Pénzcentrum • 2009. június 10. 14:32
Csaknem 26,3 milliárd forintos európai uniós beruházással 2011 év végéig komplex gazdaság- és infrastruktúrafejlesztési program valósul meg Záhonyban.
A programmal a még hátrányos helyzetű térségben a kis- és középvállalkozások támogatásával, valamint a munkaerő felkészítésével lehetőség nyílhat nemzetközi áruelosztó központok kialakítására. A vasúti nagyprojekt és a közúti kiemelt projekt támogatási szerződését szerdán írták alá a Szabolcs-Szatmár-Bereg megye északkeleti szegletében található településen. Az eseményen részt vett Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter és Suchman Tamás kormánybiztos.
Záhony földrajzi helyzete és infrastrukturális adottságai európai uniós viszonylatban is egyedülállóak. A térség kiépített vasúti kapcsolattal rendelkezik Ukrajna és Oroszország irányába, és adott az alapinfrastruktúra ahhoz, hogy a magyarországinál - és természetesen az európai uniós szabványnál - szélesebb nyomtávú ukrán és orosz vasúthálózatból érkező szállítmányokat áttegyék a keskenyebb európai nyomtávú vasúthálózatra. A térségben meglévő vasúti infrastruktúra műszaki színvonala azonban mára leromlott, sebesség- és tengelyterhelés-korlátozások hátráltatják ma az áruforgalmat. Mivel Záhony az egyik fő európai közlekedési folyosó, az úgynevezett V. korridor része, az EU egészé¬nek is kiemelten fontosak az itteni fejlesztések.
A szakemberek szerint a záhonyi térségben meglévő, az ukrán hálózathoz csatlakozó vasúti infrastruktúra felújításával éves szinten a jelenlegi 5,3 millió tonnáról 8,5 millió tonnára nőhet a térség teljes áruforgalma, a vasúti áruforgalom pedig a jelenlegi 11 ezer kocsirakományról 215 ezerre nőhet. Ennek az árumennyiségnek a kezelése, a vasútról vasútra, illetve a vasútról közútra és a közútról vasútra rakodása, és persze lehetőleg mind nagyobb mértékben a feldolgozása számottevő feladatot jelent a térségben már megtelepült és az eztán megtelepülő logisztikai vállalkozásoknak. A felújítási munkálatok teljes költsége 19,4 milliárd forint. A fejlesztés 2010 végére valósul meg.
A vasúti infrastruktúra-fejlesztés mellett nélkülözhetetlen a közúti szállítási feltételek javítása is, ezért az Új Magyarország Fejlesztési Terv közel 6,9 milliárd forint támogatásával új utak épülnek a kistérségben. A fejlesztés révén megépül a Tiszabezdédet Záhonnyal összekötő út I. üteme, elkészül a Fényeslitkét és Komorót elkerülő út, de felújítják a Tiszabezdéd-Komoró közötti útszakaszt is. A beruházások várhatóan 2011 végére készülnek el.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A térség infrastruktúrájának fejlesztésével lehetőség nyílhat nemzetközi áruelosztó központok kialakítására, illetve a keletről érkező nyersanyag és félkész termékek helyben történő feldolgozására. Ennek eredményeképpen az árukat és termékeket átrakás nélkül lehet majd továbbítani mind az Unió, mint a FÁK országok irányába.
A záhonyi térség - e különleges gazdasági övezet - 16 településén ma még nagyon alacsony a munkaerő-piaci aktivitás, s a munkaképes korú lakosságnak alig több mint a fele rendelkezik rendszeres jövedelemmel. Szakemberek szerint az itt meginduló beruházások rövid időn belül mintegy 1200 munkanélkülinek teremtenek álláslehetőséget, és összességében 3400 munkahely megteremtéséhez, illetve megtartásához járulnak hozzá a térségben.