Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.

A légitársaságokra kiszabott különadót már biztos, hogy az utasaival fizetteti meg a Ryanair - de vajon elkerülhetik ezt valahogy a magyar utasok? Olcsóbb lehet a repjegy, ha Budapest helyett Bécsből vagy Pozsonyból indulunk? A Pénzcentrum megnézte, megéri-e utazás előtt vonatra vagy buszra szállni.
A májusban bejelentett különadó nem csak az olajvállalatokat, az erőműveket, a bankokat és biztosítókat, valamint a gyógyszerforgalmazókat sújtja, de egészen meglepő módon a pandémia nagy veszteseit, a légitársaságokat is. Az egyik legnagyobb fapados társaság, a Ryanair a bejelentés után pár nappal már egyértelművé tette, fittyet hányva a kormány által kilátásba helyezett szankciókra, ők bizony ezt az összeget az utasokra fogják áthárítani közvetlenül, méghozzá utólag is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy visszamenőlegesen a már megvásárolt jegyek árát is megemelték.
Sokan megijedtek és egyből azon kezdtek agyalni, hogyan úszhatnák meg ezt az emelést. Felmerült az a lehetőség is, hogy aki még nem vette meg a repülőjegyét a nyárra, vagy esetleg majd csak ősszel utazik, az úgy kerülheti el a különadó megfizetését, ha Budapest helyett egy másik, közeli reptérről indul. Most kiszámoltuk, olcsóbb lehet-e így az utazás.
Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy két főváros is szinte karnyújtásnyira van tőlünk: Bécs Budapesttől 250 kilométer, Pozsony viszont csak alig 200 kilométer. Budapest-Bécs között a legolcsóbb vonatjegy 13 euró, ez nagyjából a különadó mértéke, de mivel haza is kell jönni, így összesen 26 euró egy fő részére. Arról nem is beszélve, hogy Schwechat reptere nem épp a Hauptbahnhof mellett van, így még a taxi (kb 30 euró), vagy a tömegközlekedés (újabb 10 euró) költsége is ott van. Tehát totál nem éri meg. A Flixbus valamivel olcsóbban, 3500 forint körüli összegért visz el, de ugyanúgy haza is kell jönni és a pályaudvar és a reptér közötti úti költséget is ki kell fizetni.
Pozsonyba is 10 euró a legolcsóbb vonatjegy, ami elérhető: és ezzel már a drágításnál vagyunk, és akkor még haza sem jöttünk, és át sem szeltük a várost a Hlavna pályaudvar és a Letisko reptér között. Buszközlekedés ugyan van Budapest és a pozsonyi reptér között, ám ennek ára 7-8 ezer forint, duplázva pedig már pláne nem éri meg.
+3900? Nem egészen!
A másik, hogy az árképzés egy bonyolult folyamat, és nem úgy kell elképzelni a helyzetet, hogy mostantól a bécsi, pozsonyi járatok x összegbe, a Budapestről induló járatok x+3900 forintba kerülnek.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A a legtöbb légitársaság, a hagyományos és a fapados légitársaságok is az úgynevezett Yield árképzést használják, tehát elvileg minél hamarabb foglaljuk le a repülőjegyet, annál olcsóbb lesz – bár ez sok esetben egyáltalán nincs így. A lényeg, hogy tele legyen a gép, az algoritmus ez alapján emeli vagy csökkenti az árakat. Erre azonban egy utazónak egyáltalán nincs befolyása.
De mint ahogy erre a szakértők felhívták a figyelmet, a gyakorlatban ez nem azt fogja jelenteni, hogy mostantól minden egyes jegy ára, 10 euróval megemelkedik, csupán csak egy újabb költség rárakódik a jegyárra, ami az algoritmus munkáját befolyásolja. Az elv nem változik: a jegyár úgy módosul, ahogy a gép telítettsége változik. Ez az extra költség csak itthon rakódik rá az árra. Legrosszabb esetben pedig törlik a járatot. Ebből a szempontból persze biztonságosabb olyan ország reptereit használni, ahol ez a költség nincs.

Van egy irtó fontos dolog, amire nem figyelünk oda, ha repülővel utazunk: erre nagyon rá lehet fázni
A statisztikák szerint repülőgép-balesetek körülbelül 75%-át pilótahibák és mechanikai hibák okozzák.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Hagyományos péksütemények kiváló minőségben, generációkon át (x)
Az Aranycipó Kft. vajas fonott kalácsa elnyerte a KMÉ-védjegyet, amely a kiváló minőség és a hagyományos péksütemények iránti elköteleződést tanúsítja.
Portfolio Gen Z Fest 2025


