottevő része - legyen szó bármilyen típusú honlapról - azonnali válaszokra szomjazik, és nem lesz ideje és türelme telegépelni a kitöltendő mezőket és megvárni a napokkal később érkező választ. E-mail, személyes kapcsolat, telefonszám, sőt mi több, a ma már Magyarországon is aktiválható ingyenes telefonos elérhetőség: ezekre minden bővülni akaró weboldalnak szüksége van. Az online
értékesítést támogató internetes zöld szám, az IngyenHívó jó megoldás lehet a vásárló megnyerésére.Segítségével a látogatók, ha
kérdésük van, egyetlen kattintással, közvetlenül a böngészőjükből
ingyen tudják hívni a weboldal ügyfélszolgálatát vagy egy
értékesítőt. Az IngyenHívó azonnal aktiválható egy link elhelyezésével,
használható weboldalon, bannerben és hírlevélben is, így jelentősen
képes növelni az ügyfelek számát.
Unalmas illusztrációk (stock fotók)
Stock fotónak nevezzük azokat a képeket, amelyek egy-egy gyakori téma, élethelyzet kapcsán tömegével találhatók meg a világhálón. Szépen mosolygó kollégák notebookok fölé hajolva; kezet rázó üzletemberek; a kamerába mosolygó csinos hölgy. Ha ilyen képeket helyezünk el a honlapunkra, a feladatlistán ugyan kipipálhatjuk a "fotók kirakva" sort, ám valójában azt üzenjük a látogatóknak: semmi egyedi, egyéni nincs bennünk. Sőt, akár gyanús is lehet, ha olyan emberekről készült fotókkal kínálunk termékeket, szolgáltatásokat, akiknek nyilvánvalóan semmi közük a cégünkhöz. A hús-vér kollégákat, valódi termékeket a tényleges magyarországi vállalkozási vagy munkakörnyezetben ábrázoló képek hitelesítő szerepe akkor is számottevően nagyobb, ha úgy érezzük: kevésbé dekoratívak. Lehetőleg profi fotóssal, tervező-grafikussal készítsük ezeket.
Keresőmotoroknak készült szövegezés (SEO-fókusz)
Ismét kezdjük egy fogalom tisztázásával: a SEO a keresőrobot optimalizálást jelölő angol rövidítés. Mivel ezek a keresőrobotok adott kulcsszavak után kutatnak, könnyen kísértésbe eshetünk, hogy minél több ilyen kifejezéssel lássuk el honlapunkat. Ám ne felejtsük: a weboldal sokkal inkább a tényleges látogatóknak, és nem a robotoknak szól. Ne vigyük túlzásba az amúgy hasznos és előremutató SEO-szempontokat.
Nincs közösségimédia-gomb az oldalon
Bár az internetes közösségi média - különösen Magyarországon - még meglehetősen újkeletű jelenség, ma már nincs komolyan vehető vállalkozás, amely ne lenne jelen legalább néhány közösségi oldalon. Ha pedig már vettük a fáradtságot, és kialakítottuk céges profilunkat, az ezekre mutató ikonokat, gombokat mindenképpen helyezzük el a honlapunkon is.
Semmit- vagy túl sokat mondó cégbemutató
Mivel az online világban az első, legfontosabb és sokszor egyetlen kapcsolódási pontot köztünk és a vásárlónk / látogatónk között a weboldal jelenti, nélkülözhetetlen, hogy hitelesen bemutassuk, kik is vagyunk mi valójában. Ez azonban nem azt jelenti, hogy követhetetlen szakmai tartalommal és az átlagos olvasó számára megfejthetetlen szakkifejezésekkel igyekezzünk lenyűgözni a látogatókat. Lehetőség szerint adjuk arcunkat a szolgáltatásunkhoz, ezzel hitelesítve szakmai tudásunkat. Azt is el kell azonban kerülni, hogy a rólunk szóló néhány mondat olyan általánosságokkal legyen tele, amelyekből a tényleges célkitűzéseink, értékeink, tev&eacu te;kenységünk ki sem derülnek.
Félrevezető ajánlat
Ne valamiféle jogellenes dologra gondoljunk, hanem arra a potenciális vásárlókat hamar igen ellenségessé hangoló cselre, amikor egy kedvezőnek tűnő lehetőség, ajánlat pontos és részletes feltételei csak azután derülnek ki, hogy látogatónk már eltöltött 5-10 percet rendelésének feladásával. Ha tehát a kezdő oldalon 50 százalékos árengedményt hirdetünk, nem veszi ki túl jól magát, ha a rendelési folyamat végén áruljuk el: ehhez további termékeket, szolgáltatásokat kell vásárolni, vagy az árengedmény csak további számtalan feltétel teljesítése esetén vehető igénybe. Bár ravasznak hihetjük magunkat , szinte biztosak lehetünk abban, hogy a vásárlók az oldal bezárásával reagálnak az új "infókra".
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Idegesítő belső linkek
A keresztlátogatottság maximálása: bizony, ez egy fontos célkitűzés. Jó, ha egy-egy aloldalon elhelyezünk más aloldalakra, számunkra fontos tartalmi elemekre mutató linkeket. Ám teljesen ellehetetlenítjük az oldal olvasását akkor, ha soronként burjánzanak a linkek, és a látogató számára már-már követhetetlen, mi hova mutat. Különösen dühítő, ha a linkek meghatározó része teljesen irreleváns helyekre navigál minket. Figyeljünk arra, hogy ezek a tartalmak új ablakban jelenjenek meg akkor, ha megnyitásuk ellenére a látogatónak fontos végigolvasni az eredeti oldalon található információkat. A vásárlási folyamatot semmiképpen ne szakítsuk meg távolra mutató navigációval, mert a hibás linkekkel megsokszorozzuk a lemorzsolódást.
A gépet terhelő lapozófotók (slider)
Nagyon mutatóssá teszi weboldalunkat, ha azon néhány másodpercenként újabb és újabb képek, fotók jelennek meg. Nos, ez a kijelentés akár még igaz is lehet, ám a számítógépek egy részét szinte működésképtelenné teszi a nagy felbontású fotók váltogatása, és igencsak megnő az oldal betöltésének időigénye is. Ez utóbbi akkor teljesen használhatatlanná teszi a site-ot, ha az egyes fotókkal a teljes oldal újratöltődik.
Flash-tartalom
Nagyjából ugyanez igaz a flash-tartalmakra. Bár a gyors és megfelelő szoftverrel rendelkező gépeken tényleg megvalósul a felhasználói élmény, a látogatók többsége csak üres keretekkel, hibaüzenetekkel és lefagyó böngészővel találkozik ezeken az oldalakon. Ráadásul a keresőmotorok nem látják a flash tartalomban és a képekben a szövegelemeket, így kevésbé lesz keresőbarát az oldalunk.
A blog hiánya
A blogra hatványozottan igaz az, amit a megfelelő "rólunk" tartalomról mondtunk. A világhálón szörfölők alapelvárása, hogy valami személyeset, egyedit, különlegeset is megtudhasson azokról az emberekről, akik egy-egy site vagy webshop mögött állnak. Történetek, humoros sztorik, fotók, beszámolók - jöhet bármi, ami kissé személyesebbé varázsolja webes környezetünket. Az, hogy például egy webshop oldalán megtalálható egy kis "blog" ikon, már önmagában pozitív üzenet a hiteles és megszólítható partnert kereső webes látogató számára.
"Nem tudom, mitévő legyek"
És végül, de nem utolsósorban: a látogatót soha ne hagyjuk magára. A tájékozódás, kiválasztás vagy megrendelés folyamatában soha ne kerülhessen egy olyan felületre, ahol nem talál tanácsot és kapcsolat felvételi lehetőséget az oldal üzemeltetőjéhez. A legszimpatikusabb természetesen az a megoldás, amikora a potenciális vásárlónkat ingyenes, böngészőből indítható azonnali telefonálási lehetőséggel szolgáljuk ki, de első lépésként legalább egy közvetlen e-mail címet mindenképpen adjunk meg az oldalon.