Új előírás: erre is figyelniük kell az autósoknak

Pénzcentrum
2012. október 31. 04:56

November 1-től kötelező a piacra kerülő gumiabroncsok takarékosságát, tapadását és zaját is címkével jelölni. Bár az objektív összehasonlítás segíthet a választásban, a minőségi új abroncsok ára ugyanakkor emelkedésnek indulhat.

November elsejétől olyan címkék segítik a vásárlókat a gumiabroncsok kiválasztásában, mint amilyenekkel a lakások energiafelhasználását jelzik. Az uniós címke viszont a gumiabroncs takarékosságát, tapadását és zaját jelzi majd betűvel és színkódokkal. Az objektív összehasonlítást lehetővé tevő rendszer megalkotására elsősorban azért volt szükség, mivel a mai abroncsok tulajdonságait már nem lehet ránézésre megállapítani. Arról nem is beszélve, hogy az unió nem titkolt céljai között szerepel, hogy energiatakarékosabbá tegye a közúti közlekedést is.

Az Európai Parlament álláspontja szerint ugyanis a gumiabroncsok címkézése révén 2020-ig a gépjárművek teljes energiafogyasztása jelentősen csökkenthető. A gumiabroncsok ugyanis - főként gördülési ellenállásuk miatt - a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának 20-30 százalékáért felelősek. Ezért a gumiabroncsok gördülési ellenállásának csökkentése jelentős mértékben hozzájárulhat a közúti közlekedés energiahatékonyságához, és ezáltal a kibocsátás csökkentéséhez.


Az objektív összehasonlítási rendszer tehát alapvető döntési lehetőséget biztosít a vásárlók számára, akik így nem csak fogyasztóvédelmi, hanem a hatékonyság szempontjából is jó döntést tudnak hozni. Ehhez azonban az unió álláspontja szerint elengedhetetlen, hogy a gyártók, beszállítók és forgalmazók betartsák a címkézési rendelkezéseket, és egyenlő feltételeket alakítsanak ki a Közösségen belül. Ezért a tagállamoknak hatékony intézkedéseket kell hozniuk, beleértve a piacfelügyeletet, a rendszeres utólagos ellenőrzéseket és a hatékony szankciókat, amelyek biztosítják a rendeletben foglaltak betartását. Mindezek ugyanakkor drágulást hozhatnak a gumiabroncsok háza táján. Az Európai Parlament véleménye szerint viszont az üzemanyag-hatékony gumiabroncsok költséghatékonyak, mivel az üzemanyag-megtakarítás bőségesen ellensúlyozza a gumiabroncsok magasabb előállítási költségéből adódó magasabb beszerzési árat.

"A címkézésre azért van szükség, mert a modern gumiabroncsokról ránézésre vagy tapintásra az átlagos autós nagyon keveset tud megállapítani, így nehezen is tud eligazodni a többtucat gyártó számtalan terméke között. Az új abroncs kiválasztásában segíthet az abroncscímke, amit mindenképpen érdemes keresni gumiabroncs-vásárláskor. Ugyanakkor fontos, hogy az autósok a legmegfelelőbb téli gumiabroncsok vásárlásakor forduljanak más információs forrásokhoz, így az ADAC intézet és autós magazinok tesztjeit is nézzék át, és kérjék ki a gumiabroncs szerviz munkatársának szakmai véleményét is, mert a címkézés a téli gumiabroncs választásban nem segít. A szakértők egyöntetűen óva intenek az ismeretlen, ázsiai eredetű gumiabroncsok használatától, még akkor is, ha szerepel rajtuk EU abroncscímke" - írja Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke.


A rendelet ugyanakkor nem vonatkozik a következőkre:

  • újrafutózott gumiabroncsokra;
  • professzionális terepjáró-gumiabroncsokra;
  • az első alkalommal 1990. október 1-je előtt nyilvántartásba vett gépjárművekre történő felszerelésre szánt gumiabroncsokra;
  • T típusú, ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsokra;
  • azokra a gumiabroncsokra, amelyek sebességhatára kevesebb mint 80 km/h;
  • azokra a gumiabroncsokra, amelyeknek névleges kerékpántátmérője nem haladja meg a 254 mm-t, vagy pedig legalább 635 mm a névleges kerékpántátmérőjük;
  • a vontatási tulajdonságaik javítása érdekében kiegészítő eszközökkel felszerelt gumiabroncsokra, például a fogazott gumiabroncsokra.

Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?

1. Üzemanyag-hatékonyság

Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással, mely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20 százalékát teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak melett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

2. Fékút nedves úton

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F pedig a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 métertől 6 méterig terjednek, a jármű 80 km/óra sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 méter is lehet.

3. Gördülési zaj

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben (dB) tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs. A rendelkezés szerint 3 besorolási osztály létezik:

  • 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
  • 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
  • 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak

 

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 15. vasárnap
Jolán, Vid
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?