A túlélésért küzdenek, és nem látják a fényt az alagút végén a hazai autókereskedők - derül ki a PricewaterhouseCoopers legújabb felméréséből. A vevők kevesen vannak, főleg kis- és középkategóriás autót választanak és - a hitelfelvétel szigorítása miatt - inkább készpénzzel fizetnek.
Az értékesített autók számának csökkenése 2009-ben tovább folytatódott. Tavaly mindössze 78 590 személygépkocsit értékesítettek, amely 50%-os visszaesés 2008-hoz képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének jelentése szerint ebből 60 155 új autót helyeztek forgalomba hazánkban, ami 61%-kal marad el az előző évi mennyiségtől.
A piacon konszolidációs folyamat zajlik, azaz az autókereskedők száma csökken, míg néhány kereskedő egyre nagyobb piaci részesedéshez jut. A kilátások összességében sokkal borúsabbak, mint korábban: 2009 végén már a kereskedők 24%-a mérlegelte a piacról való kivonulást, szemben az egy évvel korábbi 4%-kal.
"Leginkább a kis és közepes méretű kereskedők küzdenek a túlélésért. Az általuk követett stratégiák igen eltérőek: vannak, akik tevékenységük súlypontját a karbantartásra és javításra helyezik át, míg mások a használtautó értékesítésre összpontosítanak" - hangsúlyozza Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
A PwC felmérésben résztvevő autókereskedők többsége (88%) kevesebb gépkocsit értékesített 2009-ben az előző évhez képest, és csupán 9%-uk számolt be az eladások növekedéséről. Az értékesítések visszaesésének fő okaként a pénzügyi válság következtében kialakult vásárlói kereslet-csökkenést jelölték meg (86%). Az árrés esése 2009-ben is folytatódott: a kereskedők 61%-a számolt be csökkenésről.
A kereskedések többségénél (76%) az összes árbevétel kevesebb, mint fele keletkezett új autó értékesítéséből. Az egyéni vásárlók számának jelentős csökkenése miatt a kereskedések egyre inkább a flottaértékesítés felé próbálnak nyitni. Míg 2009-ben a hazai autópiac hozzávetőlegesen 60%-os csökkenést volt kénytelen elszenvedni, addig a céges beszerzések kisebb mértékben, 48%-kal estek vissza.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A kereskedések többsége használtautóihoz autóbeszámítással történő értékesítés és visszavásárlás során jutott hozzá, míg 36%-uk használtautót is vásárolt fel a piacon. Újdonság a 2008-as felméréshez képest, hogy a kereskedők 15%-a importból származó autót is forgalmazott.
Az árfolyam-ingadozások miatt sok lehetséges vevő visszariadt a devizaalapú hitel felvételétől, ami korábban az autófinanszírozás legkedveltebb formája volt. Az elmúlt években a kereskedők számos akcióval próbálták eladásaikat növelni, például 10 éves futamidőt biztosítottak, casco megkötése nélkül is adtak hitelt és gyakori volt a nulla kezdőrészlet, melyet jelenleg már nem tudnak biztosítani. A PwC felmérése szerint 2009-ben a vevők többsége készpénzért vásárolta meg autóját, ellentétben 2008-al, amikor a hitelre történő vásárlás még kétszer olyan népszerű volt, mint a készpénzes.
A válaszadók elsöprő többsége (98%) nem, vagy csak igen kis esélyt lát árbevételének növekedésére 2010-ben, amely egy újabb szűkös esztendőnek ígérkezik. A kereskedők úgy vélik, hogy a piaci kereslet csak 2012 és 2016 között térhet vissza a 2007-es szintre, amikor még 177 000 autót értékesítettek Magyarországon.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


