Orosz Márton • 2009. augusztus 17. 06:20
Hamarosan új szereplő lép a magyar energiaital-piacra. Néhány héten belül már mindenhol kaphatóak lesznek a Playboy energiaitalok, amelyekből -legalábbis a hazai gyártó/forgalmazó szándéka szerint- hatalmas sikersztori is válhat.
A Pénzcentrum Modroczky Tamást, a Playbev Cee. Kft. ügyvezető igazgatóját kérdezte a termék bevezetésének rögös útjáról, az energiaitalok gyártásának és forgalmazásának izgalmas kulisszatitkairól, és arról, hogy vajon az erotikával mindent el lehet-e adni.
Magyarországon talán kevesen hallottak még a Playboy energiaitalokról: milyen út vezet a termék hazai bevezetéséhez?
Az ötlet természetesen Amerikából származik. A Playboy kiadó is érzi a nehéz gazdasági helyzetet, elsősorban a lapkiadásban mutatkozik visszaesés. Ezért kezdték el erőteljesen fejleszteni az online felületeket, és ezért próbálják meg a lehető legtöbbet kihozni a márkából, a nyuszis logóból -ami egyes felmérések alapján a világ 3 legismertebb céges szimbóluma közé tartozik. Ezért találkozhatunk ma Playboy márkajelzésű ruhákkal, írószerekkel, parfümmel, cukorkával.
Egy amerikai cég - akikkel korábban, más témában már üzleti kapcsolatban voltam- megvásárolta a Playboytól az energiaital gyártásának, forgalmazásának jogait.
Korábban főleg idegenforgalommal, vendéglátással foglalkoztam -itthon és Nyugat-Európában egyaránt- így ez a piac számomra is újdonság volt.
Az elmúlt hónapok tapasztalata azt mutatja, hogy a gazdasági visszaesés ellenére két termék van, amelynek komolyan bővül a piaca: ez a kettő az állateledel és az energiaital. A Nielsen piackutató legfrissebb adatai szerint kiemelkedően nőtt az ilyen termékek eladása: 2008 június-2009 májusban, az előző évhez képest 27 százalékkal több energiaitalt adtak el.
Tehát felvették a kapcsolatot az amerikai licensztulajdonossal, mi történt ezután? Gondolom, nem kezdték el másnap szállítani Magyarországra a terméket...
Amikor megkóstoltuk az első amerikai szállítmányt, egyből rájöttünk, ez nem való a magyar, a kelet-európai ízlésnek. Egész egyszerűen túl édes volt -csak úgy, mint a legtöbb üdítő az Egyesült Államokban.
Ekkor egy hosszú termékfejlesztési, tesztelési időszak következett. Az amerikai licensz-tulajdonos elég nehezen ment bele abba, hogy megváltoztassuk a terméket, de sikerült kifejlesztenünk egy teljesen új ízvilágot. Mi vagyunk a világon az elsők, akik megkapták a jogot arra, hogy megváltoztassák a formulát.
Tesztjeinken többek között a Red Bullal, a Hellel, a Bombával és az amerikai Playboy termékkel vetettük össze az új italt, és igen jó eredményeket mutatott a fejlesztés. Ugyanakkor a Playboy energiaitalok azért is különlegesek, mert vágykeltő afrodiziákumokat is tartalmaznak - tehát nem csak reklámszlogen az, hogy több mint energia.
Cégük, a Playbev Cee. Ltd. nem csak Magyarországon forgalmazza a terméket: hol történik a gyártás, hogyan zajlik a disztribúció?
A tesztelési folyamat lezárultával a végső termékre rábólintottak az amerikaiak is, így alapítottunk egy céget, mely 10 országban- Törökország, Románia, Bulgária, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Szerbia, Horvátország, Szlovénia és Magyarország- kapta meg a gyártás és a forgalmazás jogait.
A gyártási folyamat egészen összeurópainak mondható: Németországban készül az alapanyag, amelyet itthon palackozunk. A dobozokat pedig Lengyelországban gyártjuk.
A verseny igen kemény, meglehetősen nehéz bevezetni egy új terméket az egymással versengő energiaitalok piacára. Vagy a jelszó az, hogy az erotikával mindent el lehet adni?
Azt gondolom, ez már nem az erotikáról szól, hanem konkrétan a Playboy életérzésről.
Nem kérdés, hogy maga a márka, a hozzá kapcsolódó emóció az, aminek hatására a fogyasztók először leveszik majd a polcról a terméket, de hiszünk abban, hogy bejön majd nekik az íze is.
A prémiumkategória meglátszik majd az árban is? Milyen lesz a terjesztés, milyen piaci részesedést szeretnének megcsípni?
Az árban is megmutatkozik majd, hogy prémiumterméket vesz a fogyasztó: az induló ár nagyjából 5 százalékkal lesz alacsonyabb, mint a legdrágább konkurenciáé, a Red Bull-é.
Az ár úgy tevődik össze, hogy a gyárból megkapott termék gyártási költségére ráteszünk egy fix marketingköltést, egy magas jogdíjat, amit az amerikai tulajdonosnak kell fizetni, erre jön a cég haszonkulcsa. A terméket a Sió-Eckes, a Bomba korábbi forgalmazója terjeszti majd Magyarországon, és az előzetes visszajelzések szerint komoly érdeklődés mutatkozik iránta, hiszen egyelőre egyetlen prémiumtermék - a Red Bull- van a piacon.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Természetesen lesznek saját logós autók, hűtők, szóróajándékok, kóstoltatások, éttermi, szórakozóhelyi promóciók, ugyanakkor ezeknek igazodnia kell a Playboy nívójához.
Egyelőre óvatosak vagyunk, nincsenek nagyratörő terveink: ha a konkurencia forgalmának 8-10 százalékát elérjük, már elégedettek leszünk. Azzal számolunk, hogy fogyasztóink fele a konkurenciától fog elpártolni, másik fele pedig enged a nyuszis logó csábításának.
Habár nincsenek rá hivatalos statisztikák, de biztosra vehető, hogy egyre nagyobb kárt okoznak az energiaital-gyártóknak a kétes forrásból származó feketepiaci termékek. Hogy lehet ezt kikerülni, lát-e esélyt arra, hogy ne legyen tele a józsefvárosi piac nyuszis dobozos energiaitalokkal?
Sokat nem tudunk tenni ellene: az biztos, hogy a dobozgyár és a palackozó szigorú védettséget élvez. A hivatalos dobozon több olyan apró jel van, ami a szakértő szem számára igazolja a termék valódiságát.
Szinte biztosak vagyunk benne, hogy -csak úgy, mint a többi Playboy-terméknél- az energiaital is megjelenik előbb-utóbb a feketepiacon. Ugyanakkor azt mondom, bárcsak már ott tartanánk, hogy hamisítják a termékeinket. Kissé megcsavarva a dolgot: ez is jelent egyfajta presztízst.
Minden gyártó felhívja a fogyasztók figyelmét a túlzott energiaital-fogyasztásban rejlő kockázatokra, mégis gyakori, hogy szórakozóhelyeken különböző alkoholos italokkal keverve forgalmazzák. Ki lehet-e, ki akarják-e ezt védeni?
A termékre rendkívül magas összegű termék-felelősségbiztosítást kellet kötnünk: Magyarországon összesen 3 olyan biztosítótársaság volt, aki egyáltalán adott árajánlatot egy ilyen projektre.
A biztosító külön kikötötte, hogy a legszigorúbban fel kell tüntetnünk a dobozon a fogyasztás esetlegese hatásait, a potenciális egészségkárosító tényezőket. Ugyanakkor nem célunk, hogy olyan promóciókat csináljunk, melyek alkohollal együtt árulják a terméket. Egyszerűen meggyőződésünk, hogy önmagában is finom, nem kell bármilyen más termékkel keverni.
Mikor kezdődik a terjesztés? Mikor vehetem le először a polcról a Playboy energiaitalt?
Augusztus közepén kezdjük el terjeszteni a terméket: a magyarországi forgalmazó tervei szerint 6 hét alatt a legkisebb bolt polcain is ott kell lennie az italnak. Így gyakorlatilag szeptembertől már nyugodtan kereshetik a fogyasztók a Playboy energiaitalt.