Nagy Bálint • 2011. augusztus 31. 17:31
Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Széll Kálmán tér átépítésének tervét. A tér 2014-re újulhat meg 3-5 milliárd forintból.
Több mint 130 napirendi pont várt ma a Fővárosi Közgyűlésre. A városatyák többek között döntésre jutottak az egykori Moszkva tér átépítését illetően is. A döntés értelmében a Széll Kálmán tér átépítésének első üteme 2014-re fejeződhet be. A munkálatok mintegy 3-5 milliárd forintot emészthetnek fel. A tervezés és a kivitelezés első ütemének költségei állami, fővárosi, valamint - a teret érintő budai észak-déli villamoskapcsolat kialakítását szolgáló projekt révén - részben uniós források felhasználását jelenti.
A Fővárosi Közgyűlés korábbi döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) koordinálja a tér rekonstrukciójának előkészítését. Mivel a Fővárosi Közgyűlés a mai napon elfogadta az átalakítás koncepcióját, így a BKK megkezdheti a tervek részletes kidolgozását, majd azok tendereztetését.
Így újulhat meg az egykori Moszkva
A kitűzött célok megvalósítása érdekében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már korábban megkezdte a közlekedési létesítmények és a kapcsolódó tér felszíni rekonstrukciójához szükséges előkészületeket, ennek jegyében adott megbízást a terv koncepciójának elkészítésére is. A koncepciót a Főmterv vezette tervező csapat; a Finta Stúdió, valamint a Garten Studio készítette el a BKK számára.
Az elkészült koncepcióterv alapvetően a kerékpáros és gyalogos
forgalom akadálymentesítését, új gyalogos terek létrehozását, valamint a
közösségi közlekedés kapcsolatrendszerét és szolgáltatási színvonalát
szolgálja. Már az első ütem kiépítése biztosítja a tér
gyalogosfelületének átalakítását, a teljes körű akadálymentességet,
valamint a lerobbant és taszító városépíteszeti arculat teljes
megújítását, új utcabútorok telepítését, miáltal az összkép rendezetté
és átláthatóvá válik. A városvezetésnek és a BKK-nak egyértelműen
szándéka az ütemezett rendezés során a felszíni metróállomás-épület
kiváltása vagy teljes átépítése , az alacsony színvonalú kereskedelmi és
vendéglátási funkciókat ellátó épületszárny bontásával együtt.
Gyalogos és kerékpáros forgalom
Az átszállási kapcsolatok megtervezésénél alapelv, hogy a Széll Kálmán téren belül egy olyan magterületet jöjjön létre, ahol a metró, a villamos és a busz megállók között az átszállási kapcsolatok optimálisak. A gyalogos közlekedésben a fő tervezési irány a Csaba utca - Dékán utca, illetve a metrókijárat - Fény utcai piac útvonalak kitisztítása, a komfortos, időjárástól védett és akadálymentes közlekedés biztosítása.
A kerékpár-hálózat legfontosabb fejlesztése a Vérmező - Varsányi
Irén utca kapcsolatának kialakítása a mai 18-as villamos vágányai
mellett. Ehhez természetesen a villamosmegállót át kell alakítani
középperonosra. A Retek utca megtartja főhálózati funkcióját. A pesti
Főutca projekthez hasonlóan kerékpáros barát utcává alakul, amelyhez a
forgalomcsillapítás és a kerékpár-forgalom számára ellenirányú haladást
is lehetővé tevő forgalmi kialakítás a kulcs. A Varsányi Irén és a
Hajnóczy József utca is e mintát követve újul meg. A téren átvezető fő
közúthálózati elemek nyitott vagy zárt kerékpársávokkal egészülnek ki.
Közúti és közösségi közlekedés
A mai útfelületek nagyrészt megmaradnak, viszont a tér északi peremén a jelenlegi útpályákat középső zöld sáv választja ketté a gyalogosok biztonságosabb átvezetése és egyúttal a zöldfelületek növelése érdekében.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A közösségi közlekedési elemek átrendezésével a tér java részét betöltő, már nem használt - korábban a hűvösvölgyi villamosvonal végállomásául szolgáló - hurokvágányt elbontják. A tér északi részén lévő autóbusz-végállomás gyalogos közlekedést nehezítő járdaszigetei megszűnnek, a megállók elrendezése egyszerűsödik, az utasok az útpálya keresztezése nélkül érik el a teret. A Várfok utcai buszállomás és az azzal párhuzamos, tér szintjében húzódó villamosvágányok megmaradnak, de közösségi közlekedési szerepük bővül: az 5-ös busz a jövőben a téren keresztül halad a villamossal közös pályát használva. A Várfok utca mozgólépcső és lift segítségével válik akadálymentesen elérhetővé a gyalogosok és a mozgásukban korlátozottak számára. A terv a fogaskerekű (60-as vonal) tervezett Széll Kálmán téri meghosszabbításával is kompatibilis.
A
koncepcióterv azonban rövid távon a 4-6-os villamosok végállomásának
sokszor felvetődő áthelyezésével nem számol, mert annak forrásigénye
jelenleg nem biztosítható és közlekedéspolitikai megalapozottsága sem
egyértelmű.
Építészeti megoldások
A tér új térburkolatot kap, melytől elvárás az igen intenzív gyalogos használatra való megfelelés, az időtállóság, a takaríthatóság, de az esztétikai igényesség is. A Széll Kálmán tér szélén egymáshoz közel elhelyezett villamos megállók felett a terepalakításból "származtatott" előtető rendszer készül. A koncepció szerint újratervezik az óra-szobor környezetét: így tartva meg és egyben formálva újra a mára kultikussá vált találkozó helyet. Ezen kívül kialakításra kerülhet a Csaba utca vonalában a térszinten, a Várfok utca alatti áttörésben történő gyalogos átvezetés a Városmajor utca felé. A tervek szerint a kevésbé értékes épületállomány egy részének bontásával kívánják kiszélesíteni a Retek utca jelenleg szűkös, de intenzív gyalogos forgalmat bonyolító útvonalát, valamint a Dékán utcai toroknál gyalogos térré alakítani. Mindezek mellett átkötést terveznek a Városmajor felé a Krisztina körút - Várfok utca találkozásánál kialakított zebra vonalában az Ignotus utca felé. A meglévő épületállomány vizsgálata során megállapították, ezen a pozícióban két olyan épület is található, mely kevésbé karakteres, így akár átépíthető, akár bontható lenne.
A
tér központi sokat vitatott épülete a metró kijárati épülete, melynek a
minimális program szerint a kiszabadítását, leegyszerűsítését javasolja
a koncepcióterv, de tervezők véleménye szerint komolyabb előre lépés
csak az elbontásával érhető el. A mozgólépcsők és a kijárat helyi
kötöttségeinek megtartásával a mai igényekhez sokkal jobban illeszkedő
építmény valósítható meg. Ez az épület a Széll Kálmán tér arculatának
meghatározó eleme, így az újjáépítés emblémájává is válhat.
A "Vár kapuja" koncepció
A felső térszínen, a Várfok utca Vérmező utca találkozásakor a villamos sínek felett, illetve a postapalota mellett a Krisztina körút felé néző rendezetlen zöld háromszög fölé nyúlóan alakulhat ki a "Vár kapuja tér", mely zöld felületekkel, kilátópontokkal, kényelmi funkciókkal (étterem, kávézó, illemhely) tagolt gyalogos tér. Megközelítése közvetlenül a Széll Kálmán térről kültéri mozgólépcsőkkel és teraszos lépcsősorral történik. A gyalogos sétánnyá alakított Várfok utca is ide torkollik, melynek fontos megmaradó eleme a Várbusz.
A Krisztina körúton turistabuszok részére le- illetve felszállóhely kialakítását javasolják a tervezők, ahonnan teraszos lépcsősorral vagy lifttel juthatnak fel a "vár kapuja" térre. A tér turisztikai, információs és egyéb szolgáltatásoknak ad helyet. A Várfok utca alsó szakasza gyalogos sétánnyá alakul. Kikerül róla az autóforgalom, megmarad a Várba közlekedő busz, mely az utca alján fordul. A tér egységes egy szintben kialakított térburkolatot kap (nincs kiemelt járda), csak a buszmegállók kerülnek kiemelésre. Megszűnik a közvetlen lehajtás a Csaba utca felé, így az úttest alatt átvezetett gyalogos átjáró a lehető legkisebb szélesség alatt halad át, így inkább "híd" jellegű, mintsem aluljáró. A sétány oldalain intenzív zöldet, fasorokat javasolnak a koncepcióterv készítői kialakítani.