Kényszerleszállás a vidéki reptereknek

Pénzcentrum2009. február 25. 09:15

Egyrészt a gazdasági válság, másrészt a hazai légi közlekedés fellendülésébe vetett eltúlzott várakozás következménye, hogy súlyos helyzetbe kerültek a vidéki repterek.

A sármelléki reptéret működtető cég 2004 óta 3,5 milliárd forintot költött fejlesztésre, és 25 ezerről 120 ezerre növelte az utasforgalmat, mégis kétségessé vált a légikikötő jövője. A vállalat eladósodott, új befektetők belépése nélkül valószínűleg nem lesz képes talpon maradni. Jelenleg a létesítmény "téli csökkentett üzemmódban" működik, és egyelőre nem tudni, hogy egyáltalán újranyitják-e tavasszal.

A balatoni turizmus szempontjából ugyanakkor kulcsfontosságú a reptér. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke azt mondta: a létesítmény évente 4,5-5 milliárd forintos turisztikai forgalmat generál, amelyből a becslések szerint több mint egymilliárd forintos bevétele származik az államnak. A térség nagy turisztikai beruházásai - köztük a most épülő sávolyi Moto GP pálya - miatt is kiemelt fontosságú a reptér újranyitása.

Az elmúlt években felújított vidéki reptereket eddig sehol sem sikerült nyereségessé tenni. A lerobbant létesítményeket az érintett települési és megyei önkormányzatok előbb tulajdonba kapták a magyar államtól, majd nekiláttak a létesítmények modernizálásához. Debrecenben 3,5 milliárd forintot, Pécsett négymilliárdot, a Győr-Moson-Sopron megyei Péren pedig egymilliárd forintot költöttek a repterekre, azonban egyik helyen sem tudták elérni a szükséges utaslétszámot. Részben a veszteséges működtetéstől való megszabadulás, részben a további fejlesztések forrásainak előteremtése reményében az önkormányzatok most már szabadulnának a tulajdontól.

Debrecenben ez már meg is történt: az önkormányzat tavaly mintegy ötmilliárd forintért értékesítette az Airport-Debrecen Kft.-t, valamint a repülőtér üzemi területén kívül található 140 hektáros fejlesztési területet. A vevő 75 évre kapta meg a légikikötő üzemeltetési jogát - a következő öt évben a jelenlegi 40 ezres utasforgalmat 250-300 ezerre szeretné növelni.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A Pécs melletti Pogány község repülőterének vesztesége évente 130-150 millió forint, a nyereséges üzemeltetéshez százezer utasra lenne szükség, a létesítmény iránt egy luxemburgi cég is érdeklődik. A győri, a Győr-Moson-Sopron megyei, valamint a helyi önkormányzat tulajdonában lévő péri reptérre már kiírták a pályázatot: vevőt keresnek a társaság által használt ingatlanokra és eszközökre is.

Címkék: