16 °C Budapest

Nem elég kitartóak a magyar utasok: így sok pénztől eshetnek el

2019. június 28. 10:01

250 eurót kaphatnak kártérítésként a Wizz Airtől azok az utasok, akiknek a gépe több mint egy nap késéssel érkezett meg Budapestre Londonból. Azonban ehhez egy hosszadalmasnak tűnő procedúrát kell végigcsinálniuk. Más esetekben is vonakodnak a légitársaságok kárpótolni utasaikat a hasonló esetben, pedig nem adnák fel jogos kárigényüket idő előtt, akkor járna az összeg. 

A tegnapi napon éjfél után szállt csak le a ferihegyen a London-Budapest járat, amely menetrend szerint nem tudott elindulni kedden 20:25-kor a Gatwick repülőtérről, mert technikai okokra hivatkozva a járatot törölték, és nem is tudtak minden utast elszállásolni. Ezek után még a szerdai indulást is eltolták. 

Amint túl vannak az utasok a dühöngésen, benyújthatják kártalanítási igényüket

- mondta el Salamon András ügyvéd, utazásjogi szakértő a 24.hu-nak. Az utasokat 250 euró, azaz 80-81 ezer forint illetné meg ilyen esetben, mivel a London-Budapest távolság 1500 kilométernél kevesebb - ennél nagyobb távolságok esetén pedig 400 euró lenne a kárpótlás összege. Azok pedig, akik lemaradtak valamilyen programról, kiestek a munkából, vagy a hazajutásuk vált problémássá, költségesebbé - tehát ha bármilyen anyagi kár érte őket a csúszás miatt -, még magasabb összegre is igény tarthatnának. A károsultaknak ezért érdemes megőrizniük a számlákat, hogy bizonyítani tudják, mennyi plusz költség terhelte így őket. 

A szakértő szerint azonban a Wizz Air a 250 eurós kártalanítást szinte biztosan el fogja utasítani.
A társaság technikai okok miatt törölte a járatot. Bevett gyakorlat a fapados légitársaságoknál, hogy ilyen esetekben arra hivatkoznak, hogy nekik a biztonság a legfontosabb, így nem terheli őket felelősség a késés miatt. Ez azonban nem igaz, hiszen a gép megfelelő műszaki állapotáért nekik kell kezeskedniük

- mondta Salamon András. Pedig hasonló esetekben a légitársaságoknak kellene kezdeményezniük a kifizetést, állítja Bolyó Anikó, a Flight Refund kft. ügyvezető igazgatója, viszont erre nem igazán van példa. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon kevés társaság látja be, ha hibázott, és kártalanítja magától a pórul járt utasokat. A jogaikat persze ők is megpróbálhatják érvényesíteni, de gyakran már a kapcsolatfelvételnél elakad a folyamat.

Hitelre van szükséged? A Pénzcentrum kalkulátorával könnyen megtalálhatod a legolcsóbb megoldást!

A keddi esetben a Wizz Air is elismerte közleményében, hogy műszaki hiba történt, tehát jár a kártérítés - nem úgy, mint amikor az időjárás teszi lehetetlenné a gép felszállását, vagy vagy amikor a kifutópályán egy kiálló betondarab miatt lyukad ki a gép gumiabroncsa, ahogy a közelmúltben történt. Ha nem születik megegyezés a légitársaság és az utasok között, a kártérítésről a bíróság dönt: 

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Bolyó Anikó elmondása szerint 3-4 hónap alatt zárul le egy ilyen ügy, de rosszabb esetben 1-2 évig is húzódhat.

Salamon András úgy véli, hogy éppen azért nem fizetnek rögtön a légitársaságok, mert a kártalanítási procedúrát, a bírósági folyamatot kevesen csinálják végig. Példaképpen elmondta, hogy: 

2017-ben Budapest helyett Pozsonyban rakta le utasait a Ryanair. A társaság alkalmazottjai szóban biztosították az utasokat, hogy akár légi, akár földi közlekedéssel, de haza fognak jutni, ennek ellenére nem segítettek nekik, az utasok végül saját költségen jutottak haza. A 150 utas először úgy gondolta, hogy közösen lépnek fel a Ryanair tisztességtelen eljárásával szemben, de a végül csak öt utas perelte be a céget. Ez egyébként az általános statisztikai arány, az utasok ritkán fordulnak ügyvédhez ilyen esetekben.

A szakértő szerint elvileg a légitársaság felajánlhatja, hogy későbbi utazásoknál felhasználható Wizz Air pontokkal kompenzálja utasait, de ezt ők nem kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatnak a pénzbeli kártérítéshez.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 16. péntek
Mózes, Botond
20. hét
Május 16.
A fény világnapja
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. május 16. 14:28