Nesze neked infláció: az Y-generáció nem mond le erről a luxusról

Nesze neked infláció: az Y-generáció nem mond le erről a luxusról

2023. június 23. 11:02

A magyarok 64 százaléka nem tervez változtatni a korábbi úticéljain az idei nyáron, viszont többet szándékoznak az országhatáron belül utazni, mint korábban, és csak 8 százalékuk tervez több külföldi utat.

A BGE KVIK Turizmus Tanszéke nemrégiben reprezentatív felmérést készített a magyar lakosság 2023-as utazási terveiről, valamint a Balatonnal kapcsolatos véleményéről. Az adatokból többek között kiderül, hogy noha a válaszadók többsége (57%) nem tervezi, hogy változtat utazási gyakoriságán, azok, akik mégis, inkább kevesebbszer kelnek útra (28%). A korábbinál több utazással tízből egy megkérdezett (11%) számol. Az utazások hossza jellemzően (63%) nem változik: a szokásosnál rövidebb utazást a magyarok kevesebb mint harmada (28%), a tavalyinál hosszabb utazást 7%-uk tervez.

Miközben 2023 nyarán honfitársaink 64 százaléka nem tervez változtatni a korábbi úticéljain, a megkérdezettek negyede (24%) többet szándékozik a határainkon belül utazni, mint korábban, és csak 8 százalékuk tervez több külföldi utat – derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar (BGE KVIK) Turizmus Tanszékének a magyar lakosság 2023-as utazási terveiről, valamint a Balatonnal kapcsolatos véleményéről szóló reprezentatív felméréséből.

A Balaton ezen a nyáron is kitüntetett úticélnak számít. Az eredmények arra is rámutatnak, hogy míg az utazási szokásokban alapvetően nincs változás, addig az utazással összefüggő kiadások terén igen, hiszen idén nyáron a magyarok 37 százaléka nem változtat az utazással összefüggő kiadásain, 30 százalékuk viszont nagyobb összeget tervez utazásra fordítani.

A felmérés eredményei szerint a jelenlegi gazdasági és geopolitikai helyzet eltérően hat az egyes generációk utazási szokásaira. Az 1981 és 1996 között született Y-generáció kiemelkedően magas utazási kedvről számolt be: az egyes generációk közül ezen csoport tagjai jelölték a legnagyobb arányban (17%), hogy a korábbihoz képest az idén többször utaznak, vagy hosszabb időre kelnek útra (12%). A Boomer-generáció (1946-64 között születettek) tagjaira a legjellemzőbb, hogy kevesebb és rövidebb utazást terveznek 2023-ban, mint korábban. A legidősebb generáció tagjai (az 1945-ben és előtte születettek) változtatnak a legkevésbé utazási szokásaikon.

Ami az úticélokat illeti: a zászló egyértelműen a belföldi turizmusnak áll. Bár a válaszadók 63 százaléka nem tervez változtatni a korábbi úticélján, a megkérdezettek egy negyede (24%) többet fog a határainkon belül utazni, mint korábban, és csak 8 százalékuk gondolkodik több külföldi útban. Az Y-generáció mindkét kategóriában felülreprezentált (tagjai 31,5%-kal több belföldi és 14,7%-kal több külföldi utat terveznek), a két idősebb és az X generáció úticél-preferenciái nem változnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

„Örvendetes, hogy a magyar lakosság körében az idén tovább nő a belföldi úticélok népszerűsége: ez a hazai turizmusban és vendéglátásban érintett vállalkozások számára jó lehetőségeket teremt. Felmérésünk alapján tízből négy megkérdezett (37%) nem tervezi, hogy változtat az utazásra szánt kiadásain, a magyarok 30%-a több, 28%-a kevesebb utazással kapcsolatos kiadással számol. Itt is kiemelendő az Y-generáció: közülük csak minden ötödik (21%) gondolja, hogy kevesebbet fog költeni, 36 százalékuk számol nagyobb összeggel. Az eredményekből az is látszik, hogy a gyerekes háztartások jellemzően kevesebb összeget szánnak az idei utazásokra” – magyarázza Dr. Kiss Kornélia, a BGE KVIK Turizmus Tanszékének vezetője.

A felmérésből az is kiderül, hogy tízből kilenc magyar járt már a Balatonnál, minden második honfitársunk pedig éves legfontosabb nyaralását is töltötte már a magyar tengernél. Ezt erősíti az is, hogy a Balatonra látogatók 70 százaléka négy- vagy több éjszakára érkezik. A megkérdezettek kétharmadában (66%) a Balaton szó pozitív érzéseket kelt. A kutatásból az is megállapítható, hogy a magyar tenger még mindig elsősorban a nyári utazások célpontja: jellemzően a tó, nyaralás, víz és fürdőzés témák adták az egyszavas asszociációk többségét, de figyelemreméltó a gyerekkor és az emlékek említése is. A magyar lakosságot a Balatonhoz továbbra is kiemelkedően pozitív érzések kötik: negatív szótársításokat a válaszadók csupán 3 százaléka említett.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 17. 19:20