0 °C Budapest

Százezres bukó lehet a vége, ha közösségi autót használsz Budapesten

2018. február 18. 07:00

Már két cégtől is lehet közösségi autókat kölcsönözni Budapesten. A modell hasonló, percdíjas alapon közlekedhetsz bérelt autóval, a megkötés annyi, hogy a használat végén egy kijelölt zónán belül kell azt lerakni. Mivel a MOL Limo most indult el, a szolgáltatásról sok cikk jelent meg mostanában. A Pénzcentrumon most azt tekintjük át, hogy milyen szankciókra, büntetésekre számíthatsz, ha balesetet okozol, elveszted a kocsik slusszkulácsát vagy ha összepiszkolod őket.

A közösségi autók elterjedése Budapesten számos előnnyel járhat. Csökkenhet a forgalom, tisztulhat a város levegője, kényelmesebbé válhat a közlekedés és ahhoz sem kell mostantól feltétlenül saját autó vagy taxi, ha egy barkácsáruházból vinnénk haza dolgokat.

Jelenleg két cég kínál közösségi autókat Budapesten, a Greengo és a MOL, amely Limo névre keresztelte szolgáltatását. A sajtóban számos cikk megjelent már a két szolgáltatás összehasonlításáról, az Index újságírói például több napig teszteltelték az autókat és azt is kiszámolták, hogy annak érheti meg eladni saját autóját és teljesen közautóra váltani, aki napi 15-16 kilométernél kevesebbet használja azt.

Ezek persze csak a számok, azt sem szabad elfelejteni, hogy annak ellenére, hogy az Index szerint közel 500 közösségi autó van már Budapesten, nem mindig lehet szabad autót találni megfelelő távolságon belül, ráadásul aki eladja az autóját, annak azzal is számolnia kell, hogy egy hétvégi vidéki leruccanáshoz nem feltétlenül ideális vagy költséghatékony megoldás a közösségi autó.

Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy mi történik, ha közösségi autó használata közben megbüntetnek minket, nekünk jönnek vagy balesetet okozunk. A szolgáltatásra való regisztrációkor elfogadjuk az általános szerződési feltételeket, de viszonylag ritka, hogy valaki valóban el is olvassa őket, és nem csak automatikusan pipál és továbblép.

Nekik foglaljuk most tömören össze, hogy milyen költségekre számíthatnak, ha nem minden úgy történik autóhasználat közben, ahogy tervezték.

A legnagyobb költségünk mindkét szolgáltató esetében akkor keletkezhet, ha balesetet okozunk. A Greengonál nincs összegben maximálva az önrész, annak mértéke üvegkár esetén 20 százalék, egyéb kár esetén pedig 10 százalék, de legalább100 ezer forint. A MOL Limónál ezzel szemben az önrész egységesen 100 ezer forint.

Ez azt jelenti, hogy ha 99 ezer forintos kárt okoztunk az autóban a saját hibánkból, akkor mindkét szolgáltatónál ennyit kell fizetnünk. Amennyiben viszont a kárösszeg 2 millió forint, akkor a Greengonál 200 ezer (feltéve, hogy az üveg nem sérült, hisz akkor még több), a MOL-nál viszont csak 100 ezer forint megfizetése terhel minket.

Ezen felül pedig mindkét szolgáltatónál egy 5 ezer forintos adminisztrációs díjat is ki kell fizetnünk, ha a gépkocsit kár érte.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Greengo esetében a másik nagyobb büntetési tétel, ha elveszítjük az indítkulcsot. Ennek pótlásáért 100 ezer forintot számít fel a vállalat. A Limo esetében ez is jóval kedvezőbb, ilyen esetben a büntetés csak ötezer forint.

Amennyiben összekoszoltuk az autót, akkor ötezer forintot kell fizetnünk mindkét cégnél, ha pedig megbüntettek minket (például gyorshajtásért vagy jogosulatlan autópálya-használatért), de a bírságot helyettünk valamelyik szolgáltatónak kell megfizetnie, akkor a büntetésen túl, a Greengonak háromezer forintot, a MOL Limonak viszont többet, ötezer forintot kell megtérítenünk.

Amennyiben nekünk felróható okból a cégeknek ki kell szállnia az általunk használt autóhoz, akkor a Greengo esetében Budapesten belül háromezer, azon kívül pedig hatezer forintot kell fizetni. A MOL-nál ennél lényegesebben rosszabbul járhatunk, mivel nemcsak, hogy a kiszállási díj már Budapesten belül is ötezer forint, ha városon kívülre kell kijönniük, akkor ezen a díjon túl, még a cég számára felmerült egyéb költségeket is meg kell térítenünk, természetesen számla ellenében.

A fentiek csak a gyakoribb vagy magasabb összegű büntetési tételek, mielőtt bármelyik szolgáltatást igénybe vesszük, érdemes megfelelően tájékozódni. A MOL Limo jelenleg érvényes szerződési feltételeit itt, a Greengoét pedig itt találjuk.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?