Pénzcentrum • 2011. június 8. 11:02
Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre. Az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15%-kal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.
A gépjármű finanszírozás motorját az év első negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármű finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony. További piacfékező tényező, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének. Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnövekedett a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autó cserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlag életkorának növekedésében és a gépjármű kereskedelemi piac további szűkülésében jelenik meg.
"A gépjármű lízing piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármű piacra a vállalatok."- hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: "Jelentősen megnőtt a tehergépjármű finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50%-kal nőttek az előző év hasonló időszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt járműpark cserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható."
A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120%-os. A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelőre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplővel kezd újraszerveződni.
A kedvező terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak illetve a támogatás lebegtetés megszüntetésének köszönhetően fellendülést tapasztalunk a mezőgazdasági gépek piacán. A gépeladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.
Az építőgépek finanszírozása is növekedésnek indult az első negyedévben, a kihelyezések alapján a lízingpiac teljesítménye csaknem 20%-os növekményt mutat, annak ellenére, hogy a hazai piac legmeghatározóbb szállítóinak elmondása alapján az értékesítések az előző év azonos időszakához képest tovább csökkentek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
"Az elkövetkezendő időszakban erőteljes fellendülésre az építőgép szegmensben nem számítunk, hiszen a meglévő építkezéseken túl jelentősebb beruházások és úthálózat fejlesztések nincsenek kilátásban, ráadásul a gépekre igényelhető támogatások körül is nagy a bizonytalanság." - fűzte hozzá Domonkos András.