Gyilkos gyorséttermi árháború: egyél sokat, olcsón!

Pénzcentrum2009. május 11. 05:40

Komoly árháború bontakozott ki a hazai gyorséttermek között: a McDonald's, a Burger King, a KFC és a Subway egymás alá licitálva kínálnak olcsóbbnál olcsóbb termékeket a pénztárcájukat különösen kímélő magyar fogyasztóknak.

Részben a gazdasági válság, részben pedig a magyar fogyasztók legendás árérzékenysége lehet az oka annak, hogy a Magyarországon legtöbb étteremmel jelen lévő gyorsétterem-hálózatok, a McDonald's, a Burger King, a KFC és a Subway is egyre több akciós ajánlattal várják az éhes vendégeket. A verseny néhány hete, az eddig viszonylag drágának számító Subway kedvezményes szendvicsének megjelenésével vált igazán kiélezetté.

A helyzetet jól példázza, hogy a piacvezető McDonald's Magyarország az egyik legdrágább helyen hirdet a 700 ezer olvasót elérő, ingyenes Metropol napilapban. Egy ilyen reklám ára -ha a napilap országos hirdetési tarifáit vesszük figyelembe- naponta akár a 4 millió forintot is elérheti.

A 99 étteremmel rendelkező McDonald's az úgynevezett "Párszázas" ajánlat keretében 230 forintért kínál Sajtburgert, Hamburgert, Röfiburgert, Kis Shaket, 4 db Chicken McNuggetst, Kertész Salátát, Almás pitét, kétféle fánkot, és kis (0,25 l) üdítőt is. A kampányt nemrég kibővítették: "Párszázas Plusz" címen például Csibeburgert és Sajtburger Fresh-t (több zöldséggel, más szósszal készített Sajtburgert) vásárolhatunk, 350 forintért.

A nagy rivális Burger King nemrég kibővítette jól bevált "Skót menüjét". Míg korábban 300 forintért adtak egy Sajtburgert kis burgonyával, addig most 350-ért többféleképpen kombinálható az akciós választék. Három szendvicshez (Sajtburger, Hamburger, Rodeo) tetszőlegesen választhatunk kísérőként hagymakarikát, kis üdítőt és hasábburgonyát.


A piac két zászlóshajójához próbál felzárkózni a KFC és a Subway. A KFC 13 fővárosi és egy debreceni éttermében már hónapok óta jól fogy a 250 forintért kínált Longer szendvics, amelyet már menüben is kedvezőbbnek tűnő áron, 900 forintért kínálnak (ebben a menüben 2 szendvics, normál burgonya és 4 dl üdítő található).

A vevő szeme láttára készülő szendvicseiről ismert Subway hálózatnak eddig is voltak már népszerű akciói, például a napi szendvics -amely elsősorban addig volt kedvelt, amíg árát 500 forint alatt sikerült tartani- de most jelentős leértékelésbe kezdett. A GreatSub fantázianevű -igaz, a többi Subway termékhez képest kissé fapados, de még így is viszonylag nagy- szendvics 250 forintba kerül. A Pénzcentrum információi alapján azonban (egyelőre?) nem lehet minden étteremben kapni, elsősorban a bevásárlóközpontokban található Subway-ek forgalmazzák. A siker szinte előre borítékolható, kérdés azonban, hogy az amerikai lánc meddig tartja majd ezt az árat.


Habár ilyen akciók nem csak Magyarországon vannak, nálunk sokkal szembetűnőbb az árak folyamatos emelkedése. Míg például a németországi McDonald's-nak bevált az "Ein mal eins" névre keresztelt program (azaz 1 euróért kapható több termék), addig nálunk - elsősorban a forint árfolyamváltozásainak köszönhetően- többször is emelkedett az olcsó termékek ára. Az alábbi reklám például még a 200 forintos ajánlatot hirdette:

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Kérdés ugyanakkor, hogy meddig éri meg a láncoknak ezeket a termékeket ilyen nyomott áron forgalmazni. Az tény, hogy a magyar vásárlók számára kimondottan fontosak az olcsóbbnak tűnő árak. A Gfk legfrissebb felmérése szerint a magyar vásárlóknál a minőség és az ár mellett jelentős szerepet kapnak egy üzlet vagy termék kiválasztásában az akciók. A megkérdezettek 12 százaléka mindig, 21 százaléka pedig gyakran törekszik arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon az akciókról, a vásárlók közel fele pedig tudatosan keresi a boltban azt az akciós terméket.

Az egymással komoly árversenyben levő gyorséttermek harcának leginkább a kisebb büfék, kifőzdék lehetnek a vesztesei. Sok fogyasztó dönthet ugyanis úgy, hogy inkább vásárol két akciós szendvicset 500 forint alatt, mint egy 350- 400 forintos hamburgert a sarki büfében, vagy egy 600 forintba kerülő gyrost -annak ellenére, hogy az utóbbiról általánosságban kijelenthetjük, hogy laktatóbb és több zöldséget tartalmaz.

Az általunk megkérdezett belvárosi büfék vezetői arról számoltak be, hogy érezhető a forgalom visszaesése: szerintük elsősorban a fiatalok, a kispénzű diákok számára csábítóbb a gyorsétteremláncok akciós ajánlata. A kereslet csökkenését a büfések szintén kedvezményekkel próbálják visszafogni, például úgy, hogy a szendvicsek mellé akciós áron kínálnak üdítőket.

Az azonban teljesen elképzelhetetlen, hogy 230 forintos hamburgerek alá tudjanak ajánlani. Egybehangzó véleményük szerint az ilyen nyomott árakat csak az óriási tőkével és hatalmas marketinggépezettel rendelkező étteremláncok engedhetik meg maguknak.

Címkék: