Pénzcentrum • 2009. április 15. 12:30
Az egyik vezető reklámpiaci elemző szerint az idei év a reklámkiadások jelentős szűküléséről fog szólni, lévén a vállalatok ott szűkítenek a kiadásaikon, ahol tudnak.
A francia Publicis Groupe-hoz tartozó ZenithOptimedia alaposan lerontotta korábbi előrejelzését, míg decemberben alig 0,2 százalékos csökkenésre számítottak az idei év folyamán, mostanra már inkább 6,9 százalékos zsugorodásra számítanak. Ez azt jelenti, hogy idén "alig" 453 milliárd dollár lenne a világméretű reklámtorta értéke.
A legnagyobb visszaesésre természetesen Észak-Amerikában kell számítani, ott 8,3 százalékkal 166 milliárd dollárra csökkenhet idén a büdzsé, Európában átlagosan 6,7 százalék lehet a mérséklődés, ám Spanyolországban több, mint 10, Nagy-Britanniában pedig 8,7 százalék lehet a zuhanás mértéke. Még a távol-keleti térség is zuhanhat, miután Kína és India bővülését bőven elhomályosítja a fejlettebb gazdaságokban tapasztalható drámai kiadáscsökkentés.
Szektoriális szinten egyedül az internet reménykedhet némi többletbevételben, a hagyományos formák: plakát, írott sajtó, televízió stb. mind kénytelenek lesznek szűkebbre húzni a nadrágszíjat. A ZenithOptimedia szerint a legtöbb cég kivár a reklámkiadások növelésével, amíg nem lesz biztos a piaci pozíciója, éppen ezért nem is várható e téren javulás, amíg nem kezdenek el javulni a vállalati szektorban az eredménymutatók. Persze nem biztos, hogy ez a megfelelő stratégia, hisz válság idején valószínűleg olcsóbban is hozzá lehet jutni a reklámlehetőségekhez, amivel váratlan piaci előnyt lehet szerezni. Ha viszont eleve nincs bevétel, úgy valóban nehéz a nem létező profitból még reklámra is költeni.