Több e-matrica fogy, mint tavaly, de betett a magasabb ÁFA

Pénzcentrum2010. augusztus 10. 16:02

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. értékesítési mutatóiból kiderül, hogy 2010 első hét hónapjában az úthasználók több e-matricát vásároltak az előző év hasonló időszakához képest. A gazdasági világválság kitörése óta az idei I. negyedéves eladási adatok mutattak először növekedést, és a pozitív trend tartósságát bizonyítja, hogy a számok 4 hónappal később is meghaladják a tavaly mért szinteket.

Az ÁAK Zrt. idei értékesítési statisztikái alapján elmondható, hogy az I. negyedéves adatokhoz hasonlóan a január és július közötti időszak tekintetében is több e-matrica fogyott a tavalyi esztendőhöz képest. Fontos kiemelni azonban, hogy az eladási darabszámok növekvő trendjével ellentétben a realizált árbevétel szempontjából ez a folyamat - különösen a nettó számítás szerint - még nem váltott egyértelműen előjelet, és lényegében a 2009 es szinten stagnál.

Ennek oka részben az, hogy tavaly júliustól az addigi 20-ról 25%-ra nőtt az úthasználati jogosultságok árának ÁFA tartalma. 2010 első hét hónapjában a járművezetők tehát összességében mintegy 2%-kal több e matricát vásároltak az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva, míg a bevételi oldalon csak elhanyagolható, alig 1%-os növekedés mutatkozik. Ez a 2009-es 33,67 milliárd forinttal szemben 2010-ben közel 34 milliárd forintos bruttó összeget jelent.

A legszembetűnőbb növekedés a teherjárművek számára érvényes 1 napos (D2, D3, D4) e-matricák forgalmában tapasztalható, ebből a típusból ugyanis 8%-kal vásároltak többet tavalyhoz képest. A meredeken emelkedő trend hátterében valószínűleg az áll, hogy a válság leginkább ezekben a kategóriákban éreztette hatását, ezért a 2009-es mélyponthoz képest az idén láthatólag újra növekedési pályára álló teherfuvarozás a most tapasztalható forgalomélénküléssel is ilyen arányú növekedést produkál.

Az előzőekhez viszonyítva az egyéb kategóriákban csak 1-2%-os pozitív elmozdulás figyelhető meg, ez alól egyedül a havi e matricák eladási darabszáma képez kivételt: ennél a típusnál ugyanis 3%-os forgalom-visszaesés mutatkozik. Ha járműkategóriánként (D1 / D2 / D3 / D4) vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a legnagyobb változás a D3-as és a D4 es e-matricák esetében következett be: előbbiből 10%-kal, utóbbiból 7 %-kal fogyott több 2009-hez képest. Ez a növekedés is valószínűleg a válság hatásainak enyhülését jelzi, hiszen ezeket többnyire vállalkozások használják, amelyek forgalma arányos a termelés és a kereskedelem volumenével.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az értékesítési adatok enyhe növekedése mellett 2010 első hét hónapjában az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma lényegében nem változott az elmúlt évhez képest. A hálózat egészén tapasztalt stagnáló forgalomnagyság azonban pályánként eltérő képet mutat. Az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M0-ás autóúton, illetve az M1-es és az M7-es autópályán az előző év hasonló időszakához képest 1 %-os növekedés volt tapasztalható.

Tovább folytatódott viszont a csökkenés az M3-as és az M30-as autópályákon: az előbbin 1,9 %, az utóbbin 5 % körüli visszaesés mutatkozik január és július között a 2009-es adatokhoz viszonyítva. Kiugró forgalomnövekedés volt azonban tapasztalható az M15 (~18%) és M70 (~20%) autóutakon, amely jelenség a tranzitforgalom intenzívebbé válásának tudható be.

Címkék:
m70, m0-ás autópálya,