Orosz Márton • 2011. március 2. 10:59
A SPAR Magyarország 2010-ben is megőrizte piaci pozícióját és versenyképességét - derült ki az áruházlánc szerdai sajtótájékoztatóján. Tavaly három új SPAR szupermarket nyílt, 57 korábbi Plus üzlet teljes átépítése valósult meg.
Az üzletlánc 2010. évi konszolidált forgalma 381,32 milliárd forintot tett ki: ez 4,04%-kal marad el a 2009. év forgalmától. Ez egyrészt a fogyasztás szűkülésével magyarázható, másrészt összefügg a korszerűsítési folyamattal. A forgalomcsökkenés részben azzal is magyarázható, hogy a fogyasztók egyértelműen az olcsóbb, az akciós termékeket keresik.
Az idén 20 éves SPAR 13 390 dolgozónak nyújt munkahelyet: 2009-ben a dolgozók száma 14 407 fő volt, azaz egy év alatt 717 fővel csökkent összlétszámuk. Emlékezetes: a dolgozók létszáma az egy évvel korábbihoz képest 2009-ben is 700 fős csökkenést mutatott. Az áruházlánc egy éve a létszámcsökkentést a hatékonyság növelésével indokolta, elsősorban a korábbi Plus-raktárakban csökkentették a dolgozók létszámát. Ugyanakkor kompenzálják azokat a dolgozókat, akiknek a 2011-es bére az adóváltozások miatt csökken a tavalyihoz képest.
Feiner Péter, a SPAR Magyarország Kft. Igazgatóságának elnöke elmondta: az élesedő versenyt nehezítette az, hogy a jogszabályi változások méginkább behatárolják a kereskedők mozgásterét, a szektorra kivetett különadók pedig a legnagyobb szereplők helyzetét tovább nehezítik. A cégvezető a Pénzcentrum.hu kérdésere elmondta: a dolgozói létszámcsökkentést az okozta, hogy a válság, a forgalomcsökkenés, a különadó hatására szükséges a racionalizálás, a hatékonyság növelése, egyes munkafolyamatok megspórolása.
A tavalyi év marketing szempontjából is a SPAR hazai beszállítók iránti elkötelezettségét erősítette - a magyar beszállítók priorizálása már egy évek óta tartó folyamat az áruházláncnál. A SPAR külön programot indított a hungarikum termékek népszerűsítésére, valamint a kisebb, helyi beszállítók szerepének erősítésére.
Bár Feiner Péter szerint az idei nem a nagy fellendülés éve lesz, a piac stabilizálódása várható. Hosszú távon a SPAR magyar piaccal szembeni elkötelezettséget emelte ki, a megteremtett értékek megtartásával, továbbfejlesztésével. Az eddigi versenyképes árszínt további javítása is az áruházlánc célja, ez az idei reklámkampány fő üzenete is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mi lesz a hamburgeradóval?
A SPAR menedzsmentje a Pénzcentrum.hu kérdésére megerősítette: eddig még nem volt konzultáció a piaci szereplők és a kormányzat között a bevezetendő, egészségtelen élelmiszerekre kivetendő különadó - ismertebb nevén a hamburgeradó- témájában. Mint Feiner Péter cégvezető elmondta, attól tart, hogy ismét egy olyan értelmetlen terhet kap a szektor, amely egyeztetés és a piaci szereplők megkérdezése nélkül született.
A SPAR szerint nem az élelmiszereket kellene tovább adóztatni, hanem a feketepiacról beáramló termékeknek kellene gátat szabni. Ugyanakkor -tapasztalatuk szerint- az elmúlt évtizedekben látványosan nőtt a magyar fogyasztók igénye a friss élelmiszerek, zöldségek, tejtermékek iránt, így a különadó helyett a tudatos élelmiszerfogyasztás további népszerűsítésére helyeznék a hangsúlyt.