Pénzcentrum • 2012. június 22. 17:52
Új, menetrend szerinti hajójáratok indulnak július 1-jén Budapesten a Haller utcától az újpesti Árpád útig, illetve a Kopaszi-gáttól a Római-partig. Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a budapesti folyamszakaszon összesen kilenc kikötőt alakított ki európai uniós forrásból. A fejlesztés célja, hogy a Duna kihasználásával új és korszerű közösségi közlekedési alternatívát biztosítson a fővárosban élők számára.
A főváros első közforgalmú közlekedési gőzhajója még 1820-ban indult útjára, a Vigadó tértől Óbudáig közlekedett. A bécsi illetőségű Első Duna-gőzhajózási Társaság az 1880-as években már több mint 4 millió utast szállított egy esztendőben. A budapesti hajózás aztán hanyatlásnak indult, melynek okai egyfelől a villamos megjelenése, másrészt pedig azok a látványos fővárosi építkezések voltak, amelyek során kialakult Budapest közúthálózata. A hajók utas száma az1920-as évekre a korábbi egyharmadára csökkent. Ez a tendencia aztán folytatódott,és a 2-es metró második szakaszának átadása, 1972 után gyorsult fel a hanyatlás. A járatoknak 1980-ban 3 millió, 1990-ben 1 millió, 1997-ben pedig már csak 53 ezer utasa volt, és az elmúlt években a hajóközlekedés gyakorlatilag egyet jelentett a turisztikai célú sétahajózással.
Az elmúlt években aztán az igények ismét megváltoztak, ezért döntött Budapest vezetése és a BKK a közösségi közlekedési funkció újraélesztése mellett. A három járat közül kettő hétköznapokon (D11, D12), egy pedig hétvégén (D13) közlekedik:
• A munkanapokon közlekedő D11 járat hét pesti kikötő - Újpest, Árpád út,Meder u., Népfürdő u. (Árpád híd), Jászai Mari tér (Margit híd), Petőfi tér(Erzsébet híd), Boráros tér (Petőfi híd), Haller utca - mellett három helyen, Budán is megáll, a Batthyány téren, a Szent Gellért téren és az A38 Hajónál(Egyetemváros).
• A szintén munkanapokon közlekedő D12 és a hétvégéken, illetve ünnepnapokon induló D13 járatok a Római-part és a Kopaszi-gát között közlekednek majd. A hétvégén közlekedő D13-as járat a munkanapitól annyiban különbözik, hogy felfűzi a régebbről meglévő óbudai-szigeti, margit szigeti és Dráva utcai kikötőket is, így eljutási lehetőséget kínál a főváros legfontosabb folyó menti közparkjaiba.
• A járat valamennyi kikötője új vagy felújított. A projekt 493 millió forintos költségének 90 százalékát az Új Széchenyi Terv kereteben az Európai Unió támogatása biztosította. A kikötők akadálymentesek,sőt a Boráros téren külön lift is épült a mozgás korlátozottaknak. A kikötőkben épültek kerékpár tárolok, néhány helyszínen pedig P+R parkolok is - mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyekkel-, de a hajókra is fel lehet szállni biciklivel es kerekes székkel. A hajókon mozgatható kerekesszék-emelő berendezés lesz elhelyezve, a mozgáskorlatozott utasok egyelőre a személyzet segítségével tudnak beszállni.
• A hajójáratokra érvényes jegy a helyszínen, a hajon váltható, 400 forintért. A járatokon a kedvezmények a többi járattal azonos módon érvényesek, igya 6 éven aluliak es 65 éven felüliek ingyenesen utazhatnak.• A hajójáratokra munkanapokon jegy nélkül is bárki felszállhat, akinek van érvényes Budapest-bérlete vagy bar milyen 24 órás vagy annál hosszabb érvényességű jegye. Akinek nincs ilyen, a helyszínen válthat 400 forintos menetjegyet.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
• A hajók munkanaponként a reggeli munkakezdéstől a kora esti hazajárásig közlekednek. A D11-es teljes üzemidőben jár 60 percenként, ezt a D12-escsucsidőben szinten 60 percenként sűríti. Ezáltal koszos szakaszukon, tehát a teljes belvárosi folyamszakaszon a két járat közösen csúcsidőben 30 perces követest biztosít.
• A hajójárat beindítása évi közel 200 millió forintba kerül, további fejlesztése,üzem idejének bővítése, sűrítése az első időszak tapasztalatai, utasszámai alapján lehetséges.
• A hajók többsége felújított, ugyanakkor nem a legmodernebb, városi közlekedésben néhány nyugat-európai varosban működő gyorshajók. Tarlós István főpolgármester felkérésére a BKK a hajóközlekedés első időszakának tapasztalatai alapján a továbbfejlesztésre javaslatot dolgoz ki, így a járműpark korszerűsítésére és a járatok agglomeráció fele történő kiterjesztessenek lehetőségére vonatkozóan is.