A MÁV téli forgalmi rendet léptetett életbe, a Magyar Közút pedig folyamatosan végzi a megelőző sószórást és hóeltakarítást.
Egyre több főváros ébred rá, hogy a bérelhető e-rollereket le kell szabályozni, mert rengeteg problémát okoznak. Párizsban szeptember 1-től egyszerűen betiltották a bérlehető e-rollereket, Bécsben pedig, ha nem viszik vissza a kijeölt parkolóhelyre, akkor csak büntetés után adják vissza a cégnek a járműveket. A legtöbb városban ma már mobilitási pontokat hoztak létre, és elvileg csak itt lehet ezeket az eszközöket leparkolni, a gyakorlatban azonban kevés helyen sikerül betartani a szabályokat. Így van ez Budapesten is, ahol a fővárosi önkormányzat, a kerületek és a BKK háromszögében alapvetően büntetés nélkül ússzák meg az e-rollert bérbeadó cégek, hogy az eszközeiket nem a megfelelő helyre viszik a felhasználók - írja a G7. Pedig az e-roller óriási üzlet az üzemeltető cégnek, csak eközben nagy problémát okoz a városi közlekedésben.
Arról nem sokat lehetett tudni, hogy hány közösségi e-roller található a fővárosban, az üzemeltető cégek nehezen elérhetők, a honlapokon nehéz megtalálni az információkat. A BKK a lap kérdésére azonban elárulta az első félévében a rollerek és az utak számát – ez alapján tényleg nagyon sok lett a kétkerekű eszközből: már 11 ezernél is több e-roller van a budapesti utakon, ezekkel júliusban 490 ezer utat tettek meg. Összevetésképpen a legutóbbi adatok szerint 5500 taxi van a fővárosban. A havi félmillió utazási darabszámot érdemes azzal is összevetni, hogy a BKK Bubi közösségi kerékpárjaival is ugyanennyi utat tesznek meg – csakhogy azt kibocsátásmentesen, és a BKK-nak évente közel félmilliárd forint árbevételt generálva - írják. Ezzel együtt a megosztós e-rollerek ma már érezhető utasszámot vonnak el a közösségi közlekedéstől.
Az e-rollerek ugyanis nem az autózástól csábítanak el utasokat alapvetően, hanem a jóval kevésbé szennyező gyaloglástól és a közösségi közlekedéstől - kivételt csak a rossz tömegközlekedésű városok jelentenek, ahol az e-roller a környezetbarátabb megoldás.
Mekkora üzlet?
A fővárosban elérhető négy e-rolleres bérbeadó vállalkozás közül csak a Lime és a Bird-öt üzemeltető Vilii Fly Kft. pénzügyi adatai érhetők el 2022-re. Előbbi 3 milliárd forint, utóbbi 221 millió forint árbevételt ér el az országos bérbeadással. Feltételezve, hogy a Tier is hasonlóan növekedett, mint a két másik cég, 4-5 milliárd forint lehetett 2022-ben az árbevételük, aminek 70-80 százalék származhatott Budapestről, vagyis 3,5-4 milliárd forint lehet a fővárosi e-roller-bérbeadás éves árbevétele a lap szerint. A BKK 2022-es jegy- és bérletbevétele 56 milliárd forint volt - látható ebből, hogy mennyivel drágább az e-rollerezés: a forgalom fél százalékát adja, de a bevétel a BKK-énak tizede.
Nehéz leszabályozni
A BKK 2022-ben jelentette be, hogy létrehoznak úgynevezett mobilitási pontokat. Az aktívabb, főleg bevárosi kerültek is csatlakoztak a a szabályozáshoz, a többi kerület pedig maga próbált meg fellépni: Budapesten ugyanis nem egyértelmű, hogy egy elhagyatott e-rollert kinek a felelőssége elvinni, vagy épp bírságot kiszabni. Van olyan járda amelyik fővárosi, a másik pedig a kerületé. A lap megfigyelése szerint nem igazán ellenőrzik a pontokat sem: volt, hogy napokig a járda közepén álltak, vagy félredobva feküdtek a rollerek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ráadásul mivel jellemzően 3-5 e-roller fér el egy mikromobilitási ponton, körülbelül 1200-1300 e-rollert lehet szabályosan a mikromobilitási pontokon tárolni, miközben 11 ezernél is több van Budapesten. Ebből
úgy tűnik, hiába tudja a BKK, mennyi rollert lehet szabályosan tárolni, mégis engedik a tilosban parkoló rollerek közlekedését. A fővárosi közteresek nem büntetik meg a tilosban parkoló e-rollereket: jegyzőkönyvet vesznek fel, azt továbbítják a fővárosi önkormányzatnak, a büntetést ők szabják ki. Eddig nem sokat: a 2022 decembere, a mikromobilitási szolgáltatókkal megkötött közterület-használati hatósági szerződések hatálybalépése óta 2023. szeptember 30-ig alig 6.850.000 forintnyi büntetést szabtak ki ilyen esetekben. Ez a 3 milliárdos éves árbevétel mellett nem éppen elrettentő.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.