Akik szembe mertek szállni a multikkal: antivállalkozók

Pénzcentrum
2008. június 25. 16:00

Neked mi a foglalkozásod? Antivállalkozó vagyok... Minden bizonnyal valami hasonló válszt adhatna a feltett kérdésre egy amerikai úriember, Bill Goldsmith, aki egyik azon több ezer vállalkozónak, akik nem akarnak nagy céget, s reklámellenesek. A BusinessWeek összeállításából azonban kiderül, egyáltalán nem áldozzák fel a profitot a társadalmi felelősségvállalás oltárán, éppen ellenkezőleg...

Rádiós paradicsom

Bill Goldsmith tehát már az 1970-es, 1980-as években rádiósként, programigazgatóként dolgozott, élvezve, hogy saját zenei mixeivel örvendeztetheti meg a hallgatókat. Aztán a kilencvenesek évek alatt igencsak megváltozott a munka jellege, ugyanis nagyvállalatok tették rá a kezüket azokra a rádiókra, ahol Goldsmith munkát vállalt, innentől kezdve csupán kevés szabad kezet kapott a műsorszámok kialakítása során.

Végül 2000-ben határozta el magát a váltásra, s létrehozta saját állomását a Radioparadise.com-ot. A rádió egyáltalán nem ad le hirdetéseket, kizárólag a hallgatók adományaiból tartja fenn magát, eredményesen. Goldsmith 3 alkalmazottal dolgozik, s éves szinten 1 millió dolláros (152 millió forintos) bevételt "kalapoznak" össze.

Nincs egyedül

Goldsmith nincs egyedül azzal az egyébként különleges filozófiájával, amely szerint kizárja a cég működéséből a reklámokat, s nem akar nagyvállalattá válni. Sőt, kifejezetten gyakran előfordul, hogy az antivállalkozók egymást választják szállítónak, beszállítónak. Első olvasatra talán furcsán hangozhat, de nekik is van marketingstratégiájuk, azokat a vásárlókat kívánják elérni, akik cinikusak a nagy cégek termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatosan.

Szakszervezeti részvétel

Egy másik antivállalkozás, a No Sweat ruházati vállalkozás például 5 alkalmazottal rendelkezik, s olyan ruhaneműt árul, melyeket szakszervezeti gyárakban készítenek el, céljuk, hogy a textiliparban dolgozók számára normális életkörülményekhez elegendő fizetést biztosítsanak, amellett hogy ösztönzik őket a szakszervezeti tagságra.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,22 százalékos THM-el, havi 143 171 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCreditnél 6,64% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; az Erste és a CIB Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A célközönség számottevő része a "zöldek" közül származik, akik mindenképpen tenni akarnak valamit a világ jobbá tételének érdekében. A felvevőpiac pedig egyáltalán nem kicsi, legalábbis az Alloy Media & Marketing felmérése erről tanúskodik. A 18 és 30 év közöttiek 37 százaléka fordít figyelmet a társadalmi felelősségvállalásra, közülük 75 százalék szerint a legfontosabb a megfelelő munkaerő- és környezetvédelmi vállalati politika megléte.

Reklám nélküli reklám

Annak ellenére egyébként, hogy sok antivállalkozó nem hajlandó reklámot közölni, saját magát hirdetéseken keresztül ismerteti meg a közönséggel, persze azért nem szabad átugrani afelett, hogy ezek általában nem hagyományos reklámok, hanem ironikusak, sok esetben politikai felhangot hordoznak magukban.

Mindennek ellenére egyre sikeresebb az antivállalkozók stratégiája és tevékenysége, olyannyira, hogy a nagyvállalati szinten is kezdenek felfigyelni ebben a "másságban" rejlő piaci erőre.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. augusztus 10. vasárnap
Lőrinc
32. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?