Repülőjegyek néhány ezresért: retteghetnek a fapadosok?

Pénzcentrum
2010. szeptember 24. 15:02

Az elmúlt hetekben több légitársasággal kapcsolatban láttak napvilágot olyan hírek, miszerint diszkont légitársaság indítását tervezik annak érdekében, hogy fellendítsék növekedésüket. A hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság - véli a portfolio.hu elemzése.

A hagyományos légitársaságok új területeken keresik a lehetőségeket annak érdekében, hogy a nehéz évek után ismét növekedési pályára állhassanak. A közelmúltban több légitársaság, köztük az Air France és a japán All Nippon is bejelentette, hogy diszkont légitársaságot indítana.

Az utasforgalom növekedése jóval erőteljesebb a diszkont légitársaságoknál, például a Ryanair mára az utasforgalom tekintetében a legnagyobb európai légitársasággá nőtte ki magát. A diszkont légitársaságok a válság alatt is folyamatosan tudták növelni utasforgalmukat annak köszönhetően, hogy nőtt a kereslet az olcsóbb utazási formák iránt.

 


A diszkont légitársaságok üzleti modellje a hagyományos társaságokénál nagyobb hatékonyságot biztosít. Általánosságban fiatalabb és egységesebb flottával rendelkeznek és két úticél között teremtenek közvetlen összeköttetést (szemben a hagyományos légitársaságok hálózatos modelljével), ami rövidebb fordulási időt, ezáltal pedig magasabb férőhely-kihasználtságot és nagyobb költséghatékonyságot tudnak elérni. A legnagyobb diszkont légitársaságok közül a Ryanair és az easyJet is átlagosan 80% feletti kihasználtsággal működött az elmúlt években, míg a British Airways és a Lufthansa ettől a szinttől elmaradt.

Momentán még olcsóbb

A diszkont légitársaságok az alacsony költségekkel biztosítják, hogy alacsony árakon tudjanak jegyeket kínálni, ami erős versenyt teremtett a szektorban. Sok kisebb, régiós légitársaság került ezzel nehéz helyzetbe és egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket a piaci szereplőktől, miszerint konszolidáció kezdődik a felaprózott európai légiközlekedési piacon. Ez pedig a verseny mérséklődésével a jegyárak emelkedését segítheti, végső soron pedig a diszkont légitársaságok célja is a minél nagyobb nyereség elérése.

A jegyárak emelkedését lehet tapasztalni már Európában is, ami annak köszönhető, hogy az utasforgalom növekedése erőteljesebb, mint a kapacitásnövekedés. Például augusztusban júliushoz képest 16%-kal emelkedtek az átlagos jegyárak az Egyesült Királyságban és a Ryanair menedzsmentje felől is elhangzottak olyan nyilatkozatok a közelmúltban, miszerint a jelenlegi, alacsony árak nem tarthatók fenn hosszú távon.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A fapadosok hátrányai

A diszkont légitársaságok egyik legnagyobb hátránya, hogy különösen érzékenyek az olajár változásaira, ugyanis működési költségeik nagyobb hányadát teszi ki az üzemanyagköltség, mint a hagyományos légitársaságok esetén.

A fejlett országokban ugyanakkor a piacok lassan telítetté válnak, a lehetséges útvonalak száma korlátozott, ami a verseny erősödését jelenti, ha egyre több légitársaság kínál párhuzamosan járatokat egy-egy útvonalon. Arról nem is beszélve, hogy a nyugat-európai piacot a Ryanair gyakorlatilag letarolta és az easyJet is erős pozícióra tett szert, Közép-Kelet-Európában pedig a Wizz Air került domináns pozícióba. Így egy újonnan megjelenő légitársaság a piacra való belépéskor rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet.

Jó ötlet, de...

Az elemzés szerint a hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság, mivel nagyobb rugalmasságot biztosít, valamint fellendítheti a növekedést. A kérdés az, hogy vajon meg tudnak-e maradni a már így is felaprózott légiközlekedési piacon, amit erős verseny jellemez. Főként annak fényében, hogy a légiközlekedési szektort igen súlyosan érintette a gazdasági válság, így nem biztos, hogy a legjobb stratégia egy olyan céget alapítani, amely valószínűleg még évekig veszteséget fog termelni.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?