A vezető európai, egyesült államokbeli és ázsiai egyetemek MBA hallgatóinak körében végzett legújabb felmérés felfedi a legjobb hallgatókért folytatott globális harc győzteseit és veszteseit. A Hill&Knowlton nyolcadik éve készíti el Vállalati Hírnév Figyelés eredményeiről szóló jelentését. Bizonyos iparágak és régiók vesztésre állnak a tehetségekért folytatott hírnévcsatában.
Az MBA hallgatók karriertörekvéseit vizsgálva a felmérés kimutatta, hogy a legfontosabb feltörekvő piacok (Oroszország, Kelet-Európa, Közel-Kelet és Dél-Ázsia) elriasztják a legtehetségesebbeket az ottani munkavállalástól. Ugyanez vonatkozik az olyan multi-milliárd dolláros iparágakra, mint a szeszipar, a vegyipar és a dohányipar. Az MBA hallgatók közül feleannyian érdeklődnek az itteni munkavállalási lehetőségek iránt, mint ahányan elutasítják: a szesziparnál ezek az értékek 20 százalék illetve 51 százalék, a vegyiparnál 19 százalék illetve 48 százalék és a dohányipar esetében 13 százalék illetve 67 százalék. Érdekes módon a gyógyszeripar és az olaj- és gázipar egyaránt olyan helyzetben van, hogy a hírnevük valamivel több hallgatót taszít, mint amennyit vonz.
A felmérés ezen túl kimutatja, hogy a gazdasági társasági forma kérdésében a hallgatók egyértelműen hajlanak a tőzsdén jegyzett vállalatok vagy vállalati finanszírozású intézmények iránt. A következő táblázat azokat az iparágakat, helyszíneket és társasági típusokat mutatja, amelyek hírneve a leginkább vagy a legkevésbé vonzza a tehetségeket:
Az európai hallgatók viszonylag szívesebben dolgoznának a Közel-Keleten (32 százalék a 20 százalékkal szemben) és Kelet-Európában (27 százalék a 18 százalékkal szemben), mint a minta összes résztvevői. Amikor közelebbről meghatározott feltörekvő piacokról van szó, azt látjuk, hogy az európai üzleti iskolák hallgatói az Egyesült Arab Emírségeket és Dubait vonzóbbnak tartják, mint a társaik (40 százalék a 30 százalékkal szemben).
A társaság tulajdonosi formája szintén számít. Az MBA hallgatók körében messze a legvonzóbbak a nyilvános részvénytársaságok, esetükben közel kétharmados (61 százalék) az érdeklődők aránya, és mindössze 6 százalék mondta, hogy nem érdeklik az ilyen cégek. A magántulajdonú társaságoknál az MBA hallgatók kicsit több mint fele dolgozna (52 százalék), míg 12 százalékuk nem érdeklődik a lehetőség iránt. A családi és állami tulajdonú társaságok - amelyek nagyobb számban találhatók a feltörekvő piacokon - kevesebb érdeklődőt vonzanak, mint amennyien nem érdeklődnek az effajta cégeknél történő munkavállalás iránt. A családi tulajdonú társaságok esetében a megkérdezettek egynegyede (24 százalék) jelezte, hogy munkát vállalna, szemben a 32 százalékos elutasítókkal. Hasonló kép rajzolódik ki a felmérés nyomán az állami tulajdonú gazdasági társaságoknál, ahol a hallgatók kevesebb mint egynegyede (23 százalék) mutat érdeklődést, azzal a 46 százalékkal szemben, akik elutasítják a ilyen állások lehetőségét.
Hogyan tudják növelni a vállalatok a hírnevüket, hogy vonzóbbá váljanak az MBA hallgatók számára?
Ugyanakkor arra a kérdésre, hogy milyen tényezők befolyásolják a karrierválasztásban, az MBA hallgatók némileg eltérő válaszokat adtak. A felsorolt tényezők nagyjából három szintre oszthatók. A felső szint az emberekről és a pozícióról szól: karrierlehetőség, vállalati kultúra és munkakörnyezet, bérezési- és juttatási csomag és dolgozói megelégedettség. A második szinten néhány alapvető tényezőt említenek a teljesítményről. A harmadik szint pedig azokat az üzeneteket foglalja magába, amelyeket a vállalat kommunikál az etikáról és a társadalmi és környezeti felelősségvállalásról - a szélesebb értelemben vett szándékairól a márkáról és az értékekről:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Érdekes módon az európai hallgatók kevésbé tartják fontosnak a társadalmi felelősségvállalást a vállalati hírnév szempontjából, esetükben 38 százalék említette kiemelkedően vagy nagyon fontosnak, szemben a teljes minta esetében tapasztalt 49 százalékkal.
A "The Graduate Management Admission Council (GMAC)"* szerint a végzős MBA hallgatók és más üzleti iskolák utolsó éves hallgatói a vállalatok körében a harmadik legfontosabb forrást jelentik a munkaerő-felvételnél. Ráadásul a vállalatok 2007-ben 18 százalékos növelést terveztek a végzős üzleti hallgatók felvételében, így tisztán látszik, hogy a legjobbakat keresik a tehetségek közül.
Andrew Laurence, a Hill & Knowlton EMEA elnöke és igazgatója összefoglalva elmondta, "A pozitív imázzsal rendelkező nagyvállalatok igazán vonzóak - az MBA hallgatók jól kiépített karrierutat és nagyvonalú bérezési csomagot akarnak. De a pénz nem minden. A legnagyobb tehetségekben, mint a legvonzóbb értékben, mindig hiány lesz. A vállalati világ jövőbeli nyertesei azok lesznek, akik a leggyorsabban felismerik ezt és lépéseket tesznek annak érdekében, hogy fejlesszék és megvédjék a hírnevüket. A legjobb MBA hallgatók karrierkockázatot látnak a bizonytalan hírnévvel rendelkező vállalatokban.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.