Mike Sinyard amerikai üzletembernek sikerült 30 év alatt olasz kerékpáralkatrész értékesítőből a világ egyik legnevesebb mountain bike-jait gyártó vállalat, a Specialized tulajdonosává előavanzsálnia. Természetesen Sinyard számára sem volt épp zökkenőmentes vállalkozásnak felvirágoztatása, 1996-ban még csőd szélére is került, mégis sikerült a kerékpárosok körében az egyik legnevesebb termék gyártójává válnia.
Mikor 1974-ben az amerikai üzletember olasz kerékpáralkatrészek importálásába kezdett, még úgy hitte, a legnagyobb problémát azok tárolása jelenti majd számára, azonban rá kellett jönnie, hogy ennél sokkal nehezebb kihívásokkal is meg kell küzdenie a talpon maradásért, a versenytársaktól kezdve, a vásárlók mindig változó igényén át, egészen a csőd-közeli állapotig. Úgy tűnik, sikeresen átvészelte a nehéz éveket a cég, ami mára évi 500 millió dolláros (80 milliárd forint) profitot termel.
Hogy is kezdődött?
Termesztésen minden a biciklik iránti szenvedéllyel kezdődött. Sinyad szerelő édesapjától tanulta meg, hogyan kell biztos kézzel a kerékpárhoz nyúlnia, amire már csak azért is szüksége volt, mivel az egyetemre minden nap 10-12 kilométereket kellett tekernie, másrészt a zsebpénzét is abból teremtette elő, hogy a bolhapiacon beszerzett kerékpárokat felújította, és eladta.
Az egyetem befejezése alatt is már azon törte a fejét, hogy a jó minőségű európai kerékpárokat hogyan lehetne behozni hazájába. Ezért az egyetem után, 1972-ben eladta Volkswagen kisbuszát 1500 dollárért, és nekivágott európai kerékpártúrájának, hogy felmérje az ottani piacot.
Szerencséjére Amszterdamból Milánóig akadt egy svájci útitársa, aki felajánlotta segítségét, hogy szervezzen neki egy találkozót az akkor igen nagynevű olasz kerékpárgyártók, a Campagnolo, és a Cinelli vezetőivel. Sinyard "némi" túlzással azt állította Cino Cinellinek, hogy az Egyesült Államok valamennyi nagynevű kerékpárosával kapcsolatban áll, és sikerült a maradék 1200 dollárjából igen kedvező áron beszereznie kormányalkatrészeket, amik akkor igen ritka "kincsnek" számítottak az amerikai kerékpárosok körében.

Forrás: www.pedalmag.com
A tőle vásároló üzletekkel megállapodást kötött, hogy amennyiben előre kifizetik az alkatrészeket, úgy olcsóbban leszállítja neki azokat, mintha utólag fizetnének. Mikor már közel 25 üzlettel sikerült ilyen megállapodást kötnie, először 1500, majd 10 ezer dollár bankhitelhez sikerült jutnia.
Alkatrész-importőrből innovátor
Mivel a vállalkozás megalapításától kezdve 5 éven át autó nélkül, kerékpárral közlekedett "üzleti útjai" során, így volt ideje azon gondolkodni, és más kerékpárosokkal véleményt, tapasztalatot cserélni, hogy mivel lehetne a kerékpárokon javítani. Visszajelzések alapján a gumiabroncsokkal volt a legtöbb probléma, mivel az olasz beszállítók azonban nem ismerték el a hibát, így egy év után Sinyard kifejlesztette saját kerékpárabroncsát, a Speicalized Touring Tire-t. Ez volt tehát az első lépés a saját fejlesztésű termékek irányába.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
1981-ben újabb fordulat következett, ekkor bocsátották piacra Stumpjumper nevű kerékpárjukat, ami az első olyan mountain bike volt, amit kerékpár üzletekben kapni lehetett, azonban ekkor még igen kicsi kereslet mutatkozott a termék iránt, nem volt még olyan felkapott ez a sport, mint a 80-as évek végétől kezdve. Igazi niche-piac volt tehát, amire a vállalkozás betört.
A 90-es évek elejére már 115 alkalmazottat számolt a cég, és közel 1500 amerikai üzletnek szállítottak termékeket. Ekkor gondolkodott el Sinyard, hogy valakit fel kéne vennie, aki nem annyira a kerékpárok, mint inkább a vállalatvezetéshez ért. Így került sor 3 vezető felvételére, akik azt állították, hogy mindegy milyen termékről van szó, a marketing a lényeg, így aztán rá is került mindenre a cég logója, bukósisakoktól kezdve a kulacsokig.
Egy valamivel olcsóbb, és így alacsonyabb minőségű márkával, a Full Force-szal is előálltak ekkoriban, amivel szélesebb vásárlói közönséget szerettek volna elérni, azonban a lépés elhamarkodott volt, és igen rossz üzenetet jelentett a korábbi lojális vásárlók számára, akik kezdtek elfordulni a Specialized-tól. 1996-ban a meglévő üzletek 30 százaléka szerződést bontott a gyártóval, csőd közeli állapotba juttatva azt.
Természetesen a nehéz helyzetben a vezetők is felmondtak, így Sinyardnak magának kellett rendbe hozni az üzletet, és bocsánatkérő leveleket küldenie a korábbi partnereinek. Közel 3 évébe került a talpra állás.
A Nike és az Adidas korábbi vezetője Peter Moore, aki maga is amatőr kerékpáros, segítette Sinyard munkáját, és tanácsaival sikerült piacvezető kerékpárgyártóvá fejlesztenie a Specialized céget, azáltal hogy ismét a minőségi termékek gyártására, és ezek hatékony kommunikációjára helyezték a hangsúlyt.
2003-ban például, amikor kiderült, hogy 2-3 vásárló hibás alkatrészről panaszkodott az üzeltekben Sinyard úgy döntött, hogy az egész szériát, körülbelül 1500 kerékpárt visszahív a piacról, mivel az nem felelt meg a cég minőségi elvárásainak, amit a márkáról az ügyfelek felé kommunikálnak. Ez igen költséges akció volt, azonban ahhoz, hogy a világ legjobb kerékpárgyártója névhez továbbra is méltó legyen a cég, az eltelt évek mérlege alapján jó döntésnek bizonyult az amerikai üzletember részéről.

Óriási olívaolaj csalást lepleztek le Magyarországon: ezek a termékek érintettek, mindenkit átvertek
Az ellenőrzés nyomán több termék esetében is megállapították, hogy azokon a termékforgalmazásért felelős vállalkozás adatai nem voltak feltüntetve.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hitelfelvétel 2025-ben: mire figyelnek leginkább a magyarok?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen szempontok alapján vesznek fel hitelt.
-
Az OTP Bank elkötelezett a digitális fejlesztések támogatása mellett (x)
Új, online gyorsan és kényelmesen igényelhető hitelterméket vezetett be az OTP Bank kisvállalkozói ügyfelei számára
-
Jön a nyári kupondömping a SPAR-nál! (x)
Több száz termék akár féláron – indul a SPAR nyári kuponakciója! Júliusban visszatérnek a SPAR kuponnapok, ahol nemcsak a strandtáskád, hanem a bevásárlókosarad is tele lehet kedvezményekkel!
-
Digitális vállalkozói számla a BinX-től (x)
Gyors, modern és ügyfélbarát vállalati számlaszolgáltatást kínál a hazai neobank, a BinX, sőt a tranzakciós illetéket sem hárítja át ügyfeleire.


