MTI • 2013. január 13. 11:04
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az európai gyakorlat figyelembevételével megvizsgálja a járművezetők számára tiltott magatartások tételes felsorolásának, újabb tilalmak KRESZ-ben történő pontos megnevezésének lehetőségét, például a dohányzás, étkezés, a GPS vagy fedélzeti számítógép használat, a televíziózás vagy videózás esetében.
Kérdéses, hogy - leginkább az újfajta szórakoztató elektronikai eszközök rendkívül gyors ütemű megjelenése miatt - mennyire követheti nyomon egy kormányrendeleti szintű szabályozás a tiltottnak tekinthető tevékenységek körének bővülését - írta még pénteken a Népszava. Az NFM kommunikációs főosztálya kiemelte: a jogszabályi tiltás hatékony ellenőrzés nélkül nem érheti el célját, e nem kívánt magatartások tetten érhetősége azonban erősen korlátozott, mellőzésük hatósági eszközökkel nehézkesen kényszeríthető ki. Közlekedésszabályozási oldalról leginkább arról lehet szó, hogy egy bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosbító körülményként vegyék figyelembe.
A hatályos KRESZ a járművezető személyes felelősségébe utalja, hogy vezetésre képes állapotban legyen. Külön leszögezik viszont a szabályok azt, hogy tilos a járművezetési képességet hátrányosan befolyásoló szer hatása alatt állni. Rögzítik - járműfajták szerint - a mobiltelefon használatának feltételeit is. Utóbbi eszközök rohamos elterjedése nyomán vezetés közbeni használatukat nemzetközi szinten is jelentős baleset okozó tényezőként azonosították. Így a kézben tartott mobiltelefon használatának tilalma egész Európában elterjedt gyakorlattá vált. A hazai előírások is ehhez igazodtak.
A szaktárca alapvetően minden olyan járművezetői magatartást közlekedésbiztonsági szempontból nemkívánatosnak tekint, esetenként veszélyesnek tart, amely elvonhatja a vezető figyelmét, vagy korlátozhatja a vezetéshez szükséges képességeit (egyebek mellett a szabad kézhasználatot). A KRESZ rendeletben soha nem lehet a teljesség igényével tételesen felsorolni, hogy mi mindent tilos vezetés közben csinálni, mindig indokolt marad a "járművezetésre alkalmas állapot" előírás megtartása. Ha a járművezetésre alkalmasságot jelentősen befolyásoló magatartás sajnálatosan elterjed, akkor fontolható meg, hogy a konkrét magatartás kiemelt tilalmát a jogalkotó a KRESZ-be beépítse - hangsúlyozta a minisztérium.