Pénzcentrum • 2010. július 21. 08:32
Ahelyett, hogy bontóba kerülnének, a kiszolgált autók fele eltűnik örökre. De hol vannak ezek? Ellopják őket, persze csak papíron, vagy ott hagyják az erdőszélen, gyerekek játszanak bennük a tanyán, vagy a sufniban állnak bakon. Azt nem is feltételezzük, hogy illegális bontás után tovább élnek másik tucatnyi társukban - olvasható a Totalcar összeállításában.
A fenti probléma kezelésére jött létre egy szakmai szervezet, az Autós Nagykoalíción belül. Célja a törvényi szabályozások betartatása, a feketegazdaság felszámolása, és az újrahasznosítási arány 80%-ra emelése, ugyanis ha ez nincs meg - márpedig nincs meg -, akkor büntetést kell fizetnünk az EU-nak.
Az akkumulátorok és az autógumik újrahasznosításában és megsemmisítésben jól állunk
Ugyan a szakma szerint problémát okoz, hogy az újrahasznosítható autóakkumulátort, az órában lévő gombelemet és egyéb háztartásokban megtalálható elemeket egy kalap alá veszik - mondta el Hám Eszter a hulladékkezelési tagozat akkumulátor szakértője. Szinte a legveszélyesebb autós hulladékról beszélünk, de szerencsére közel 100%-os az újrahasznosítási arány ebben a kérdésben. Jól működik az országos begyűjtő hálózat, de jogszabályi problémák miatt nem egységesen kerülnek leadásra az akkuk. Ha valaki nem a boltban hagyja, ahol az újat vette, hanem a MÉH-be viszi, a benne található nemesfémek miatt a fémtörvény szabályozása alá esik, ezzel felesleges és hosszadalmas bizonylatolási folyamatba kell kezdeni. Korábban a tevékenység fordított áfás volt, de már kivették, így tovább nehezült a finanszírozása. Mindenképp cél, hogy fordított áfa körbe ismét bekerüljenek.
A gumik újrahasznosításán is érezhető a válság
A nem egységes termékdíj források nem csak az akkumulátoroknál okoznak gondot, hanem a gumialkatrészek újrahasznosításánál is, ismertette Kocsis Kenéz, a hulladékkezelési tagozat autógumi szakértője. Hazánkban évente 40 ezer tonna gumiabroncs kerül fogalomba - a válság miatt egyre kevesebb - ennek nagyjából egytizede magánimportban, vagy a feketegazdaság közreműködésével talál gazdára. Ez hozzávetőlegesen 3 milliárd forint kárt okoz a gazdaságnak, be nem fizetett adók és okozott környezeti károk miatt. Pedig hazánkban az átlagosnál jobbak a feltételei az újrahasznosításnak, de ezek a vállalatok csökkentett kapacitással dolgoznak.
Illegális bontókba kerülnek a kiszolgált járművek
Dr. Lukács Pál, a gépjármű roncs szervezeten belüli felelőse elmondta, hogy az autók alig 40%-a kerül élete végén a hivatalos bontókba. A maradék engedély nélkül üzemelő vállalkozásokhoz kerül, jóval magasabb, kilónkénti akár 40 Ft-ot is kaphat érte a tulajdonosa, szemben a hivatalos 10-12 Ft-os árral. Ennek az okai elég egyszerűek: az illegális bontó nem fizet adót és feketén foglalkoztatja a munkavállalóit. Itthon 260 db regisztrált autóbontó működik, míg az illegális bontók számára becsült szám áll rendelkezésre, nagyjából ezer feletti. Dr. Lukács Pál szerint probléma, hogy míg a gumiabroncsokra van termékdíj, az autó egyéb gumialkatrészeire nincsen, pedig jellegükben ezek is hasonlók, kezelésük is hasonló.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Fontos a lakosság környezettudatossá nevelése, ugyanis 2015-re el kell érnünk a 95% újrahasznosítási arányt, ami ha nem lesz meg, súlyos pénzbüntetést kell majd megfizetnie az országnak. Ennek érdekében mindent meg kell tenni, hogy az újrahasznosítási arányon javítsunk. Ennek egyik eszközei a regisztrációs adó, az autó életút-követés, a lakosság képzése, a feketegazdaság visszaszorítása.