Kevesen tudják, mégis mi minden kapott helyet a hungarikumok listáján a gulyáslevesen, a tokaji aszún és a szegedi fűszerpaprikán túl. Te tudod a helyes választ...
Egy családi vállalkozás létrehozása, működtetése, sőt az utódlás maga is nehéz akadály, melynek sikeres átugrásához sok energiára és odafigyelésre van szükség. Azok, akik saját üzlet indításában gondolkodnak, de azok is, akiknek már van saját családi cégük, számos hasznos tippel lehettek gazdagabbak a múlt héten megrendezett SEED Családi vállalkozás konferencián elhangzottak alapján. Ezek közül most mi is tolmácsolunk néhányat.
A családi vállalkozás társas magány?
Egy családi vállalkozásban óhatatlanul szerepet játszanak a női és férfi előítéletek egymással szemben. Dr. Soltész Anikó felnőttképzési vezető elénk tárta a Seed Alapítvány működése során felhalmozott tapasztalatait ezzel kapcsolatosan.
Így a nők tipikus előítélete, hogy a férfiak kitartóak, határozottak, kockázatvállalóak, jó vállalkozók, s kapcsolati tőkéjük a bölcsőtől a sírig tart. A férfiak viszont általában úgy gondolnak a nőkre, mint analitikus gondolkodású, jól terhelhető, óvatos döntéshozó, aki jó adós, s jól kommunikál.
A felnőttképzési vezető tapasztalatai szerint 1997-től volt egyre inkább jellemző, hogy házaspár-vállalkozók jelentek meg, akiknek a gyerek ott volt a jövőképben, s ez befolyásolja a döntéseiket. Ekkortól a családi vállalkozásokon belül érezhetően megváltoznak a hangsúlyok, hiszen közös jövőről beszélnek, a jó tulajdonságokra koncentrálnak, a házaspár kiegészíti egymást. Ez immár azt jelenti, hogy közös vállalkozóvá válnak, s egyfajta belső ügyfélszolgálat jön létre, az egyik fél lemond valamiről, de ezt másnap visszakapja.
Manapság a családi vállalkozásokkal kapcsolatosan egyre gyakrabban kerül napirendre a visszaforgatás vagy a felélés dilemmája, különösen azoknál a mikro-vállalkozásoknál, ahol egyébként is keveredik a családi kasszával a vállalkozás pénztára. A családi vállalkozásokkal kapcsolatosan egy máig megoldatlan gyökérprobléma a kommunikáció hiánya, vagy a rossz kommunikáció. Egy másik örökös problémát a bizalomhiány képez Dr. Soltész elmondása szerint.
A felnőttképzési vezető kiemelte, a családi vállalkozás megteremtéséhez harmóniára van szükség, azonban a harmóniakeresés konfliktusokkal jár, így utódlást szeretnének a szülők, de ehhez nem adnak működő kooperációs mintákat. Emiatt pedig sok családi vállalkozás a társas magány színhelye.
Emellett ma még az is nehezíti a helyzetet, hogy a vagyonmegosztás kérdése gyakran megelőzi az utódlást, ilyen például a válás.
A felnőttképzési vezető végül azt a következtetést vonta le, hogy csak a tanuló vállalkozások lehetnek sikeresek, növekvők, innovatívak. Üzleti tervezést, innovációt, időbeosztást, pénzügyeket, szabály-ismereteket, feladatok időbeli és pontos átadását, demokratikus vezetést kell tanulni.
Milyen egy magyar kisvállalkozás - hullámszerű váltás jön
A Budapest Bankkal közösen készített nemrégiben felmérést a családi vállalkozásokról a Budapest Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központ (BCE KFK), ennek eredményeivel kapcsolatosan Dr. Szirmai Péter a BCE KFK igazgatója a vállalkozások életciklusával, illetve az utódlási problémákkal kapcsolatosan elmondta, ma a világon a vállalkozók 5-7 százaléka válik ki évente és vált. Magyarországon azonban ez nem így van, ugyanis itt egy nemsokára egy hullám jön azok között, akik elérik a nyugdíj-korhatárt, ez pedig az egyéni problémák mellett egy foglalkoztatási, munkaszervezési kihívás is.
A vállalkozások kapcsolati rendszerével kapcsolatosan az igazgató elmondta, a nyolcvanas évek elején a vállalkozók ezt tulajdonképpen kapták, eleinte nem volt nagy gond, hiszen kezdetben a vállalkozók a negyvenes korosztályból kerültek ki. Ebben az időszakban még könnyen lehetett kimazsolázni a jó alkalmazottat, ma már más a helyzet, egymástól kellene elcsábítani a munkaerőt. Az utódlással kapcsolatosan egy fontos kérdés: az utód, aki tovább viszi a céget, hogyan lesz alkalmas arra, hogy továbbvigye a céget?
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A vállalkozói boom a kilencvenes évek első felében következett be Magyarországon, így 2000-ben már több mint 1 millió bejegyzett vállalkozás volt itthon. Figyelembe kell venni ezeknek a vállalkozásoknak a 70-75 százaléka működik valóban. Dr. Szirmai szerint sok cég azért lett fantomcéggé, ami azért vált azzá, mert elmúlt a piaca, vagy valamilyen konfliktus jött közbe.
Filep Judit, BCE Kisvállalkozás-fejlesztési Központ PhD hallgatója a kutatás eredményeinek bemutatása közben elmondta, az utódlás azért fontos egy családi vállalkozásban, mivel a generáción átívelő folytonosság álma áthatja a céget. A küszöbön álló generációváltás pedig egy fontos próbakő, az utódlás pedig kritikus a családi vállalkozások számára, mert kockán forog az egész vállalkozás.
A felmérés során megkérdezett 279 vállalkozó fele a következő 5 évben lesz érintett az utódlásban, azaz az adatok igazolták a teóriát, miszerint tömeges és lökésszerű utódlás várható. A legnagyobb kihívást a leginkább megfelelő utód megtalálása jelenti, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy a gyermek át akarja venni a céget.
Emellett az előd döntése a visszavonulásról is nehéz feladat. Problémát jelent ugyan, azonban kisebb kihívás az átmeneti időszak, az utód elfogadtatása. Nem jelent kihívást viszont a családi belviszályok rendezése, a nem őszinte kommunikáció, illetve a vállalkozáson belüli ellenállás.
A válaszadók szerint a jó utód jó szervező és kommunikáció képességekkel, szakmai ismeretekkel rendelkezik, tud bánni a pénzzel, ismeri az iparágat, a versenytársakat, és a vállalkozást. Az utódlás szempontjából kevéssé fontos a nem, az életkor és a rokoni kapcsolat.
A megkérdezett vállalkozások 75 százaléka nevezhető valóban családi cégnek, ahol több családtag is tulajdonos, vagy a családtagok meghatározó szerepet töltöttek be a cég vezetésében, irányításában. A valóban családi vállalkozások 44 százaléka képzel el tiszta családon belüli utódlást.
A megkérdezettek 41 százaléka már családon belül megtalálta az utódot, 9 százalék pedig családon kívül. Ezzel szemben 20 százalék még nem találta meg a megfelelő utódot, 26 százalék szerint pedig még nem is kell megtalálni az utódot. Ez utóbbi csoport 3 alcsoportra bontható, ide tartoznak azok, akik számára az életkor miatt még nem lényeges az utódlás, azok akik elérkezettnek látták az időpontot, azonban nem találják a megfelelő utódot, s egy ilyen kijelentéssel vigasztalják magukat, illetve azok is ide tartoznak, akik idősek, de nem akarják átadni a céget, mert a saját fontosságuk bizonyítéka az, hogy visszavonuláskor a cég összeomlik.
Dr. Szirmai Péter kiemelte, hogy attól még hogy egy vállalkozás családi, egyáltalán nem biztos, hogy kicsi, elég, ha például a hazai Zwackra gondolunk. A családi vállalkozások teljesítménye pedig igen sok esetben meghaladja a nem családi vállalkozásokét. A családi vállalkozások erőssége a pénzügyi stabilitás, az alacsony eladósodottsági szint, a piac változásaira történő gyors reagálás, az alacsonyabb adminisztrációs költségek, a generációk közötti tudástranszfer, valamint a magas minőségű termékek és szolgáltatások.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.