Nemcsak a közvélemény, hanem a fővárosi képviselők előtt is homályos még a jövőre bevezetni kívánt személyforgalmi behajtási díjrendszer - dugódíj - mikéntje és hogyanja. Somfai Ágnes LMP-s képviselő a május 9-i közgyűlésen intézett kérdéseket Tarlós Istvánhoz, melyre a május 30-i közgyűlés előtt kapta meg a válaszokat.
Létezik olyan megoldás, amely nem igényel fővárosi költségvetési hozzájárulást. Mivel a dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s támogatásának is feltétele, így a társfinanszírozással történő megvalósítás is elképzelhető.
Mivel a dugódíj hatására várhatóan átalakulnak, megváltoznak az autózási szokások, szükséges a kapcsolódó infrastruktúra - PR parkolók, tömegközlekedési járatok sűrítése, stb. -, de ezekre csak ütemezetten kerülhet sor, a rendelkezésre álló források függvényében.
A dugódíj várható struktúrája - a korábban elhangzottaknak megfelelően - a közösségi közlekedési tarifákhoz fog kapcsolódni. A pontos mértékének meghatározását segítő döntéstámogató tanulmány már készül. Ennek részét képezi egy költség-haszon elemzés is, mely az elmúlt 5 év trendjeire, illetve friss forgalomszámlálási adatokra támaszkodik. A díjszinttől és díjstruktúrától függően éves szinten 15-30 milliárdos bevétel és 6-7 milliárd forintos működési költség prognosztizálható.
Lehetnek kedvezmények is
A díjfizetési bevezetésének egyik, de nem a leghangsúlyosabb eleme a bevétel-generálás, így az esti, éjszakai órákban, illetve hétvégeken, munkaszüneti napokon várhatóan nem kerül alkalmazásra. Alternatívaként felmerülhet azonban, hogy a terheltebb forgalmú időszakokban a hétvégére eső napok is bevonásra kerüljenek a rendszerbe.
A zónát a Hungária gyűrű - Budai körút által határolt területen belül tervezik kialakítani, erősítette meg a főpolgármester is válaszában. A nagyobb terület számos nehézséget vet fel, mind a megfelelő tömegközlekedés, mind az ellenőrzés tekintetében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A lehetséges kedvezmények körét a lehető legszűkebbre kívánják szabni. A nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan külön elbírálás alá esik a zónán belül lakók, vagy más speciális csoportok kedvezményének kérdése.
Mivel a dugódíjjal a forgalom zsúfoltsága mellett a légszennyezést is mérsékelni kívánja a Főváros, az elvi lehetőség megvan a környezetkímélő - például tisztán elektromos meghajtású - gépjárművek preferálására. A már említett döntéstámogató tanulmány a csak időalapú, valamint az idő és környezetvédelmi besorolás szerinti differenciálást is vizsgálja.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.